Monitor Polski 1995 Nr 20 poz. 251 - Przyjęcie statutu miasta stołecznego Warszawy


UCHWAŁA Nr XVII/93/95
RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

z dnia 27 marca 1995 r.

w sprawie przyjęcia statutu miasta stołecznego Warszawy.

(M.P. z dnia 28 kwietnia 1995 r.)


Na podstawie art. 8 pkt 1 oraz art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396) Rada Miasta Stołecznego Warszawy uchwala, co następuje:


§ 1. Ustalić statut miasta stołecznego Warszawy w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się przewodniczącemu Rady Miasta Stołecznego Warszawy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem opublikowania statutu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Załącznik

STATUT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

I. Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Miasto stołeczne Warszawa jest z mocy prawa związkiem komunalnym i posiada osobowość prawną.
2. Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396), zwanej dalej ustawą o ustroju Warszawy.
3. Miasto stołeczne Warszawa posiada osobowość prawną z mocy prawa i podlega wpisowi do rejestru związków międzygminnych.
4. W skład Związku wchodzą gminy: Warszawa-Bemowo, Warszawa-Białołęka, Warszawa-Bielany, Warszawa-Centrum, Warszawa-Rembertów, Warszawa-Targówek, Warszawa-Ursus, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Wawer, Warszawa-Wilanów, Warszawa-Włochy, zwane dalej gminami warszawskimi.
5. Granice gmin warszawskich określa załącznik do ustawy o ustroju Warszawy.

§ 2. Siedzibą organów miasta stołecznego Warszawy jest Warszawa.

§ 3. 1. Herbem miasta stołecznego Warszawy jest Syrena w polu czerwonym, zwrócona w prawo z mieczem wzniesionym w ręce prawej, z tarczą okrągłą w ręce lewej. Barwy ciała i rybiego ogona Syreny są naturalne, włosy złote, miecz i tarcza złote. Nad tarczą herbową korona królewska złota. Wzór herbu określa załącznik nr 1 do statutu.
2. Barwami miasta stołecznego warszawy są żółć i czerwień na fladze, ułożone w dwa pasy poziome równej szerokości, górny żółty, dolny czerwony. Wzór określa załącznik nr 2 do statutu.
3. Gminy warszawskie mają prawo używania herbu i barw miasta stołecznego Warszawy z oznaczeniem nazwy gminy.
4. Zasady oraz warunki używania herbu i barw miasta stołecznego Warszawy dla podmiotów innych niż gminy określa Rada Miasta Stołecznego Warszawy.
5. Zgodę na używanie herbu i barw miasta stołecznego Warszawy przez podmioty inne niż wymienione w ust. 3 wyraża Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy, który ustala również tryb postępowania przy rozpatrywaniu wniosków zainteresowanych.

§ 4. Nazwa miasto stołeczne Warszawa może być zapisywana w skrócie: "m. st. Warszawa".

§ 5. 1. Do m. st. Warszawy mogą przystępować gminy sąsiadujące z gminami warszawskimi.
2. Wniosek o przyjęcie do m. st. Warszawy składa do Rady Miasta Stołecznego Warszawy rada zainteresowanej gminy.
3. Przystąpienie nowej gminy do m. st. Warszawy nie może pociągać za sobą zmian postanowień niniejszego statutu, z wyjątkiem § 1 ust. 4.
4. Uchwałę o przyjęciu nowej gminy do m. st. Warszawy podejmuje Rada Miasta Stołecznego Warszawy. Uchwała ta musi być przyjęta najpóźniej na 3 miesiące przed początkiem roku budżetowego i nabiera mocy prawnej z pierwszym dniem roku budżetowego.
5. W uchwale przyjmującej nową gminę do m. st. Warszawy Rada Miasta Stołecznego Warszawy określa związki komunalne o charakterze obligatoryjnym, do których przystępuje nowa gmina na zasadach statutu danego związku.
6. W sprawie przyjęcia gminy do m. st. Warszawy Rada Miasta Stołecznego Warszawy zasięga opinii gmin warszawskich.

II. Zadania miasta stołecznego Warszawy

§ 6. Do zadań m. st. Warszawy należą sprawy:
  1)   planowania strategii rozwoju i zagospodarowania m. st. Warszawy;
  2)   przedsięwzięć publicznych, zwłaszcza o charakterze infrastrukturalnym, mających znaczenie dla całego m. st. Warszawy lub dla kilku gmin warszawskich, w tym sprawy inicjowania i rozwijania współpracy międzygminnej na rzecz realizacji tych przedsięwzięć, w szczególności:
a)  promocji gospodarczej, turystycznej, sportowej i kulturalnej m. st. Warszawy,
b)  inicjowania uzgodnień w zakresie wydawania gminnych przepisów porządkowych,
c)  inicjowania współpracy między gminami warszawskimi w zakresie gospodarki gruntami,
d)  inicjowania działań na rzecz poprawy porządku publicznego, bezpieczeństwa, stanu sanitarnego, ekologicznego, przeciwdziałania patologiom społecznym i in.,
e)  współdziałania z gminami warszawskimi przy wykonywaniu zadań związanych ze stołecznością Warszawy,
f)  inicjowania współpracy w zakresie oświaty, edukacji i wychowania oraz pomocy społecznej,
g)  współpracy z gminami warszawskimi w zakresie polityki mieszkaniowej,
h)  współpracy z gminami w zakresie samorządności,
i)  inicjowania powstawania związków i porozumień komunalnych,
j)  wnioskowania o utworzenie związków komunalnych o charakterze obligatoryjnym;
  3)   wspomagania przedsięwzięć publicznych, o których mowa w pkt 2;
  4)   wspomagania gmin w celu wyrównywania rażących dysproporcji w sferze zaspokajania potrzeb zbiorowych wspólnot samorządowych;
  5)   zarządzania mieniem m. st. Warszawy.

§ 7. 1. W celu wykonywania przedsięwzięć publicznych gminy warszawskie mogą tworzyć związki komunalne na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z późniejszymi zmianami).
2. Ze względu na realizację zadań publicznych, mających znaczenie dla całego m. st. Warszawy, Rada Miasta Stołecznego Warszawy może podjąć uchwałę, w której zwraca się do gmin warszawskich o powołanie związku komunalnego, o którym mowa w art. 6 ustawy o ustroju Warszawy, określając zakres działania i termin powołania związku.
3. W wypadku nieutworzenia przez gminy warszawskie związku komunalnego zgodnie z uchwałą, o której mowa w ust. 2, Rada Miasta Stołecznego Warszawy może wnioskować do Rady Ministrów o utworzenie związku komunalnego o charakterze obligatoryjnym i nadanie mu statutu.

III.Organy miasta stołecznego Warszawy
A. Rada Miasta Stołecznego Warszawy

§ 8. Organem stanowiącym i kontrolnym m. st. Warszawy jest Rada.

§ 9. Do wyłącznej właściwości Rady Miasta Stołecznego Warszawy należy:
  1)   uchwalanie statutu m. st. Warszawy;
  2)   stanowienie o kierunkach działania Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
  3)   wybór i odwoływanie na wniosek prezydenta m. st. Warszawy wiceprezydentów; powoływanie i odwoływanie na wniosek prezydenta m. st. Warszawy skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu m. st. Warszawy;
  4)   uchwalanie budżetu m. st. Warszawy oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności finansowej m. st. Warszawy i udzielanie Zarządowi absolutorium z tego tytułu;
  5)   uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, programów rozwoju i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy, w tym określanie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin;
  6)   stwierdzanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin z ustaleniami, o których mowa w pkt 5;
  7)   podejmowanie uchwał w zakresie zadań m. st. Warszawy;
  8)   podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych m. st. Warszawy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a)  określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b)  emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c)  zaciągania długoterminowych pożyczek,
d)  ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e)  zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f)  tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g)  określania zasad wnoszenia i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h)  tworzenia, likwidacji, reorganizacji oraz wyposażania w majątek zakładów, instytucji kultury i innych jednostek organizacyjnych, których właścicielem lub organizatorem jest m. st. Warszawa,
i)  udzielania pełnomocnictw do reprezentowania m. st. Warszawy w zgromadzeniach wspólników w spółkach, walnych zgromadzeniach spółdzielni, w których m. st. Warszawa jest udziałowcem, akcjonariuszem lub członkiem;
  9)   określenie wysokości sumy, do której Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy może samodzielnie zaciągać zobowiązania;
  10)  inicjowanie i wspieranie współdziałania gmin oraz występowanie do Rady Ministrów z wnioskiem o utworzenie obligatoryjnego związku komunalnego;
  11)  podejmowanie uchwał w sprawach finansowania przedsięwzięć publicznych, o których mowa w art. 5 pkt 2 ustawy o ustroju Warszawy, oraz w sprawach wspomagania gmin, zgodnie z zasadami określonymi w § 31 i 32 niniejszego statutu;
  12)  podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic i placów publicznych, po zasięgnięciu opinii właściwej rady gminy;
  13)  ustanawianie honorowego obywatelstwa m. st. Warszawy oraz przyznawanie Nagrody m. st. Warszawy;
  14)  prowadzenie innych spraw zastrzeżonych ustawowo do kompetencji Rady.

§ 10. Tryb pracy Rady oraz jej organów określa regulamin, stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
B. Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy

§ 11. 1. Organem wykonawczym m. st. Warszawy jest Zarząd.
2. W skład Zarządu wchodzi prezydent m. st. Warszawy, zwany dalej prezydentem, jako jego przewodniczący, oraz wiceprezydenci. Tryb wyboru i odwoływania prezydenta m. st. Warszawy określają przepisy ustawy o ustroju Warszawy.
3. Rada Miasta Stołecznego Warszawy, na wniosek prezydenta, określa w drodze uchwały liczbę wiceprezydentów, wybiera ich i odwołuje.
4. Stosunek pracy z wiceprezydentami nawiązuje przewodniczący Rady Miasta Stołecznego Warszawy w jej imieniu.
5. Prezydent wyznacza wiceprezydenta pełniącego obowiązki prezydenta w wypadku jego nieobecności.
6. Zarząd, na wniosek prezydenta, określa podział obowiązków pomiędzy wiceprezydentami.

§ 12. 1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
  1)   przygotowywanie projektów i wykonywanie uchwał Rady Miasta Stołecznego Warszawy,
  2)   zbieranie danych i analiza zjawisk we wszystkich istotnych dziedzinach funkcjonowania miasta, w tym również w dziedzinach podległych administracji rządowej, oraz składanie Radzie Miasta Stołecznego Warszawy okresowych sprawozdań wraz z wnioskami,
  3)   prowadzenie bieżących spraw, w tym zarządzaniem mieniem należącym do m. st. Warszawy,
  4)   występowanie do zarządów gmin warszawskich o udostępnienie informacji o dochodach i wydatkach gmin niezbędnych do planowania budżetu miasta, w szczególności określania dotacji wyrównawczych, celowych i składek,
  5)   zaciąganie pożyczek krótkoterminowych,
  6)   wyznaczanie osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu Zarządu.
2. Zarząd rozstrzyga sprawy będące w jego właściwości większością głosów. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos prezydenta lub upoważnionego przez niego wiceprezydenta.
3. W posiedzeniach Zarządu, bez prawa głosowania, bierze także udział skarbnik.
4. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Biura Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy. Organizację i tryb pracy Biura oraz zasady dokonywania ocen pracowników Biura Zarządu określa regulamin organizacyjny zatwierdzany przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy.

§ 13. Prezydent m. st. Warszawy:
  1)   reprezentuje m. st. Warszawę i wykonuje funkcje reprezentacyjne związane ze stołecznym charakterem Warszawy,
  2)   jest kierownikiem zakładu w stosunku do pracowników Biura Zarządu,
  3)   organizuje pracę Zarządu,
  4)   nawiązuje stosunek pracy ze skarbnikiem m. st. Warszawy na podstawie uchwały Rady o jego powołaniu,
  5)   mianuje naczelników i zastępców naczelników wydziałów Biura Zarządu oraz może zlecić pracownikowi mianowanemu wykonanie pracy innej niż określona w akcie mianowania,
  6)   wykonuje uprawnienia określone w art. 32 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95, z późniejszymi zmianami).

§ 14. 1. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków prezydent m. st. Warszawy składa przed Radą Miasta Stołecznego Warszawy ślubowanie, którego rota brzmi: Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć Państwu i społeczności lokalnej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania.
2. Przepis, o którym mowa w ust. 1, stosuje się również do wiceprezydentów.

§ 15. Skarbnika m. st. Warszawy powołuje i odwołuje Rada na wniosek prezydenta.

§ 16. Do obowiązków skarbnika m. st. Warszawy należy prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej m. st. Warszawy oraz sprawowanie finansowej kontroli wewnętrznej.

IV.Zasady planowania strategii rozwoju i zagospodarowania

§ 17. Planowanie strategii rozwoju i zagospodarowania m. st. Warszawy jest prowadzone w szczególności na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 89, poz. 415), zwanej dalej ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym, oraz ustawy o ustroju Warszawy.

§ 18. Planowanie strategii rozwoju i zagospodarowania m. st. Warszawy jest realizowane przez:
  1)   sporządzanie i uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, zwanego dalej studium,
  2)   sporządzanie i uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta, w tym określanie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin warszawskich lub ich części albo zespołu gmin lub jego części, a także związki komunalne przy formułowaniu ich planów rozwoju infrastruktury i systemu komunikacji,
  3)   formułowanie i uchwalanie programów rozwoju m. st. Warszawy, a w szczególności wieloletnich planów inwestycyjnych,
  4)   badanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla gmin warszawskich lub ich części albo zespołu gmin lub jego części z ustaleniami wiążącymi, o których mowa w pkt 2,
  5)   ciągłą obserwację zmian zagospodarowania oraz okresową ocenę tych zmian w stosunku do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta,
  6)   współudział w pracach studialnych dla obszaru metropolitalnego Warszawy oraz zgłaszanie uwag i wniosków do opracowań planistycznych dotyczących województwa,
  7)   prowadzenie analiz i badań programowo-przestrzennych.

§ 19. 1. Studium oraz opracowania analityczne dotyczące koncepcji polityki i strategii rozwoju obszaru m. st. Warszawy stanowią m. in. podstawę sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta.
2. Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy sporządza studium uwzględniając uwarunkowania, cele i kierunki polityki przestrzennej państwa na obszarze województwa oraz wnioski, uwagi i opinie gmin warszawskich.
3. Studium podlega opiniowaniu przez gminy warszawskie.
4. Studium sporządza się i uzgadnia zgodnie z art. 6 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

§ 20. 1. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego miasta określają m. in. podstawowe zasady ładu przestrzennego na obszarze miasta oraz kierunki rozwoju infrastruktury technicznej.
2. Do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta stosuje się zasady sporządzania i uzgadniania określone w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym.
3. Koszty sporządzania i skutki finansowe uchwalania planów, o których mowa w ust. 1, pokrywane są ze środków finansowych m. st. Warszawy.
4. Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy przedstawia Radzie Miasta Stołecznego Warszawy nie rzadziej niż co dwa lata ocenę skutków, jakie mogą wywołać w zagospodarowaniu przestrzennym decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

§ 21. Ustalenia wiążące gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego odnoszą się do elementów decydujących o strukturze zagospodarowania m. st. Warszawy i o ładzie przestrzennym. W szczególności obejmują one:
  1)   kierunki rozwoju przestrzennego:
a)  rozmieszczenie funkcji ogólnomiejskich,
b)  zasady i warunki obsługi ludności przez ogólnomiejską infrastrukturę społeczną,
c)  preferencje lub przeciwwskazania dla lokalizacji określonych programów i zadań publicznych;
  2)   zasady rozwoju proekologicznego:
a)  generalne zasady kształtowania środowiska,
b)  strefy systemu ekologicznego wraz z warunkami ich zagospodarowania;
  3)   wartości, obszary i miejsca objęte ochroną, ich wyznaczanie i warunki zagospodarowania środowiska przyrodniczego, kulturowego i krajobrazowego;
  4)   zasady tworzenia krajobrazu miejskiego, w tym obszary i miejsca eksponowane oraz warunki ich zagospodarowania;
  5)   zasady i warunki obsługi technicznej:
a)  kształtowanie systemów komunikacji i infrastruktury technicznej,
b)  rozmieszczenie ogólne elementów systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
  6)   granice obszarów:
a)  zorganizowanej działalności inwestycyjnej,
b)  rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej,
c)  przekształceń obszarów zdegradowanych.

§ 22. Stwierdzanie zgodności projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych przez gminy warszawskie, z ustaleniami wiążącymi następuje według następującego trybu:
  1)   projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedkładany jest do oceny zgodności Zarządowi Miasta Stołecznego Warszawy przez burmistrza w liczbie 5 egzemplarzy,
  2)   stwierdzenie przez Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy zgodności następuje w terminie nie krótszym niż 21 dni od daty wpłynięcia projektu,
  3)   projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zostaje wyłożony przez zarząd gminy do wglądu publicznego,
  4)   Rada Miasta Stołecznego Warszawy podejmuje uchwałę o zgodności projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami wiążącymi,
  5)   uchwalony przez radę gminy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przekazany zostaje Zarządowi Miasta Stołecznego Warszawy w terminie 1 miesiąca od uprawomocnienia się tej uchwały.

§ 23. Gminy warszawskie są zobowiązane do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla wskazanych przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy obszarów w trybie określonym w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym.

§ 24. 1. W celu realizacji zadań określonych w § 18 Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy inicjuje ścisłą współpracę gmin warszawskich oraz związków komunalnych, w szczególności w zakresie wymiany informacji oraz udostępnienia niezbędnych dokumentów.
2. Po zasięgnięciu opinii gmin warszawskich Rada Miasta Stołecznego Warszawy może ustalić procedurę i tryb założenia oraz prowadzenia baz danych o rozwoju i zagospodarowaniu przestrzennym m. st. Warszawy, w tym rejestrów decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, pozwoleń na budowę oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

§ 25. 1. Zgodnie z art. 40 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, do kompetencji prezydenta m. st. Warszawy należy wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w szczególności w zakresie inwestycji ogólnomiejskich i realizowanych na terenach ogólnomiejskich, w tym m. in.:
  1)   obiektów budowlanych związanych z:
a)  centralnym poborem wody i centralnym odprowadzeniem ścieków,
b)  budową elementów systemu transportowego,
c)  centralnymi systemami energetycznymi,
d)  utylizacją odpadów komunalnych;
  2)   inwestycji lokalizowanych na terenach, które:
a)  podlegają szczególnej ochronie walorów przyrodniczych,
b)  spełniają szczególną rolę w układzie ekologicznym miasta,
c)  podlegają ochronie jako zabytkowe układy i zespoły urbanistyczne,
d)  koncentrują funkcje unikalne w skali państwa, w szczególności:
–  inwestycji naczelnych i centralnych organów władzy,
–  inwestycji przedstawicielstw państw obcych i organizacji międzynarodowych,
–  inwestycji związanych z budową cmentarzy komunalnych i obiektów kultu religijnego;
  3)   obszarów zorganizowanej działalności inwestycyjnej.
2. Prezydent m. st. Warszawy może wymienione w ust. 1 zadania przekazać burmistrzom gmin na zasadach i w trybie określonych w porozumieniu o przekazaniu tych zadań.

V.Gospodarka finansowa

§ 26. Za gospodarkę finansową m. st. Warszawy odpowiada Zarząd.

§ 27. 1. Podstawą gospodarki finansowej m. st. Warszawy jest budżet uchwalany przez Radę.
2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd z uwzględnieniem przepisów ustawy - Prawo budżetowe oraz zaleceń Rady.
4. Projekt budżetu, wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia m. st. Warszawy, Zarząd przedkłada Radzie w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła go do opinii Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
5. Tryb uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów uzupełniających określa Rada.

§ 28. 1. Dochodami m. st. Warszawy są:
  1)   wpływy z opłat skarbowych na obszarze m. st. Warszawy,
  2)   wpłaty gmin warszawskich w wysokości 50% wpływów uzyskiwanych przez te gminy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej,
  3)   dochody z majątku m. st. Warszawy,
  4)   odsetki od środków finansowych posiadanych przez m. st. Warszawę,
  5)   odsetki naliczane w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych od nieterminowo regulowanych należności z wpłat i składek gmin warszawskich oraz z opłat skarbowych.
2. Ustanawia się obowiązek płacenia składek przez gminy warszawskie zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 3 w nawiązaniu do art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o ustroju Warszawy. Tryb płacenia składek określa § 30.
3. Dochodami m. st. Warszawy mogą być:
  1)   spadki, zapisy i darowizny,
  2)   dotacje celowe z budżetu państwa,
  3)   dotacje z funduszów celowych,
  4)   wpływy ze zbiórek publicznych,
  5)   inne dochody określone odrębnymi przepisami.
4. Do gospodarki finansowej m. st. Warszawy stosuje się przepisy dotyczące:
  1)   zasad gospodarki budżetowej gmin, w tym procedury uchwalania i wykonywania budżetu,
  2)   warunków zaciągania pożyczek i kredytów oraz emisji papierów wartościowych przez gminy,
  3)   zasad udzielania dotacji celowych na zadania własne i zlecone,
  4)   nadzoru nad działalnością komunalną.

§ 29. Wpłaty, o których mowa w § 28 ust. 1 pkt 2, gminy warszawskie przekazują do budżetu m. st. Warszawy w terminie 7 dni od dnia wpływu na rachunek bankowy gminy.

§ 30. 1. Gminy warszawskie przekazują do budżetu m. st. Warszawy składki na udział w realizacji zadań i przedsięwzięć publicznych, które określa Rada Miasta Stołecznego Warszawy zgodnie z art. 8 pkt 10 ustawy o ustroju Warszawy.
2. Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy proponuje łączną kwotę składek, o których mowa w ust. 1, do dnia 30 września roku poprzedzającego dany rok budżetowy i przedstawia ją Radzie Miasta Stołecznego Warszawy i radom gmin warszawskich wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
3. Gminy warszawskie mogą wspólnie uzgodnić partycypację każdej z gmin w kwocie, o której mowa w ust. 2, i przedstawić ją Radzie Miasta Stołecznego Warszawy w formie uchwał rad gmin warszawskich w tej sprawie, do dnia 30 października roku poprzedzającego dany rok budżetowy. Uzgodnioną składkę każdej z gmin umieszcza się w budżecie m. st. Warszawy w formie załącznika.
4. W przypadku braku uzgodnień, o których mowa w ust. 3, udziały gmin warszawskich w kwocie, o której mowa w ust. 2, ustala się w projekcie budżetu oraz uchwala w budżecie m. st. Warszawy, na zasadach określonych w ust. 5.
5. Składka gminy warszawskiej, z zastrzeżeniem § 37, nie może przekroczyć 10% dochodów budżetu gminy bez: subwencji ogólnej i oświatowej, dotacji celowych na wykonywanie zadań zleconych i powierzonych gminom z zakresu administracji rządowej, dotacji celowych na zadania własne gminy, dotacji wyrównawczych, o których mowa w § 31 ust. 1, oraz 50% wpływów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, stanowiących dochód m. st. Warszawy, o którym mowa w § 28 ust. 1 pkt 2.
6. Zaliczki na składkę, o której mowa w ust. 3 bądź ust. 5, przekazywane są w ratach miesięcznych, w terminie do 10 dnia następnego miesiąca za miesiąc ubiegły, od faktycznie zrealizowanych w tym miesiącu dochodów gminy, z wyjątkiem zaliczki za miesiąc grudzień, która odprowadzana jest do dnia 24 grudnia od dochodów zrealizowanych do dnia 20 grudnia. Ostateczne rozliczenie składki powinno uwzględniać także dochody zrealizowane w roku następnym, a dotyczące roku, za który odprowadzana jest składka. Wpłata wynikająca z ostatecznego rozliczenia przekazywana jest do dnia 31 marca następnego roku po roku, którego dotyczyło rozliczenie.

§ 31. 1. Rażące dysproporcje między gminami warszawskimi w sferze zaspokajania potrzeb zbiorowych, wynikające z różnic wskaźnika podstawowych dochodów podatkowych lub różnic co do stopnia rozwoju infrastruktury komunalnej, wyrównywane są przez dotację wyrównawczą z budżetu m. st. Warszawy.
2. Wysokość łącznej kwoty dotacji, o której mowa w ust. 1, określa, w drodze odrębnej uchwały, Rada Miasta Stołecznego Warszawy, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego dany rok budżetowy, po uzyskaniu opinii Komisji Skarbu.
3. Gminy warszawskie mogą wspólnie uzgodnić partycypację każdej z gmin w kwocie, o której mowa w ust. 2, i przedstawić Radzie Miasta Stołecznego Warszawy uchwały rad gmin warszawskich w tej sprawie do dnia 30 października roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
4. W przypadku braku uzgodnień, o których mowa w ust. 3, udziały gmin warszawskich w kwocie, o której mowa w ust. 2, ustala się w projekcie budżetu oraz uchwala w budżecie m. st. Warszawy, na zasadach określonych w ust. 5-12.
5. Dotacja wyrównawcza z budżetu m. st. Warszawy, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana tym gminom warszawskim, w których wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca, zwany dalej wskaźnikiem A, jest mniejszy niż wskaźnik B.
6. Wskaźnik A oblicza się dzieląc kwotę należnych podstawowych dochodów podatkowych gminy za pierwsze półrocze roku poprzedzającego rok, na który oblicza się dotację wyrównawczą, zwanego dalej rokiem bazowym, przez liczbę mieszkańców danej gminy.
7. Wskaźnik B określa się jako iloczyn wskaźnika C i współczynnika k, gdzie wskaźnik C jest ilorazem sumy należnych podstawowych dochodów podatkowych dla wszystkich gmin warszawskich za pierwsze półrocze roku bazowego i liczby mieszkańców m. st. Warszawy według danych Głównego Urzędu Statystycznego na dzień 30 czerwca roku bazowego, a współczynnik k jest określany przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy na dany rok budżetowy.
8. Wskaźnik A i wskaźnik C oblicza się na podstawie dochodów wykazanych w sprawozdaniach gmin o zbiorczym wykonaniu budżetu gminy, które jest składane do Ministra Finansów za okres pierwszego półrocza roku poprzedzającego rok budżetowy.
9. Przez liczbę mieszkańców gminy rozumie się liczbę faktycznie zamieszkałych w gminie mieszkańców według stanu na dzień 30 czerwca roku bazowego, ustaloną przez Główny Urząd Statystyczny.
10. Przez dochody należne rozumie się dochody, które gmina może uzyskać stosując w naliczaniu podatków maksymalne stawki bez udzielania ulg, odroczeń, umorzeń oraz stosowania zaniechania poboru podstawowych dochodów podatkowych.
11. Przez podstawowe dochody podatkowe rozumie się: podatek od środków transportowych, podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej, podatek od spadków i darowizn, udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i 50% kwoty udziału we wpływach w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.
12. Wysokość dotacji wyrównawczej z budżetu m. st. Warszawy dla danej gminy oblicza się w następujący sposób:

Dw = 2L (B - A)

Dw -    dotacja wyrównawcza:
L -     liczba mieszkańców gminy według stanu na dzień 30 czerwca roku bazowego zgodnie z danymi.Głównego Urzędu Statystycznego;
A, B -  odpowiednie wskaźniki obliczone dla pierwszego półrocza roku bazowego.
13. Dotacja wyrównawcza przekazywana jest w dwunastu równych ratach miesięcznych, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca.
14. W celu realizacji zadań określonych w ust. 1 Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy inicjuje ścisłą współpracę gmin warszawskich oraz związków komunalnych w zakresie wymiany informacji oraz udostępniania niezbędnych dokumentów w zakresie gospodarki finansowej.

§ 32. 1. Rada Miasta Stołecznego Warszawy może przyznać gminom i związkom komunalnym dotację celową przeznaczoną na realizację inwestycji, na którą wnioskodawca zapewnił sobie już część środków z innych źródeł, oraz na usuwanie szkód powstałych z powodu realizacji zadań ogólnomiejskich na terenie gminy, a także na odnowę środowiska. Rada Miasta Stołecznego Warszawy określa procentowy udział środków własnych gminy lub związku komunalnego w realizacji tych inwestycji na dany rok budżetowy, podejmując uchwałę w tej sprawie, nie później niż do 15 października roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
2. Przy przyznawaniu dotacji celowej preferencje mają inwestycje finansowane z udziałem środków finansowych mieszkańców.
3. Wniosek w sprawie przyznania dotacji celowej należy złożyć w terminie do 30 czerwca roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
4. W przypadku stwierdzenia przez Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy wykorzystania dotacji celowej niezgodnie z celem określonym w uchwale przyznającej tę dotację, Zarząd zobowiązany jest wyegzekwować zwrot przyznanej dotacji.
5. Dotacje celowe powinny być przekazywane w trybie umożliwiającym terminowe wykonanie inwestycji zgodnie z harmonogramem określonym w uchwale przyznającej dotację.

VI.Przepisy szczególne

§ 33. Honorowy Obywatel m. st. Warszawy ma prawo do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej oraz bezpłatnego wstępu na imprezy organizowane przez m. st. Warszawę. Koszty z tym związane pokrywa się z budżetu m. st. Warszawy.

§ 34. Przyznanie Nagrody m. st. Warszawy następuje uchwałą Rady na wniosek: komisji Rady, grupy co najmniej 3 radnych członków Rady, prezydenta m. st. Warszawy, Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy, przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady, rady gminy warszawskiej. Nagroda może wiązać się również z przyznaniem wyróżnionej osobie lub zespołowi określonej kwoty pieniężnej albo nagrody rzeczowej.

§ 35. 1. Gminy warszawskie mogą korzystać z mienia będącego własnością m. st. Warszawy odpłatnie lub nieodpłatnie.
2. Z mienia, o którym mowa w ust. 1, gminy korzystają na podstawie umów cywilnoprawnych.
3. W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu zawarcie umów, o których mowa w ust. 2, następuje na podstawie uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy.

VII.Przepisy przejściowe i końcowe

§ 36. Do czasu utworzenia przez gminy warszawskie związków komunalnych, o których mowa w § 7:
  1)   Rada Miasta Stołecznego Warszawy prowadzi politykę w zakresie bieżących zadań użyteczności publicznej, a Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy realizuje tę politykę,
  2)   przedsiębiorstwa, zakłady lub inne jednostki organizacyjne będące wspólną własnością gmin warszawskich są podporządkowane i nadzorowane przez Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy.

§ 37. Do czasu utworzenia przez gminy warszawskie związku komunalnego dotyczącego komunikacji miejskiej składka, o której mowa w § 30 ust. 5, nie może przekroczyć 20% dochodów budżetu gminy bez: subwencji ogólnej i oświatowej, dotacji celowych na wykonywanie zadań zleconych i powierzonych gminom z zakresu administracji rządowej, dotacji celowych na zadania własne gminy, dotacji wyrównawczych, o których mowa w § 31 ust. 1, oraz 50% wpływów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, stanowiących dochód m. st. Warszawy, o którym mowa w § 28 ust. 1 pkt 2.

Załączniki

Załącznik nr 1

HERB MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
(pominięty)

Załącznik nr 2

WZÓR BARW MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
(pominięty)

Załącznik nr 3

REGULAMIN RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin Rady Miasta Stołecznego Warszawy, zwanej dalej Radą, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów, a także prawa i obowiązki członków komisji spoza Rady.

§ 2. Rada obraduje na sesjach; do form jej działania należą posiedzenia komisji oraz indywidualna praca radnych.

Rozdział II

Sesje Rady

§ 3. 1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji - określone w ustawie o ustroju m. st. Warszawy, statucie m. st. Warszawy i innych przepisach prawa.
2. W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych, może ona wyrażać swoje stanowisko. Stanowisko Rady nie rodzi skutków prawnych.

§ 4. 1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 14 dni po ukazaniu się obwieszczenia wojewódzkiego komisarza wyborczego o zbiorczych wynikach wyborów.
2. Na I sesji Rada wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczących w liczbie określonej przez Radę.
3. Do momentu wyboru przewodniczącego pierwszą sesję Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny.

§ 5. 1. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek prezydenta m. st. Warszawy lub 1/4 członków Rady albo prezesa Rady Ministrów.
2. Na wypadek swojej nieobecności przewodniczący Rady wyznacza wiceprzewodniczącego, który zwołuje sesję.
3. Sesje Rady odbywają się zgodnie z przyjętym planem rocznym, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 6. 1. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad listownie lub w inny skuteczny sposób.
2. Zawiadomienie o sesji poświęconej programom gospodarczym, uchwalaniu budżetu lub rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się najpóźniej na 14 dni przed sesją.
3. Do zawiadomienia o sesji dołącza się porządek obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały.

§ 7. 1. W sesjach Rady uczestniczą członkowie Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy i skarbnik miasta.
2. Przewodniczący rad i burmistrzowie gmin warszawskich mają prawo uczestniczyć w sesjach Rady z głosem doradczym.

§ 8. 1. Sesje Rady są jawne.
2. Jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona, jeśli przedmiotem obrad mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową.
3. Na wniosek 1/4 liczby radnych obecnych na sesji Rada może postanowić, że ze względu na charakter omawianych spraw cała sesja lub jej część odbywać się będzie przy drzwiach zamkniętych.

§ 9. Sesja Rady odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na kolejnym posiedzeniu.

§ 10. 1. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (quorum).
2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący obrad przerywa obrady i, jeżeli nie można uzyskać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji; uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.
3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 11. 1. Sesję otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka przewodniczący Rady lub wskazany przez niego wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności wymienionych osób Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego obrad.
2. Rada na wniosek przewodniczącego obrad może powołać spośród radnych jednego lub więcej sekretarzy obrad i powierzyć im prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłaszanych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 12. 1. Po stwierdzeniu quorum przewodniczący sesji stawia wniosek o przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
2. Radny, a także członek Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy może zgłosić wniosek o zmianę proponowanego porządku obrad. Wnioski w sprawie zmiany proponowanego porządku obrad Rada uchwala zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
3. Przewodniczący sesji prowadzi obrady zgodnie z ustalonym porządkiem obrad.
4. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
  1)   przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
  2)   rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
  3)   interpelacje i zapytania radnych,
  4)   wolne wnioski i informacje,
  5)   ustalenie terminu następnej sesji,
  6)   odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach.
5. Zmiana porządku obrad w trakcie obrad, z wyjątkiem zmiany kolejności rozpatrywania poszczególnych punktów, wymaga większości 2/3 głosów.

§ 13. Wcześniejsze opuszczenie sesji przez radnego wymaga poinformowania przewodniczącego obrad.

§ 14. Przedmiotem wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad.

§ 15. 1. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
2. W czasie rozpatrywania projektu uchwały przewodniczący obrad w pierwszej kolejności udziela głosu referentowi sprawy, koreferentowi, przedstawicielom komisji opiniujących projekt, przedstawicielowi Zarządu, przedstawicielom klubów radnych w kolejności zgłoszeń, a następnie pozostałym dyskutantom zgodnie z ust. 1. W debacie radny może zabrać głos z własnej inicjatywy tylko dwa razy. Powtórne zabranie głosu w tym samym punkcie porządku obrad możliwe jest po wyczerpaniu listy mówców. Ograniczenie to nie dotyczy sprawozdawcy komisji.
3. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością zgłoszonych mówców, jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy.
4. Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 16. 1. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:
  1)   stwierdzenie quorum,
  2)   ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,
  3)   zarządzenie przerwy,
  4)   zamknięcie listy mówców,
  5)   zarządzenie głosowania imiennego,
  6)   zmianę porządku obrad,
  7)   odesłanie projektu uchwały do komisji,
  8)   głosowanie bez dyskusji,
  9)   reasumpcję głosowania,
  10)  sprawdzenie listy obecności.
2. W sprawie formalnej głosu udziela się poza listą mówców.
3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.
4. Wnioski w sprawach formalnych Rada rozstrzyga niezwłocznie po ich zgłoszeniu zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem § 12 ust. 5. Wnioski określone w ust. 1 pkt 1 i 5 przyjmowane są bez głosowania.
5. Wniosek o zarządzenie głosowania imiennego musi być zgłoszony przez co najmniej 7 radnych.
6. Wniosek o głosowanie bez dyskusji nie może dotyczyć: uchwały budżetowej, prowizorium budżetowego lub planów finansowych, zmian w statucie oraz odwołania prezydenta, wiceprezydentów i skarbnika, przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady, przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej.

§ 17. 1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i przestrzeganiem porządku obrad; jego decyzje w tym zakresie są ostateczne.
2. Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.
3. Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przewleka swoje wystąpienie, przewodniczący obrad zwraca mu na to uwagę. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi przewodniczący może odebrać mówcy głos. Radnemu, któremu odebrano głos, przysługuje prawo odwołania się do Rady. Rada rozstrzyga w tej sprawie w sposób przewidziany dla wniosków formalnych w § 16 ust. 3 i 4.
4. Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący przywołuje mówcę do porządku lub odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
5. Przewodniczący obrad może się zwrócić do przedstawiciela Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy o spowodowanie przywrócenia porządku na sali obrad oraz w sąsiednich pomieszczeniach.
6. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
7. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania. Od tej chwili można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed zarządzeniem głosowania przez przewodniczącego.

§ 18. W czasie rozpatrywania danego punktu porządku obrad radny obecny na sesji może w przypadku zamknięcia listy mówców, zamknięcia dyskusji lub odebrania mu głosu złożyć treść swojego wystąpienia na piśmie do protokołu sesji. Przewodniczący informuje o tym Radę.

§ 19. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba iż ten, będąc zawiadomiony, nie przybędzie na sesję i nie usprawiedliwi wcześniej swojej nieobecności.

§ 20. Radny w czasie wspólnej pracy z innymi radnymi ma obowiązek powstrzymania się od palenia tytoniu.

§ 21. 1. Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą wystąpić:
  1)   komisja Rady,
  2)   grupa co najmniej 3 radnych,
  3)   prezydent m. st. Warszawy,
  4)   Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy,
  5)   przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady,
  6)   rada gminy warszawskiej.
2. Projekt uchwały wniesionej na sesję wymaga opinii prawnika eksperta co do zgodności uchwały z prawem, a w przypadku uchwał, które mogą wywoływać skutki finansowe - ponadto podania w opinii wielkości tych skutków.
3. Projekt uchwały wnoszonej przez Zarząd lub prezydenta m. st. Warszawy wymaga opinii właściwej komisji Rady.
4. Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy wyraża swoje stanowisko wobec projektów uchwał wnoszonych przez komisje Rady.
5. Projekt uchwały wnoszonej przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 2, 5 i 6 wymaga opinii właściwych komisji Rady oraz Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy, z wyłączeniem uchwał odnoszących się do wewnętrznej organizacji Rady.
6. Projekt uchwały powinien być dostarczony do Biura Rady na 21 dni przed terminem sesji, na której ma być rozpatrywany. Przewodniczący Rady kieruje otrzymany projekt uchwały do właściwej komisji celem zaopiniowania.
7. Organy i osoby wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 mogą zgłaszać projekty uchwał w sprawach nagłych bez konieczności zachowania trybu określonego w ust. 2-6, pod warunkiem uzyskania na to zgody co najmniej 2/3 radnych obecnych na sesji rozpatrującej dany projekt.
8. Opinie do projektów uchwał i stanowisk powinny być przekazane przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
9. Niedostarczenie opinii w ustalonym terminie oznacza formalny brak zastrzeżeń do projektu uchwały i pozwala na wniesienie projektu uchwały na sesję Rady.
10. Przewodniczący Rady może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 8, jeśli zostanie w tym terminie zgłoszony wniosek z uzasadnieniem o przesunięcie terminu opinii.
11. Wnioskodawca może złożyć wniosek o wycofanie projektu uchwały do przewodniczącego Rady w terminie 10 dni przed terminem sesji, na której ten projekt ma być rozpatrywany.

§ 22. 1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
  1)   przedmiot uchwały,
  2)   podstawę prawną,
  3)   regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,
  4)   w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
  5)   określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,
  6)   ustalenie terminu wejścia w życie uchwały (z dniem podjęcia, ogłoszenia uchwały lub w określonym terminie).
2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie, w którym powinna być wyjaśniona potrzeba podjęcia uchwały oraz informacja o skutkach finansowych jej realizacji.
3. Do projektu uchwały dołącza się także wymagane prawem opinie.

§ 23. Rada podejmuje uchwały i zajmuje stanowiska w sprawach objętych porządkiem obrad.

§ 24. 1. Podjęte uchwały opatruje się kolejnym numerem i datą.
2. Uchwały podpisuje przewodniczący Rady. W przypadku nieobecności na sesji przewodniczącego Rady, uchwały podpisuje prowadzący obrady.

§ 25. W głosowaniu na sesjach Rady biorą udział wyłącznie radni m. st. Warszawy.

§ 265. Głosowanie na sesjach Rady jest jawne, chyba że obowiązek głosowania tajnego wynika z przepisów prawa.

§ 27. 1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymuję się".
2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach opatrzonych pieczęcią Rady.

§ 28. 1. Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, chyba że ustawa o samorządzie terytorialnym, ustawa o ustroju m. st. Warszawy lub statut m. st. Warszawy stanowią inaczej. Stanowiska rozstrzygane są zwykłą większością głosów.
2. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady ma miejsce wtedy, gdy liczba głosów "za" jest większa niż połowa ustawowego składu Rady.
3. Zwykła większość głosów występuje wtedy, gdy liczba głosów "za" jest większa niż liczba głosów "przeciw".

§ 29. 1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad; może on przy tym korzystać z pomocy radnych.
2. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana na posiedzeniu komisja skrutacyjna.
3. Liczba członków i skład komisji skrutacyjnej ustalane są każdorazowo przez Radę.
4. Przewodniczący obrad, a w przypadku głosowania tajnego przewodniczący komisji skrutacyjnej, ogłasza wyniki głosowania niezwłocznie po ich ustaleniu.
5. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji, a wyniki głosowania tajnego w protokole komisji skrutacyjnej.

§ 30. 1. Sprawozdawca przed głosowaniem przedstawia Radzie projekt uchwały, omawia zgłoszone poprawki wyjaśniając skutki wiążące się z ich uchwaleniem oraz istniejące między nimi powiązania i sprzeczności.
2. Porządek głosowania jest następujący:
  1)   głosowanie wniosku o odrzucenie uchwały,
  2)   odesłanie projektu uchwały do komisji,
  3)   głosowanie poprawek, przy czym:
a)  w pierwszej kolejności należy głosować poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach; w przypadku przegłosowania poprawki wykluczającej inne poprawki, poprawek tych nie poddaje się głosowaniu;
b)  w przypadku zgłoszenia do tego samego przepisu kilku poprawek, jako pierwszą głosuje się poprawkę najdalej idącą.
3. Głosowanie nad całością uchwały może zostać odroczone na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami projektu i czy są one zgodne z innymi przepisami prawa. W miarę możności głosowanie powinno odbyć się na tym samym posiedzeniu Rady, a nie później niż na posiedzeniu najbliższym.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, może wnieść przewodniczący obrad, prezydent m. st. Warszawy oraz radny w trybie § 16 ust. 3.

§ 31. Na wniosek co najmniej 7 radnych przewodniczący obrad zarządza głosowanie imienne. Głosowanie imienne odbywa się przez kolejne wywoływanie nazwisk radnych i odnotowanie w protokole, czy radny oddał głos "za", "przeciw", czy "wstrzymuję się"; § 27 ust. 1, § 28, § 29 ust. 1, 4, 5 stosuje się odpowiednio.

§ 32. 1. Z sesji Rady sporządzany jest protokół, w którym odnotowuje się stwierdzenie prawomocności obrad, porządek obrad, uchwały Rady oraz podstawowe informacje o przebiegu posiedzenia, w tym główne tezy wystąpień i wyniki głosowań.
2. Załącznikami do protokołu są:
  1)   stenogram obrad,
  2)   uchwały Rady wraz z uzasadnieniami i niezbędnymi opisami,
  3)   protokoły komisji skrutacyjnej oraz kartki głosowania tajnego,
  4)   listy obecności radnych,
  5)   interpelacje zgłoszone na piśmie.
3. Protokół wykłada się do wglądu w Biurze Rady, najpóźniej po 7 dniach od dnia obrad sesji w celu naniesienia poprawek w jego treści przez uczestników obrad w zakresie niezgodności protokołu ze swoją wypowiedzią.
4. Poprawki do protokołu zgłasza się najpóźniej na 10 dni przed planowanym terminem kolejnej sesji.
5. Ostateczny tekst protokołu wykłada się do wglądu na 7 dni przed kolejną sesją.
6. Odpis przyjętego protokołu przesyła się do Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy.

§ 33. Protokół podpisują wszystkie osoby, które przewodniczyły obradom w czasie sesji.

Rozdział III

Przewodniczący Rady

§ 34. Pracami Rady kieruje jej przewodniczący w porozumieniu z wiceprzewodniczącymi.

§ 35. 1. Przewodniczący Rady:
  1)   zwołuje sesję Rady,
  2)   przewodniczy obradom,
  3)   nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady,
  4)   przeprowadza głosowanie jawne nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały Rady,
  5)   reprezentuje Radę na zewnątrz,
  6)   koordynuje pracę komisji Rady, w szczególności w zakresie zadań kontrolnych komisji,
  7)   nadzoruje w imieniu Rady terminowość wykonywania uchwał,
  8)   zapewnia realizację uprawnień Rady,
  9)   powołuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji, ekspertów w celu opracowania opinii lub ekspertyz w sprawach rozpatrywanych przez Radę lub komisje,
  10)  zarządza wybór komisji skrutacyjnej,
  11)  prowadzi rejestr klubów i kół radnych.
2. Przewodniczący Rady może upoważnić wiceprzewodniczącego do zastępstwa w poszczególnych czynnościach należących do jego kompetencji.
3. Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady pełnią dyżury w Biurze Rady.

Rozdział IV

Komisje Rady

§ 36. 1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje.
2. Komisje podlegają wyłącznie Radzie.

§ 37. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych, zakres zadań komisji doraźnych i podkomisji oraz ich skład osobowy określają odpowiednie uchwały Rady.

§ 38. 1. W skład komisji wchodzi co najmniej 6 radnych.
2. Przewodniczącego komisji oraz wiceprzewodniczących wybierają członkowie komisji spośród radnych, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i Komisji Inwentaryzacyjnej wybiera Rada na wniosek komisji.
4. Liczbę wiceprzewodniczących poszczególnych komisji określa Rada.

§ 39. 1. Radny zobowiązany jest do pracy co najmniej w jednej i co najwyżej w dwóch stałych komisjach.
2. Radny może być przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym tylko jednej komisji stałej.
3. Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady nie mogą przewodniczyć komisjom stałym.

§ 40. 1. Członkami komisji mogą być osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji.
2. Propozycje dotyczące powołania członków komisji, o których mowa w ust. 1, komisje zgłaszają przewodniczącemu Rady, który przedstawia je Radzie.
3. Powołanie członków komisji, o których mowa w ust. 1, następuje uchwałą Rady wniesioną przez jej przewodniczącego na wniosek właściwej komisji.

§ 41. Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należą w szczególności:
  1)   stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których zostały powołane,
  2)   kontrola Zarządu i jednostek organizacyjnych pod względem zgodności ich działania z uchwałami Rady w zakresie właściwości komisji,
  3)   opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę, Zarząd oraz członków komisji,
  4)   występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,
  5)   badanie terminowości załatwiania przez Zarząd i jednostki organizacyjne postulatów, wniosków i skarg mieszkańców w zakresie właściwości komisji,
  6)   współpraca ze zbliżonymi tematycznie komisjami rad gmin warszawskich,
  7)   współpraca z innymi komisjami Rady.

§ 42. 1. Rada może powołać w ramach poszczególnych komisji stałych podkomisje stałe.
2. Do składów podkomisji stosuje się odpowiednio postanowienia § 40 regulaminu.
3. Rada może powołać komisje doraźne.

§ 43. Stałymi Komisjami Rady są:
  1)   Komisja Rewizyjna,
  2)   Komisja Skarbu,
  3)   Komisja Strategii i Rozwoju,
  4)   Komisja Gospodarki Miejskiej,
  5)   Komisja Spraw Społecznych,
  6)   Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego,
  7)   Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
  8)   Komisja Samorządowa.

§ 44. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje Zarząd Miasta Stołecznego Warszawy na podstawie kryteriów legalności, celowości, rzetelności i gospodarności w zakresie zarządzania mieniem i wykonywania budżetu.
2. Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie stosowne wnioski, a w tym opinie w przedmiocie udzielenia Zarządowi absolutorium.
3. W skład Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić tylko radni Rady Miasta Stołecznego Warszawy.

§ 45. 1. Komisja przygotowuje swój regulamin pracy, który zatwierdza Rada.
2. Komisja działa zgodnie z półrocznym planem pracy zatwierdzonym przez Radę. Rada może zlecić dokonanie w nim uzupełnień, zmian i poprawek.
3. Komisja przedstawia Radzie sprawozdanie ze swojej działalności co sześć miesięcy oraz na każde żądanie Rady.

§ 46. 1. Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
2. Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:
  1)   wspólne posiedzenia komisji,
  2)   udostępnianie posiadanych opracowań i analiz,
  3)   powoływanie zespołów do rozwiązania określonych problemów.

§ 47. 1. Komisje działają na posiedzeniach oraz poprzez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.
2. Komisja może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu, przy czym radni m. st. Warszawy muszą stanowić większość obecnych (quorum komisji).

§ 48. 1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć oprócz członków komisji przewodniczący Rady, członkowie Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy oraz radni m. st. Warszawy nie będący członkami tej komisji.
2. Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie inne osoby, których obecność lub wypowiedź mogą być uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
3. Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z wnioskiem o takie wysłuchanie zwróci się przewodniczący Rady lub prezydent m. st. Warszawy.

§ 49. 1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw na posiedzenia komisji, zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami.
2. Z upoważnienia przewodniczącego komisji może go zastępować wiceprzewodniczący.
3. Przewodniczący komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na żądanie co najmniej 1/4 członków komisji lub przewodniczącego Rady.

§ 50. 1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności quorum komisji.
2. Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się, na żądanie co najmniej 2 wnioskodawców, w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości. Dotyczy to w szczególności wniosków w sprawach rozpatrywanych projektów uchwał Rady.
3. Sprawozdanie komisji przedstawia na posiedzeniu Rady przewodniczący komisji lub upoważniony przez komisję sprawozdawca.
4. Uchwały komisji przekazuje się przewodniczącemu Rady, który niezwłocznie przedstawia je Zarządowi i innym zainteresowanym organom.

Rozdział V

Radni

§ 51. 1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny składa ślubowanie, którego rota brzmi:
Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności miasta stołecznego Warszawy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami miasta i jego mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań miasta.
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo ślubuję.
Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 52. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane skargi, projekty i wnioski oraz przedstawia je organom m. st. Warszawy do rozpatrzenia.

§ 53. 1. Radny obowiązany jest brać udział w pracach Rady, jej organów oraz instytucji samorządowych, w skład których został wybrany lub desygnowany.
2. Radny jest zobowiązany do składania oświadczeń o stanie majątkowym. Oświadczenie składa się przewodniczącemu Rady na piśmie, zgodnie z przyjętym przez Radę wzorem.
3. Niezłożenie przez radnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, podaje się do wiadomości Rady.

§ 54. 1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

§ 55. 1. Radny odbywa dyżur w swoim okręgu wyborczym.
2. Radny przedstawia plan dyżurów przewodniczącemu Rady.
3. Na wniosek radnego przewodniczący Rady Miasta Stołecznego Warszawy wystąpi do przewodniczącego wskazanej przez radnego rady gminy o udostępnienie lokalu, w którym radny ten będzie odbywał dyżur.

§ 56. 1. Radni otrzymują diety za udział w posiedzeniach:
  1)   sesji Rady,
  2)   komisji stałej, podkomisji i komisji doraźnej.
2. Członkom komisji spoza Rady przysługują diety za udział w posiedzeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
3. Radnym i członkom komisji spoza Rady przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych.

§ 57. Wysokość diet oraz tryb ich wypłacania określa uchwała Rady.

§ 58. 1. Radni m. st. Warszawy mogą tworzyć kluby i koła radnych.
2. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 7 radnych. Koło radnych może zostać utworzone przez co najmniej 3 radnych.

§ 59. 1. Kluby i koła radnych oraz Konwent Rady są ciałami działającymi w ramach Rady.
2. Fakt powstania klubu lub koła radnych musi zostać zgłoszony przewodniczącemu Rady, który prowadzi rejestr klubów i kół radnych. W zgłoszeniu tym podaje się nazwę klubu (koła), liczbę członków oraz władze reprezentujące klub (koło). W przypadku zmiany składu klubu (koła) jego władze zobowiązane są do jak najszybszego poinformowania o tym przewodniczącego Rady.
3. Kluby (koła) radnych działają na podstawie własnego regulaminu. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem m. st. Warszawy.

§ 60. 1. W skład Konwentu wchodzą: przewodniczący Rady, wiceprzewodniczący oraz szefowie klubów i kół radnych.
2. Konwent Rady jest ciałem opiniodawczym w zakresie organizowania pracy Rady, a w szczególności terminów sesji i projektów porządku obrad.
3. Szczegółowy zakres i charakter prac Konwentu Rady określa regulamin Konwentu Rady, opracowany przez przewodniczącego Rady i zatwierdzony przez Konwent.

§ 61. Stanowisko klubu (koła) radnych może być przedstawiane na sesji Rady przez jego przedstawiciela.

§ 62. Kluby i koła radnych mogą występować do Biura Rady o nieodpłatne udostępnienie sal lub innych pomieszczeń w siedzibie Biura Zarządu na posiedzenia klubów lub kół.

Rozdział VI

Interpelacje i zapytania

§ 63. 1. Interpelacja dotyczy spraw o zasadniczym znaczeniu dla m. st. Warszawy. Interpelacja obejmuje wskazanie konieczności rozwiązania problemu i żądanie zajęcia stanowiska przez właściwy organ m. st. Warszawy.
2. Interpelację składa radny na piśmie na sesji bądź w okresie między sesjami. W przypadku gdy interpelacja została wniesiona w okresie między sesjami Rady, na wniosek radnego przewodniczący obrad przedstawia jej treść na najbliższej sesji.
3. Interpelację kieruje się do Zarządu Miasta Stołecznego Warszawy.
4. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego oraz wynikające zeń pytania. Ustne przedstawienie interpelacji nie może przekraczać 5 minut.
5. Odpowiedzi na interpelację udziela się na piśmie w ciągu 14 dni od daty złożenia interpelacji. Radny składający interpelację bądź Rada może uznać odpowiedź za niewystarczającą i zażądać jej uzupełnienia.
6. Odpowiedź na interpelację przedstawiana na sesji nie może przekraczać 10 minut.

§ 64. 1. Zapytanie dotyczy kwestii incydentalnej i wnoszone jest ustnie na sesji. Zapytanie nie może trwać dłużej niż 3 minuty.
2. Odpowiedzi na zapytanie udziela prezydent bądź wskazana przez niego osoba, ustnie na sesji lub - w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz - pisemnie w ciągu 14 dni.
3. Odpowiedź na zapytanie udzielona na sesji nie może przekraczać 7 minut.

Rozdział VII

Biuro Rady

§ 65. Biuro Rady zapewnia obsługę przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczących, komisji i radnych.

§ 66. Merytorycznym zwierzchnikiem pracowników Biura jest przewodniczący Rady. Kierownika Biura Rady zatrudnia prezydent m. st. Warszawy na wniosek przewodniczącego Rady.

§ 67. Szczegółowy zakres pracy Biura określa jego regulamin zatwierdzany przez Radę.

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 684, 685, 686, 687, 688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2024
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt