|
|
Kodeks morski
TYTUŁ VI
Ubezpieczenie morskie
DZIAŁ I
Umowa ubezpieczenia morskiego
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
Art. 262. § 1. Przez umowę ubezpieczenia morskiego zakład ubezpieczeń
39)
zobowiązuje się w zamian za składkę ubezpieczeniową
wypłacić odszkodowanie za szkody poniesione wskutek niebezpieczeństw, na jakie przedmiot ubezpieczenia jest
narażony w związku z żeglugą morską.
§ 2. Umową ubezpieczenia morskiego można objąć ponadto niebezpieczeństwa, na które w związku z przewozem
morskim przedmiot ubezpieczenia narażony jest w przewozie lotniczym, na wodach śródlądowych lub na
lądzie.
§ 3. Przepisy o ubezpieczeniu morskim stosuje się odpowiednio do ubezpieczenia statków znajdujących się w
budowie.
Art. 263. § 1. Przedmiotem ubezpieczenia morskiego może być każdy interes majątkowy, związany z
żeglugą morską i dający się ocenić w pieniądzach.
§ 2. W szczególności mogą być przedmiotem ubezpieczenia morskiego: statek, ładunek, fracht, opłata za
przewóz pasażerów, opłata czarterowa, spodziewany zysk na ładunku, prowizja, wydatki awarii wspólnej,
zobowiązanie z odpowiedzialności cywilnej oraz wierzytelność zabezpieczona na statku, ładunku lub
frachcie.
§ 3. Zakład ubezpieczeń
39)
może
reasekurować zawarte przez siebie ubezpieczenia.
Art. 264. § 1. Zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest na żądanie wydać osobie, z którą zawarł umowę ubezpieczenia
(ubezpieczającemu), polisę stwierdzającą zawarcie umowy ubezpieczenia.
§ 2. Przed wydaniem polisy zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest wydać ubezpieczającemu na jego żądanie tymczasowy dokument
stwierdzający zawarcie umowy.
Art. 265. § 1. Polisa powinna zawierać:
1) oznaczenie zakładu ubezpieczeń
39)
,
2) oznaczenie przedmiotu ubezpieczenia,
3) oznaczenie niebezpieczeństw objętych umową ubezpieczenia,
4) określenie czasu lub podróży, na które zawarto umowę ubezpieczenia,
6) miejsce i datę wystawienia polisy,
7) podpis zakładu ubezpieczeń
39)
.
§ 2. Polisa może być wystawiona na imiennie określonego ubezpieczającego (polisa imienna), na zlecenie lub
na okaziciela.
Art. 266. § 1. Umowa ubezpieczenia morskiego może być zawarte na rzecz osoby trzeciej
(ubezpieczonego).
§ 2. Ubezpieczony może nie być imiennie określony w umowie ubezpieczenia (ubezpieczenie na rzecz tego,
kogo dotyczy).
§ 3. W razie zawarcia umowy ubezpieczenia morskiego na rzecz osoby trzeciej prawo domagania się od zakładu
ubezpieczeń
39)
wydania polisy
przysługuje ubezpieczającemu. Dopóki polisa znajduje się w jego posiadaniu, może on rozporządzać prawami
wynikającymi z umowy.
§ 4. Obowiązki ubezpieczającego związane z wykonaniem umowy ubezpieczenia przechodzą na ubezpieczonego z
chwilą wydania mu polisy; nie dotyczy to jednak obowiązku zapłaty składki ubezpieczeniowej.
Art. 267. § 1. Umowa ubezpieczenia morskiego jest nieważna, jeżeli w chwili jej zawarcia szkoda
objęta ubezpieczeniem już nastąpiła lub nie istniała możliwość jej powstania; zakład ubezpieczeń
39)
zachowuje jednak prawo do opłaty
stornowej, chyba że zawierając umowę wiedział o okolicznościach powodujących jej nieważność.
§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli ubezpieczeniem objęto okres poprzedzający zawarcie umowy, chyba
że stan rzeczy znany był obu stronom w chwili zawierania umowy; jeżeli w tej chwili stan rzeczy był znany
tylko jednej ze stron, umowa nie wiąże strony nieświadomej.
§ 3. Wysokość opłaty stornowej określa umowa.
Art. 268. Ubezpieczający może w każdej chwili odstąpić od umowy, dopóki nie rozpoczął się stan
niebezpieczeństwa przewidzianego w umowie; obowiązany jest jednak zapłacić opłatę stornową.
Art. 269.
40)
Roszczenie z
umowy ubezpieczenia morskiego przedawnia się z upływem pięciu lat od dnia wymagalności roszczenia.
ROZDZIAŁ 2
Wartość ubezpieczenia i suma ubezpieczenia
Art. 270. § 1. Wartością ubezpieczenia jest zwykła wartość przedmiotu ubezpieczenia.
§ 2. Wartość ubezpieczenia ustala się według następujących zasad:
1) wartością ubezpieczenia statku jest wartość statku w chwili rozpoczęcia ubezpieczenia; wartość ta
obejmuje również, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, wartość jego przynależności, przedmiotów zaopatrzenia
statku, a także koszt jego ubezpieczenia;
2) wartością ubezpieczenia ładunku jest wartość ładunku w miejscu i czasie załadowania, łącznie z
kosztami ubezpieczenia i dostarczenia ładunku do miejsca przeznaczenia;
3) wartością ubezpieczenia frachtu jest suma frachtu brutto łącznie z kosztami ubezpieczenia;
4) wartością ubezpieczenia innych przedmiotów ubezpieczenia, z wyjątkiem zobowiązania z
odpowiedzialności cywilnej, jest kwota, na której utratę jest narażony ubezpieczający w chwili rozpoczęcia
ubezpieczenia, łącznie z kosztami ubezpieczenia.
Art. 271. Jeżeli strony wymieniły w umowie ubezpieczenia wartość ubezpieczenia (wartość otaksowana),
jest ona miarodajna dla określenia odszkodowania ubezpieczeniowego.
Art. 272. § 1. Umowa ubezpieczenia powinna określać sumę, na którą ubezpieczono przedmiot
ubezpieczenia (sumę ubezpieczenia).
§ 2. Suma ubezpieczenia nie powinna przekraczać wartości ubezpieczenia.
§ 3. Jeżeli określona w umowie suma ubezpieczenia jest wyższa od wartości ubezpieczenia, umowa nie ma
skutku prawnego co do nadwyżki sumy ponad wartość ubezpieczenia.
§ 4. Jeżeli określona w umowie suma ubezpieczenia jest niższa od wartości ubezpieczenia, zakład
ubezpieczeń
39)
odpowiada za szkody w
stosunku, w jakim pozostaje suma do wartości ubezpieczenia.
Art. 273. Jeżeli ubezpieczono przedmiot ubezpieczenia od tego samego niebezpieczeństwa na ten sam
okres w dwóch lub więcej zakładach ubezpieczeń na sumy, które łącznie przewyższają wartość ubezpieczenia
(ubezpieczenie podwójne), wszystkie te zakłady ubezpieczeń
39)
odpowiadają tylko do wysokości wartości ubezpieczenia, a w granicach tej wartości
każdy z nich odpowiada w stosunku do przyjętej przez niego sumy ubezpieczenia.
ROZDZIAŁ 3
Oświadczenia przy zawieraniu umowy ubezpieczenia
Art. 274. § 1. Przy zawieraniu umowy ubezpieczenia morskiego ubezpieczający obowiązany jest podać
do wiadomości zakładu ubezpieczeń
39)
wszelkie okoliczności, które są lub powinny mu być znane, a mogą mieć wpływ na ocenę niebezpieczeństwa oraz
na decyzję zakładu ubezpieczeń
39)
o
przyjęciu i warunkach ubezpieczenia.
§ 2. Obowiązek określony w § 1 nie dotyczy okoliczności powszechnie znanych oraz okoliczności, które
powinny być znane zakładowi ubezpieczeń
39)
.
§ 3. Jeżeli ubezpieczający działał przez pełnomocnika, obowiązek określony w § 1 ciąży również na
pełnomocniku i obejmuje także okoliczności znane pełnomocnikowi.
§ 4. Przy zawieraniu umowy ubezpieczenia morskiego na rzecz osoby trzeciej obowiązek określony w
paragrafach poprzedzających spoczywa zarówno na ubezpieczającym, jak i na ubezpieczonym, chyba że
ubezpieczony nie wiedział o zawarciu umowy na jego rzecz.
Art. 275. § 1. W razie naruszenia obowiązku określonego w art. 274 zakład ubezpieczeń
39)
może odstąpić od umowy, zachowując prawo
do pełnej składki ubezpieczeniowej.
§ 2. Jeżeli niezawiadomienie lub niezgodne z rzeczywistością zawiadomienie zakładu ubezpieczeń
39)
o okolicznościach wymienionych w art. 274
nastąpiło bez winy ubezpieczającego lub ubezpieczonego, zakład ubezpieczeń
39)
nie może od umowy odstąpić, lecz ma prawo do odpowiednio
zwiększonej składki ubezpieczeniowej.
§ 3. Prawo odstąpienia od umowy gaśnie, jeżeli zakład ubezpieczeń
39)
nie skorzysta z niego w ciągu siedmiu dni od dnia, w którym dowiedział
się o okoliczności uzasadniającej prawo odstąpienia.
ROZDZIAŁ 4
Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia
Art. 276. § 1. Prawa z umowy ubezpieczenia mogą być przeniesione tylko na nabywcę przedmiotu
ubezpieczenia.
§ 2. Jeżeli prawa z umowy ubezpieczenia nie zostały przeniesione na nabywcę przedmiotu ubezpieczenia,
umowa ubezpieczenia rozwiązuje się, co nie zwalnia zakładu ubezpieczeń
39)
od odpowiedzialności za szkody powstałe przed zbyciem przedmiotu
ubezpieczenia.
Art. 277. § 1. Równocześnie z przeniesieniem praw z umowy ubezpieczenia na nabywcę przechodzą na
niego obowiązki, które ciążyły na zbywcy.
§ 2. Zakład ubezpieczeń
39)
może
przeciwstawić nabywcy zarzuty, które by mu przysługiwały z umowy ubezpieczenia przeciwko zbywcy.
Art. 278. § 1. Przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia stwierdzonej polisą następuje przez
przeniesienie polisy.
§ 2. Do przeniesienia polisy stosuje się odpowiednio przepisy o przenoszeniu konosamentu (art. 130).
Art. 279. § 1. Jeżeli przedmiotem ubezpieczenia jest statek, przejście praw z umowy ubezpieczenia
na jego nabywcę wymaga zgody zakładu ubezpieczeń
39)
§ 2. Jeżeli statek w chwili zbycia znajdował się w podróży, a prawa z umowy ubezpieczenia nie przeszły na
nabywcę statku, umowa pozostaje w mocy do chwili przycumowania statku w pierwszym porcie, do którego statek
zawinął.
ROZDZIAŁ 5
Ubezpieczenie generalne
Art. 280. § 1. Umową ubezpieczenia można objąć wszystkie lub niektóre rodzaje ładunków, jakie
ubezpieczający będzie wysyłał lub otrzymywał w określonym czasie (ubezpieczenie generalne).
§ 2. Przedmiotem ubezpieczenia generalnego może być również inny interes majątkowy.
§ 3. W ubezpieczeniu generalnym zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest na żądanie ubezpieczającego wystawić polisę lub zaświadczenie o
ubezpieczeniu dla każdego zgłoszonego ładunku lub innego odrębnego przedmiotu ubezpieczenia.
Art. 281. § 1. Ubezpieczający, który zawarł umowę ubezpieczenia generalnego, obowiązany jest
zgłaszać zakładowi ubezpieczeń
39)
każde wysłanie lub nadejście ładunku objętego umową niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wysłaniu lub
nadejściu ładunku oraz każdorazowo określić statek, trasę podróży, ładunek i sumę ubezpieczenia.
§ 2. Jeżeli ubezpieczający rozmyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa nie dopełnił obowiązku określonego
w § 1, zakład ubezpieczeń
39)
może
odstąpić od umowy, zachowując prawo do składek ubezpieczeniowych, jakie przysługiwałyby mu w razie należytego
wykonania umowy przez ubezpieczającego.
§ 3. Prawo odstąpienia od umowy gaśnie, jeżeli zakład ubezpieczeń
39)
nie skorzystał z niego w ciągu trzech dni od dnia, w którym dowiedział
się o naruszeniu obowiązku przez ubezpieczającego.
§ 4. Przepisy § 1–3 stosuje się odpowiednio do ubezpieczeń generalnych, których przedmiotem jest inny
interes majątkowy niż ładunek.
Art. 282. Umowa ubezpieczenia generalnego może być rozwiązana przez każdą ze stron z zachowaniem
trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia.
DZIAŁ II
Wykonanie umowy ubezpieczenia
ROZDZIAŁ 1
Obowiązki ubezpieczającego
Art. 283. § 1. Składka ubezpieczeniowa powinna być zapłacona niezwłocznie po zawarciu umowy, a
jeżeli wystawiono polisę – równocześnie z wydaniem polisy.
§ 2. Obowiązek zapłaty składki ubezpieczeniowej ciąży na ubezpieczającym.
Art. 284. § 1. Ubezpieczający obowiązany jest niezwłocznie po powzięciu wiadomości zgłosić
zakładowi ubezpieczeń
39)
każdą
istotną zmianę niebezpieczeństwa, na jakie jest narażony przedmiot ubezpieczenia.
§ 2. Zakład ubezpieczeń
39)
może
odstąpić od umowy, jeżeli ubezpieczający bez uzasadnionej przyczyny zwleka z zawiadomieniem go o zmianie
niebezpieczeństwa. Prawo to zakład ubezpieczeń
39)
może wykonać w terminie siedmiu dni od dnia, w którym dowiedział się o tym, że
ubezpieczający dopuścił się zwłoki.
Art. 285. § 1. Jeżeli zmiana niebezpieczeństwa została spowodowana przez ubezpieczającego albo za
jego zgodą, zakład ubezpieczeń
39)
może odstąpić od umowy albo żądać zapłaty składki dodatkowej za zwiększone niebezpieczeństwo, chyba że zmiany
niebezpieczeństwa dokonano we wspólnym interesie zakładu ubezpieczeń
39)
i ubezpieczającego albo w celu ratowania życia ludzkiego.
§ 2. Przy ubezpieczeniu zawartym na podróż prawo to przysługuje zakładowi ubezpieczeń
39)
w szczególności:
1) jeżeli rozpoczęcie lub zakończenie podróży ulega zwłoce z winy ubezpieczającego,
2) jeżeli podjęto inną podróż zamiast podróży oznaczonej w umowie ubezpieczenia,
3) jeżeli statek skierowano do innego portu aniżeli przewidziano w umowie ubezpieczenia,
4) jeżeli statek zszedł z właściwej trasy lub zawinął do portu, który nie był brany w rachubę, chyba że
zejście z trasy nastąpiło wskutek okoliczności niezależnych od armatora lub kapitana albo w celu ratowania
życia ludzkiego lub mienia albo było konieczne ze względu na bezpieczeństwo statku.
§ 3. Jeżeli zmiana niebezpieczeństwa nastąpiła bez zgody ubezpieczającego, umowa ubezpieczenia pozostaje w
mocy, jednak zakład ubezpieczeń
39)
może żądać zapłaty dodatkowej składki za zwiększone niebezpieczeństwo.
Art. 286. § 1. Jeżeli zakład ubezpieczeń
39)
wskutek zmiany niebezpieczeństwa korzysta z prawa odstąpienia od umowy,
powinien zawiadomić ubezpieczającego o swojej decyzji w ciągu trzech dni od dnia, w którym dowiedział się o
zmianie niebezpieczeństwa; w braku takiego zawiadomienia może żądać jedynie zapłaty dodatkowej składki za
zwiększone niebezpieczeństwo.
§ 2. Zakład ubezpieczeń
39)
, który
odstąpił od umowy z powodu zmiany niebezpieczeństwa, zachowuje prawo do całej składki umówionej, a odpowiada
tylko za szkody powstałe przed zmianą niebezpieczeństwa.
Art. 287. § 1. Ubezpieczający obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić zakład ubezpieczeń
39)
o każdym wypadku dotyczącym przedmiotu
ubezpieczenia, jeżeli wypadek może stanowić podstawę do roszczenia odszkodowawczego z umowy
ubezpieczenia.
§ 2. W razie naruszenia przez ubezpieczającego obowiązku określonego w § 1 zakład ubezpieczeń
39)
może potrącić z odszkodowania
ubezpieczeniowego kwotę, o którą szkoda uległaby zmniejszeniu, gdyby zakład ubezpieczeń
39)
był o niej należycie zawiadomiony.
Art. 288. § 1. W razie zajścia wypadku powodującego szkodę ubezpieczający obowiązany jest
zastosować wszelkie dostępne mu rozsądne środki w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia
szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów, a także zabezpieczyć roszczenia odszkodowawcze do osób
odpowiedzialnych za szkodę.
§ 2. Ubezpieczający powinien przy stosowaniu tych środków kierować się wskazówkami zakładu ubezpieczeń
39)
, o ile je otrzymał.
§ 3. Jeżeli ubezpieczający rozmyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa nie zastosował środków określonych
w § 1, zakład ubezpieczeń
39)
jest
wolny od odpowiedzialności za szkody powstałe z tego powodu.
ROZDZIAŁ 2
Odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń
39)
Art. 289. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w kodeksie zakład ubezpieczeń
39)
odpowiada za szkody będące bezpośrednim następstwem
niebezpieczeństw objętych umową ubezpieczenia.
Art. 290. § 1. Zakład ubezpieczeń
39)
nie odpowiada za szkody powstałe z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa
ubezpieczającego, jednak zakład ubezpieczeń
39)
odpowiada za szkody spowodowane zaniedbaniem lub błędem nautycznym
ubezpieczającego będącego kapitanem statku objętego ubezpieczeniem.
§ 2. Zakład ubezpieczeń
39)
odpowiada za szkody spowodowane z winy kapitana, innego członka załogi lub pilota.
Art. 291. § 1. Przy ubezpieczeniu statku zakład ubezpieczeń
39)
nie odpowiada za szkody powstałe wskutek:
1) wyruszenia w podróż statku niezdatnego do żeglugi, nienależycie wyposażonego i zaopatrzonego, z
niedostateczną załogą lub bez niezbędnych dokumentów, chyba że braki te polegały na wadach ukrytych statku
lub były spowodowane okolicznościami, którym nie można było zapobiec pomimo zachowania przez
ubezpieczającego należytej staranności,
3) załadowania na statek – za wiedzą ubezpieczającego, a bez wiedzy zakładu ubezpieczeń
39)
– materiałów i przedmiotów
wybuchowych, łatwo zapalnych lub innych ładunków niebezpiecznych, bez zachowania przepisów obowiązujących
przy przewozie ładunków tego rodzaju.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio przy ubezpieczeniu frachtu.
Art. 292. W razie zderzenia statków zakład ubezpieczeń
39)
odpowiada z tytułu ubezpieczenia statku zarówno za szkodę w przedmiocie
ubezpieczenia, jak również za ciążące na ubezpieczającym zobowiązania do wyrównania szkody wyrządzonej wskutek
zderzenia osobom trzecim.
Art. 293. Przy ubezpieczeniu ładunku lub spodziewanego zysku zakład ubezpieczeń
39)
nie odpowiada za szkody powstałe wskutek ukrytej
wady naturalnej lub szczególnej właściwości lub nienależytego opakowania ładunku albo wskutek zwłoki w jego
dostarczeniu.
Art. 294. § 1. Zakład ubezpieczeń
39)
odpowiada za szkody z każdego wypadku objętego ubezpieczeniem do wysokości
sumy ubezpieczenia.
§ 2. Za szkody wynikłe z kilku następujących po sobie wypadków objętych ubezpieczeniem zakład ubezpieczeń
39)
odpowiada stosownie do § 1,
nawet jeżeli łączna suma szkód przekracza sumę ubezpieczenia.
§ 3. Jeżeli po częściowym uszkodzeniu przedmiotu ubezpieczenia następuje jego strata całkowita, za którą
zakład ubezpieczeń
39)
odpowiada,
odszkodowanie należne ubezpieczającemu z tytułu uszkodzeń częściowych ogranicza się do wydatków poniesionych
przez niego na naprawę przedmiotu ubezpieczenia lub w związku z uszkodzeniami.
§ 4. W razie zderzenia statków zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest zapłacić ubezpieczającemu odszkodowanie za straty lub
uszkodzenia statku oraz należne od ubezpieczającego odszkodowanie z tytułu odpowiedzialności za zderzenie,
choćby łączne odszkodowanie przekroczyło sumę ubezpieczenia.
Art. 295. Zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest zapłacić odszkodowanie ubezpieczeniowe, choćby szkodę objętą
ubezpieczeniem była obowiązana naprawić osoba trzecia.
Art. 296. § 1. Zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest zwrócić ubezpieczającemu wszelkie niezbędne i celowe wydatki
poniesione w celu zachowania przedmiotu ubezpieczenia, zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów,
ustalenia charakteru i rozmiarów szkody, sporządzenia dyspaszy, sprzedaży przedmiotu ubezpieczenia oraz inne
wydatki poniesione zgodnie ze wskazówkami zakładu ubezpieczeń
39)
.
§ 2. Zwrot wydatków wymienionych w § 1 następuje w takim stosunku, w jakim suma ubezpieczenia pozostaje do
wartości ubezpieczenia. Do zwrotu tych wydatków zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest, choćby kwoty wydatków łącznie z odszkodowaniem
ubezpieczeniowym przekroczyły sumę ubezpieczenia.
Art. 297. § 1. Zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest zwrócić ubezpieczającemu wydatki poniesione na przywrócenie do
stanu poprzedniego lub na naprawienie uszkodzonego przedmiotu ubezpieczenia, jak również należne od niego
wynagrodzenie za ratownictwo oraz udział w stratach awarii wspólnej.
§ 2. Zwrot wydatków wymienionych w § 1 następuje w takim stosunku, w jakim suma ubezpieczenia pozostaje do
wartości ubezpieczenia. Do zwrotu tych wydatków zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest w granicach, w których wydatki łącznie z odszkodowaniem
ubezpieczeniowym nie przekraczają sumy ubezpieczenia.
Art. 298. § 1. W razie zajścia wypadku objętego ubezpieczeniem zakład ubezpieczeń
39)
może przez zapłatę pełnej sumy ubezpieczenia, bez
względu na wysokość powstałej szkody, zwolnić się od wszelkich dalszych zobowiązań wynikających z umowy
ubezpieczenia, w szczególności od obowiązku zwrotu kosztów zachowania przedmiotu ubezpieczenia lub
przywrócenia go do poprzedniego stanu.
§ 2. Ubezpieczający może zakreślić zakładowi ubezpieczeń
39)
stosowny termin do oświadczenia się, czy korzysta z uprawnienia przewidzianego
w § 1.
§ 3. Mimo zapłaty pełnej sumy ubezpieczenia zakład ubezpieczeń
39)
obowiązany jest zwrócić ponadto przypadające na niego stosownie do art. 296
wydatki, jakie ubezpieczający poniósł lub zobowiązał się ponieść do chwili otrzymania zawiadomienia od
zakładu ubezpieczeń
39)
, że
korzysta z uprawnienia przewidzianego w § 1.
§ 4. Zakład ubezpieczeń
39)
,
który zapłacił pełną sumę ubezpieczenia, nie może żądać przeniesienia na niego praw do przedmiotu
ubezpieczenia.
ROZDZIAŁ 3
Abandon przedmiotu ubezpieczenia
Art. 299. § 1. Ubezpieczający może za zrzeczeniem się na rzecz zakładu ubezpieczeń
39)
praw do przedmiotu ubezpieczenia
(abandon) żądać zapłaty pełnej sumy ubezpieczenia, jeżeli istnieją podstawy do przyjęcia, że całkowita strata
przedmiotu ubezpieczenia jest nieunikniona bądź że zapobieżenie jej spowodowałoby wydatki niewspółmiernie
wysokie w stosunku do wartości przedmiotu ubezpieczenia.
§ 2. W szczególności abandon można zgłosić, jeżeli statek zaginął bez wieści, został zabrany jako łup lub
zagarnięty przez rozbójników morskich, uległ wypadkowi, wskutek którego stał się niezdatny do naprawy albo
niewart naprawy lub kosztów odzyskania.
§ 3. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio do ładunku, którego abandon można zgłosić ponadto wtedy, gdy
koszt jego naprawy lub dostarczenia do miejsca przeznaczenia przekroczyłby jego wartość w miejscu
przeznaczenia.
Art. 300. § 1. Ubezpieczający powinien zgłosić abandon na piśmie z przytoczeniem okoliczności
uzasadniających abandon.
§ 2. Zgłoszenie abandonu może nastąpić nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym
ubezpieczający dowiedział się o okolicznościach uzasadniających abandon.
§ 3. W razie zabrania statku lub ładunku jako łup, zagarnięcia przez rozbójników morskich albo utraty
posiadania statku lub ładunku z innych przyczyn abandon nie może być zgłoszony przed upływem dwóch miesięcy
od dnia otrzymania przez ubezpieczającego wiadomości o tych okolicznościach. W tych przypadkach
sześciomiesięczny termin dla zgłoszenia abandonu biegnie od dnia, w którym upłynął termin dwóch miesięcy.
§ 4. W razie zaginięcia bez wieści statku lub znajdującego się na nim ładunku termin dla zgłoszenia
abandonu biegnie od dnia, w którym statek był spodziewany w najbliższym porcie, do którego go skierowano.
§ 5.
41)
W razie uznania statku
za zaginiony bez wieści, stosownie do przepisów art. 28, statek i przewożone na nim, a nie uratowane ładunki
uważa się za całkowicie stracone, a ubezpieczeni mogą domagać się od zakładu ubezpieczeń
39)
odszkodowania za stratę całkowitą bez zgłaszania
abandonu.
Art. 301. § 1. Ubezpieczający obowiązany jest przy zgłoszeniu abandonu zawiadomić zakład
ubezpieczeń
39)
o ciążących na
przedmiocie ubezpieczenia prawach rzeczowych oraz o odnoszących się do niego innych ubezpieczeniach, a także
o wszelkich znanych mu ograniczeniach w rozporządzaniu przedmiotem ubezpieczenia.
§ 2. Zakład ubezpieczeń
39)
może
uzależnić przyjęcie abandonu od dostarczenia mu danych dotyczących okoliczności wymienionych w § 1.
Art. 302. § 1. Zakład ubezpieczeń
39)
może odmówić przyjęcia abandonu, jeżeli zgłoszenie abandonu nie odpowiada
wymaganiom określonym w artykułach poprzedzających.
§ 2. Zakład ubezpieczeń
39)
nie
może odmówić przyjęcia abandonu po upływie trzydziestu dni od otrzymania zgłoszenia abandonu.
Art. 303. § 1. Prawa do przedmiotu ubezpieczenia przechodzą na zakład ubezpieczeń
39)
z chwilą złożenia przez niego oświadczenia, że
przyjmuje abandon.
§ 2. Jeżeli zakład ubezpieczeń
39)
w terminie określonym w art. 302 § 2 nie złoży oświadczenia, czy przyjmuje
abandon, prawa do przedmiotu ubezpieczenia przechodzą na niego z upływem tego terminu.
Art. 304. Ubezpieczający, którego zgłoszenie abandonu nie odpowiada wymaganiom określonym w
artykułach poprzedzających, zachowuje prawo do odszkodowania ubezpieczeniowego po udowodnieniu szkód
rzeczywiście poniesionych.
ROZDZIAŁ 4
Płatność odszkodowania ubezpieczeniowego
Art. 305. § 1. W razie zajścia szkody objętej ubezpieczeniem zakład ubezpieczeń
39)
może żądać od ubezpieczającego udzielenia mu
wszelkich wiadomości oraz przedstawienia dokumentów i innych dowodów niezbędnych do ustalenia okoliczności
wypadku, szkody i jej rozmiarów.
§ 2. Zakład ubezpieczeń
39)
może
uzależnić wypłatę odszkodowania ubezpieczeniowego od zwrotu polisy, chyba że polisa była imienna.
Art. 306. § 1. Z chwilą zapłaty odszkodowania ubezpieczeniowego przechodzą na zakład ubezpieczeń
39)
– do wysokości zapłaconej przez
niego sumy – wszelkie prawa przysługujące ubezpieczającemu do osób trzecich z tytułu wyrządzenia szkód, za
które wypłacono odszkodowanie ubezpieczeniowe.
§ 2. Ubezpieczający obowiązany jest dostarczyć zakładowi ubezpieczeń
39)
wszelkie wiadomości i dokumenty oraz dokonać czynności niezbędnych
dla skutecznego dochodzenia praw przez zakład ubezpieczeń
39)
.
§ 3. Zrzeczenie się przez ubezpieczającego bez zgody zakładu ubezpieczeń
39)
praw przysługujących mu do osób trzecich z tytułu
poniesionych szkód zwalnia zakład ubezpieczeń
39)
w odpowiednim stosunku od obowiązku zapłaty odszkodowania
ubezpieczeniowego.
Art. 307. Z zastrzeżeniem wyjątku przewidzianego w art. 298 § 4 zakład ubezpieczeń
39)
, który zapłacił odszkodowanie ubezpieczeniowe za
stratę całkowitą w wysokości pełnej sumy ubezpieczenia, może żądać od ubezpieczającego przeniesienia na niego
wszelkich praw do przedmiotu ubezpieczenia; jeżeli jednak suma ubezpieczenia była niższa od wartości
ubezpieczenia, zakład ubezpieczeń
39)
może żądać przeniesienia praw tylko w odpowiednim stosunku.
|