Dziennik Ustaw 2018 poz. 709 - Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki M...

DZIENNIK USTAW

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Warszawa, dnia 10 kwietnia 2018 r.

Poz. 709

OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY^

z dnia 16 marca 2018 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu

1.    Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz. U. poz. 519), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 października 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz. U. z 2018 r. poz. 157).

2.    Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2-4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 października 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz. U. z 2018 r. poz. 157), które stanowią:

„§ 2. Certyfikaty typu, uzupełniające certyfikaty typu, świadectwa zdatności do lotu, eksportowe świadectwa zdatności do lotu oraz zezwolenia na loty, o których mowa w art. 50 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 i 1089 oraz z 2018 r. poz. 138), wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

§ 3. Postępowania dotyczące certyfikatów typu, uzupełniających certyfikatów typu, świadectw zdatności do lotu, eksportowych świadectw zdatności do lotu oraz zezwoleń na loty, o których mowa w art. 50 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.”.

Minister Infrastruktury: A. Adamczyk

7 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. (poz. 709)

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ)

z dnia 26 kwietnia 2013 r.

w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu

Na podstawie art. 53c ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 i 1089 oraz z 2018 r. poz. 138 i 650) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1 przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa, w zakresie niezastrzeżonym dla Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA):

1)    sposób postępowania przy zmianie, zawieszaniu i cofaniu certyfikatu typu, uzupełniającego certyfikatu typu oraz wzory tych dokumentów;

2)    sposób postępowania przy wydawaniu, zmianie, zawieszaniu i cofaniu orzeczenia zdatności oraz wzory tego orzeczenia i wniosku o jego wydanie;

3)    rodzaje prób w locie i lotów próbnych oraz sposób i warunki ich przeprowadzania, w tym wymagania dotyczące personelu lotniczego uczestniczącego w próbach w locie i lotach próbnych;

4)    sposób sprawdzania zdatności statków powietrznych do lotu, w tym sposób:

a)    postępowania przy wydawaniu świadectwa zdatności do lotu oraz eksportowego świadectwa zdatności do lotu, okres ważności świadectwa zdatności do lotu oraz wzory tych świadectw i wzory wniosków o ich wydanie,

b)    stwierdzania utrzymywania przez statek powietrzny zdatności do lotu,

c)    postępowania przy zawieszaniu, odnawianiu i cofaniu świadectwa zdatności do lotu,

d)    postępowania przy wydawaniu zezwolenia na lot, o którym mowa w art. 50 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, termin jego ważności oraz wzory zezwolenia i wniosku o jego wydanie.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)    ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;

2)    Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

3)    rozporządzeniu 748/2012 - rozumie się przez to rozporządzenie Komisji nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. WE L 224 z 21.08.2012, z późn. zm.);

4)    projekcie typu - rozumie się przez to dokument, o którym mowa w pkt 21A.31 załącznika do rozporządzenia 748/2012;

5)    zmianach drobnych i poważnych w projekcie typu - rozumie się przez to zmiany, o których mowa w pkt 21A.91 załącznika do rozporządzenia 748/2012;

6)    statku powietrznym - rozumie się także silnik albo śmigło;

7) 1 2 podstawie certyfikacji - rozumie się przez to wymagania techniczne, według których statek powietrzny jest budowany.

Rozdział 2

Certyfikat typu i uzupełniający certyfikat typu

§ 3. 1. Postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu wszczyna się na wniosek złożony do Prezesa Urzędu przez:

1)    posiadacza certyfikatu typu, który może wnioskować o zatwierdzenie poważnej zmiany w projekcie typu, lub

2)    osobę prawną, osobę fizyczną lub podmiot nieposiadający osobowości prawnej, który może wnioskować o zatwierdzenie drobnej zmiany w projekcie typu

- zwanymi dalej „wnioskującym”.

2. W przypadku gdy wnioskujący, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, składa wniosek o zatwierdzenie poważnej zmiany w projekcie typu, Prezes Urzędu wydaje uzupełniający certyfikat typu.

§ 4. 1. W postępowaniu w sprawie zmiany w certyfikacie typu czynności certyfikacyjne przeprowadza się według harmonogramu sporządzonego przez wnioskującego i zaakceptowanego przez Prezesa Urzędu.

2.    W harmonogramie, o którym mowa w ust. 1, wnioskujący określa, na jakim etapie postepowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu zostaną przedstawione Prezesowi Urzędu następujące dokumenty:3 4

1)    „Opis techniczny projektu oraz wskazanie wstępnej podstawy certyfikacji”;

2)    „Program certyfikacji”;

3)    „Opis spełnionych wymagań technicznych”;

4)    „Sprawozdanie końcowe”.

3.    Prezes Urzędu powiadamia wnioskującego o przyjęciu wniosku do realizacji oraz o nazwisku osoby wyznaczonej do kontaktów.

§ 5.4) 1. Postępowanie w sprawie zmiany w certyfikacie typu dzieli się na etapy:

1)    wstępny;

2)    bieżący;

3)    przed lotami;

4)    końcowy.

2. Z każdego etapu postępowania w sprawie zmiany w certyfikacie typu sporządza się protokół, którego kopię doręcza się wnioskującemu.

§ 6. 1. Wprowadzenie zmiany w certyfikacie typu następuje po:

1)    zbadaniu spełnienia wymagań budowy statku powietrznego i po przeprowadzeniu prób w locie;

2)    przeprowadzeniu inspekcji typu;

3)    zatwierdzeniu instrukcji, do których jest wymagane wprowadzenie zmian w zakresie:

a)    użytkowania w locie,

b)    użytkowania silnika lub śmigła,

c)    zabudowy silnika lub śmigła,

d)    obsługi technicznej statku powietrznego w części dotyczącej zdatności do lotu,

e)    napraw.

2.    Jeżeli wprowadzenie zmian w certyfikacie typu dotyczy:

1)    posiadacza certyfikatu typu,

2)    typu i modelu certyfikowanego statku powietrznego,

3)    podstawy certyfikacji, w tym danych dotyczących zdatności do lotu, emisji i hałasu,

4)    charakterystyki technicznej i ograniczeń eksploatacyjnych statku powietrznego,

5)    zatwierdzonych instrukcji statku powietrznego

- Prezes Urzędu do zmiany w certyfikacie typu załącza zmieniony arkusz danych technicznych.

3.    Wzór certyfikatu typu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 7. 1. Prezes Urzędu zawiesza certyfikat typu po przeprowadzeniu kontroli organizacji projektującej, w wyniku której wykazano, że typ statku powietrznego przestał spełniać wymagania ustanowione przepisami prawa w zakresie ciągłej zdat-ności statku powietrznego do lotu.

2.    (uchylony).5

3.    W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w decyzji dotyczącej zawieszenia certyfikatu typu Prezes Urzędu określa czynności, jakie należy podjąć w celu usunięcia stwierdzonych niezgodności.

4.6 W przypadku, o którym mowa w ust. 1, posiadacz certyfikatu typu zwraca certyfikat typu Prezesowi Urzędu.

5.    Po dokonaniu przez Prezesa Urzędu zawieszenia certyfikatu typu w certyfikacie typu zamieszcza się:

1)    nadruk albo pieczątkę „ZAWIESZONE - SUSPENDED”;

2)    datę oraz podpis osoby zamieszczającej nadruk albo pieczątkę.

6.    Oznaczenia, o których mowa w ust. 5, zamieszcza się również na egzemplarzu certyfikatu typu, będącym w posiadaniu Prezesa Urzędu.

§ 8. 1. Prezes Urzędu cofa certyfikat typu po przeprowadzeniu kontroli organizacji projektującej, która wykazała, że nie została przywrócona zgodność z przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności statku powietrznego do lotu.

2.    Posiadacz certyfikatu typu, któremu cofnięto certyfikat, jest obowiązany zwrócić dokument Prezesowi Urzędu.

3.    Cofnięcie certyfikatu typu jest skuteczne w stosunku do wszystkich statków powietrznych wyprodukowanych zgodnie z danym certyfikatem typu.

§ 9. 1. Do postępowania w sprawie wydania, zmiany, zawieszania i cofania uzupełniającego certyfikatu typu stosuje się odpowiednio przepisy § 4-8.

2. Wzór uzupełniającego certyfikatu typu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Rozdział 3

Orzeczenie zdatności

§ 10. 1. Do postępowania w sprawie wydania, zmiany, zawieszania i cofania orzeczenia zdatności stosuje się odpowiednio przepisy § 4-8.

2.    Wzór wniosku o wydanie orzeczenia zdatności określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

3.    Wzór orzeczenia zdatności określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Rozdział 47

Próby w locie i loty próbne

§ 11. 1. Próby w locie, które obejmują związane z tymi próbami próby na ziemi, ze względu na rodzaje lotów dzielą się na loty:

1)    wykonywane na potrzeby opracowywania nowego projektu statku powietrznego, części i akcesoriów;

2)    wykonywane w celu wykazania spełnienia podstawy certyfikacji lub zgodności z projektem typu;

3)    wykonywane w celu poddania eksperymentom nowych koncepcji projektowych, wymagających niekonwencjonalnych manewrów lub profili lotu, w przypadku których mogłoby dojść do wykroczenia poza zatwierdzoną obwiednię warunków lotu;

4)    szkoleniowe w ramach szkolenia w zakresie prób w locie.

2. Próby w locie ze względu na stopień złożoności, poziom zagrożenia i wymagane kwalifikacje personelu lotniczego dzielą się na:

1)    kategorię pierwszą:

a)    lot początkowy nowego typu statku powietrznego lub statku powietrznego, którego właściwości lotne lub sterowania mogły zostać znacząco zmodyfikowane,

b)    lot, w czasie którego należy się spodziewać właściwości lotnych znacząco różniących się od znanych dotychczas,

c)    lot wykonywany w celu zbadania nowatorskich lub niekonwencjonalnych cech projektu statku powietrznego lub techniki jego wykonania,

d)    lot wykonywany w celu wyznaczenia lub rozszerzenia obwiedni warunków lotu,

e)    lot wykonywany w celu wyznaczenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i sterowania, w przypadku osiągnięcia wartości granicznych obwiedni warunków lotu,

f)    lot szkoleniowy w ramach szkolenia w zakresie prób w locie kategorii pierwszej w organizacjach projektujących lub produkujących;

2)    kategorię drugą:

a)    lot niesklasyfikowany jako próby w locie kategorii pierwszej wykonywany statkiem powietrznym, dla którego nie został jeszcze wydany certyfikat typu,

b)    lot niesklasyfikowany jako próby w locie kategorii pierwszej wykonywany statkiem powietrznym, dla którego został wydany certyfikat typu, po wprowadzeniu na tym statku powietrznym niezatwierdzonej modyfikacji, a który wymaga:

-    ogólnej oceny zachowania statku powietrznego, lub

-    oceny podstawowych procedur załogi statku powietrznego, w przypadku korzystania z nowego lub zmodyfikowanego systemu lub potrzeby wprowadzenia takiego systemu, lub

-    wykroczenia poza ograniczenia aktualnie zatwierdzonych warunków użytkowania, ale w obszarze badanej obwiedni warunków lotu,

c)    lot szkoleniowy w ramach szkolenia w zakresie prób w locie kategorii drugiej w organizacjach projektujących lub produkujących;

3)    kategorię trzecią:

a)    lot wykonywany każdym egzemplarzem statku powietrznego w celu wydania poświadczenia zgodności po zakończeniu jego budowy, który nie wymaga przekraczania ograniczeń warunków użytkowania wynikających z certyfikatu typu lub instrukcji użytkowania w locie,

b)    lot niesklasyfikowany jako próby w locie kategorii pierwszej lub kategorii drugiej wykonywany statkiem powietrznym, dla którego został wydany certyfikat typu, w przypadku wprowadzenia na tym statku powietrznym zmiany wynikającej ze zmiany projektu typu, która podlegać będzie zatwierdzeniu.

§ 12. 1. Próby w locie przeprowadza się zgodnie z programem prób w locie zawierającym:

1)    opis przedmiotu próby w locie, obejmujący:

a)    podstawowe dane geometryczne oraz rysunek statku powietrznego w trzech rzutach,

b)    projektowy ciężar i pole położeń środka ciężkości statku powietrznego,

c)    projektowe ograniczenia statku powietrznego opatrzone uwagą: „W trakcie prób w locie obowiązują ograniczenia potwierdzone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tymczasowej instrukcji użytkowania w locie.”,

d)    informacje o zespole napędowym statku powietrznego,

e)    inne informacje określone w zakresie odpowiadającym informacjom podawanym w tymczasowej instrukcji użytkowania w locie;

2)    cel prób w locie;

3)    wskazanie przepisów, na podstawie których są przeprowadzane próby w locie;

4)    zakres prób w locie;

5)    wykaz wyposażenia przewidywanego do wykorzystania w trakcie przeprowadzania prób w locie;

6)    opis sposobu, w jaki wyposażenie będzie skalowane i sprawdzane przed próbami w locie;

7)    opis sposobu, w jaki będzie wykazane spełnianie w niezbędnym zakresie wymagań technicznych zawartych w podstawie certyfikacji przed próbami w locie;

8)    procedury przeprowadzania prób w locie;

9)    kolejność realizacji prób w locie;

10)    sposób organizacji prób w locie;

11)    środki bezpieczeństwa właściwe dla kategorii prób w locie;

12)    sposób dokumentowania prób w locie;

13)    warunki przeprowadzenia prób w locie, w tym wymagania i warunki dla osób uczestniczących w próbach w locie, o ile nie stanowią części instrukcji operacyjnej prób w locie organizacji projektującej lub produkującej;

14)    sposób zapoznania osób uczestniczących w próbach w locie z zasadami postępowania w przypadkach sytuacji niebezpiecznych oraz z użyciem środków ratowniczych.

2. Tymczasowa instrukcja użytkowania w locie, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. e, zawiera:

1)    ograniczenia warunków lotu statku powietrznego, przy czym w formie tabeli zamieszcza się ograniczenia prędkości lotu, współczynnika obciążenia, ciężaru i położenia środka ciężkości;

2)    wskazówki i informacje niezbędne dla członków załogi statku powietrznego do bezpiecznego przeprowadzenia próby w locie.

§ 13. Zakres instrukcji operacyjnej prób w locie określa:

1)    pkt 21.A.243 lit. a w załączniku I do rozporządzenia 748/2012 - w przypadku organizacji projektującej;

2)    pkt 21.A.143 lit. a w załączniku I do rozporządzenia 748/2012 - w przypadku organizacji produkującej.

§ 14. 1. Próby w locie przeprowadza pilot posiadający uprawnienie pilota doświadczalnego klasy odpowiedniej do kategorii prób w locie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.

2. Jeżeli w programie prób w locie w zakresie warunków przeprowadzania prób w locie przewiduje się rozszerzoną ocenę statku powietrznego z załogą jednoosobową, próby w locie kategorii pierwszej, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1 lit. b-e, może przeprowadzać, na warunkach określonych w programie prób w locie, również pilot posiadający uprawnienie pilota doświadczalnego klasy drugiej oraz praktykę lotniczą wymaganą do wydania uprawnienia pilota doświadczalnego klasy pierwszej odpowiednio do rodzaju posiadanej licencji, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.

3.    Próby w locie kategorii trzeciej, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 3 lit. b, może przeprowadzać również pilot posiadający ważną licencję odpowiednią dla kategorii statku powietrznego, który jest przedmiotem próby w locie, oraz praktykę lotniczą wymaganą do wydania uprawnienia pilota doświadczalnego klasy trzeciej odpowiednio do rodzaju posiadanej licencji, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.

4.    Jeżeli w programie prób w locie w zakresie warunków przeprowadzania prób w locie przewiduje się rozszerzoną ocenę statku powietrznego z załogą wieloosobową w zastosowaniach do operacji specjalnych, w tym w rolnictwie, budownictwie, fotografii, miernictwie, obserwacji i patrolowaniu, reklamie powietrznej, próby w locie może przeprowadzać na warunkach określonych w programie prób w locie, w charakterze drugiego pilota, również pilot nieposiadający uprawnień pilota doświadczalnego, który posiada praktykę lotniczą wymaganą do wydania uprawnienia pilota doświadczalnego klasy odpowiedniej do prób w locie odpowiednio do rodzaju posiadanej licencji, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.

§ 15. Sprawozdanie z prób w locie zawiera:

1)    opis przedmiotu prób w locie;

2)    cel prób w locie;

3)    podstawę przeprowadzenia prób w locie;

4)    zakres prób w locie;

5)    chronologiczny wykaz wszystkich zmian na prototypie statku powietrznego lub egzemplarzu statku powietrznego, na którym przeprowadzano próby w locie, dokonywanych w rezultacie prób w locie, które wykazały niespełnienie wymagań technicznych zawartych w podstawie certyfikacji, ze wskazaniem przyczyny wprowadzenia zmiany na prototypie statku powietrznego;

6)    przebieg prób w locie, w tym informacje o zjawiskach nietypowych lub niebezpiecznych zaistniałych w trakcie przeprowadzania prób w locie;

7)    szczegółowe dane dotyczące każdej z przeprowadzanych prób w locie oraz obliczenia niezbędne do przeanalizowania tych danych;

8)    szczegółowe omówienie wyników prób w locie wraz z wnioskami końcowymi.

§ 16. 1. Sprawozdanie z prób w locie, o którym mowa w § 15, sporządza przeprowadzający próby w locie.

2. Sprawozdanie z prób w locie podpisują wszystkie osoby uczestniczące w próbach w locie oraz osoby analizujące wyniki prób w locie i opracowujące wnioski końcowe.

§ 17. Wyróżnia się następujące rodzaje lotów próbnych:

1)    loty wykonywane po dokonaniu czynności obsługowych statku powietrznego, w wyniku których jest wymagane sprawdzenie tego statku powietrznego w locie;

2)    loty wykonywane w trakcie eksploatacji statku powietrznego, w celu sprawdzenia zdatności statku powietrznego w locie.

§ 18. 1. Loty próbne przeprowadza się zgodnie z programem lotu próbnego odpowiednim do rodzaju lotu próbnego, o którym mowa w § 17, który opracowuje przeprowadzający loty próbne, chyba że program lotu próbnego:

1)    stanowi część dokumentacji obsługowej statku powietrznego albo

2)    został sporządzony przez producenta statku powietrznego.

2.    Przepisy § 12 ust. 1 pkt 2, 4 i 11-13 stosuje się odpowiednio.

3.    Loty próbne przeprowadza się z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z instrukcji użytkowania statku powietrznego w locie.

§ 19. Osoby uczestniczące w przeprowadzaniu lotu próbnego powinny być zapoznane ze sposobem postępowania w sytuacjach niebezpiecznych oraz ze sposobem użycia środków ratowniczych.

§ 20. 1. Dowódca statku powietrznego przeprowadzający lot próbny powinien posiadać ważną licencję pilota zawodowego lub liniowego na daną kategorię statku powietrznego z ważnym uprawnieniem na klasę lub typ statku powietrznego, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.

2.    Loty próbne szybowcem albo balonem przeprowadza pilot posiadający odpowiednio ważną licencję pilota szybowcowego albo balonowego, z wpisanym uprawnieniem instruktorskim.

3.    Z przeprowadzonego lotu próbnego dowódca statku powietrznego sporządza sprawozdanie z lotu próbnego. Przepisy § 15 pkt 1-4 i 6-8 stosuje się odpowiednio.

4.    Sprawozdanie z lotu próbnego podpisują wszystkie osoby uczestniczące w locie próbnym.

Rozdział 5

Sposób sprawdzania zdatności statków powietrznych do lotu

§ 21. 1.8) Wniosek o wydanie świadectwa zdatności do lotu składa właściciel albo użytkownik statku powietrznego, zwany dalej „wnioskodawcą”.

2.8) Po złożeniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca udostępnia statek powietrzny do sprawdzenia jego zdatności do lotu, zapewniając w przeprowadzeniu tego sprawdzenia udział:

1)    podmiotu posiadającego certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw albo

2)    mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego.

3. Wzór wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 22.9) 1. Prezes Urzędu, przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza, w miejscu i w terminie uzgodnionym z wnioskodawcą, sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu.

2.    Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:

1)    ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;

2)    ocenę stanu technicznego statku powietrznego.

3.    Ocena stanu technicznego statku powietrznego może wymagać wykonania czynności zakwalifikowanych jako czynności obsługowe, w szczególności:

1)    sprawdzenia działania układów i wyposażenia statku powietrznego,

2)    sprawdzenia działania wyposażenia awaryjnego,

3)    inspekcji wzrokowej wymagającej otwarcia pokryw luków,

4)    próby, którą należy wykonać podczas lotu próbnego

- po których wykonaniu zostanie wydane poświadczenie obsługi przez podmiot posiadający certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw lub mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego.

4.    Loty próbne przeprowadza wnioskodawca zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.

5.    W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju wnioskodawca uzyskuje dodatkowo zezwolenie na przeprowadzenie lotu próbnego, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach państwa, na którego terytorium ma się odbyć ten lot.

§ 23. (uchylony).10)

§ 24. 1.n) W przypadku gdy sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu, o którym mowa w § 22, zakończyło się pozytywnie, Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu.

2. Wzór świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 6 do rozporządzenia. 8 9 10 11

§ 24a.12) 1. Świadectwo zdatności do lotu jest ważne przez okres 12 miesięcy od dnia jego wydania.

2. W przypadku nowo budowanego statku powietrznego świadectwo zdatności do lotu jest ważne przez okres 24 miesięcy od dnia jego wydania.

§ 25. (uchylony).13)

§ 26.14) Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje wnioskodawca, a drugi jest przechowywany przez Prezesa Urzędu.

§ 27. 1. Prezes Urzędu sprawdza, w drodze kontroli, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu utrzymanie przez statek powietrzny jego zdatności do lotu.

2. (uchylony).15)

3.16)    Zakres kontroli, o której mowa w ust. 1, może dotyczyć wszystkich lub niektórych elementów sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu, o których mowa w § 22.

4.17)    Wynik oraz zakres kontroli określa protokół kontroli.

§ 28.18) 1. W przypadku zawieszenia albo cofnięcia przez Prezesa Urzędu świadectwa zdatności do lotu, świadectwo zdatności do lotu podlega przekazaniu do Prezesa Urzędu do czasu przywrócenia zgodności stanu technicznego statku powietrznego z wymaganiami, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy.

2. Prezes Urzędu zwraca dokument świadectwa zdatności do lotu po ustaniu przyczyn zawieszenia.

§ 29.18) 1. Odnowienie świadectwa zdatności do lotu następuje na wniosek złożony przez wnioskodawcę co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności świadectwa zdatności do lotu. Do odnowienia świadectwa zdatności do lotu stosuje się odpowiednio przepisy § 21, § 22 i § 24 ust. 1.

2. Odnowione świadectwo zdatności do lotu jest ważne przez okres 12 miesięcy od dnia następującego po dniu upływu terminu ważności świadectwa zdatności do lotu podlegającego odnowieniu.

Rozdział 6

Eksportowe świadectwo zdatności do lotu

§ 30. 1.19) Prezes Urzędu wydaje eksportowe świadectwo zdatności do lotu dla statku powietrznego posiadającego certyfikat typu, na wniosek właściciela albo upoważnionego przez niego użytkownika statku powietrznego, po sprawdzeniu, czy statek powietrzny jest zgodny z danymi zawartymi w certyfikacie typu, oraz po przeprowadzeniu sprawdzenia jego zdatności do lotu.

1a.20) Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu jest przeprowadzane z uwzględnieniem specjalnych wymagań państwa importującego.

2. Wzór wniosku o wydanie eksportowego świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 31.21) 1. Sprawdzenie zdatności statku powietrznego do lotu, o którym mowa w § 30 ust. 1, przeprowadza Prezes Urzędu. Przepisy § 22 stosuje się odpowiednio. 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

2.    W przypadku gdy sprawdzenie zdatności do lotu statku powietrznego, o którym mowa w § 30 ust. 1, zakończyło się pozytywnie, Prezes Urzędu, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przeprowadzenia sprawdzenia zdatności do lotu statku powietrznego, wydaje eksportowe świadectwo zdatności do lotu.

3.    Prezes Urzędu wydaje eksportowe świadectwo zdatności do lotu w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje właściciel, a drugi jest przechowywany przez Prezesa Urzędu.

4.    Wzór eksportowego świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

§ 32. Zwrot świadectw rejestracji i zdatności do lotu następuje po uzyskaniu eksportowego świadectwa zdatności do lotu przez wnioskującego o jego wydanie, o którym mowa w § 30 ust. 1.

Rozdział 7

Zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach

§ 33. 1.22) Prezes Urzędu wydaje zezwolenie na loty, o którym mowa w art. 50 ustawy, zwane dalej „zezwoleniem na lot w szczególnych okolicznościach”, na wniosek podmiotu, który będzie wykonywał lot albo na rzecz którego lot będzie wykonywany.

2. Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na lot w szczególnych okolicznościach określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

§ 34.23) 1. Przed wydaniem zezwolenia na loty w szczególnych okolicznościach Prezes Urzędu przeprowadza sprawdzenie stanu technicznego statku powietrznego w celu ustalenia, czy statek powietrzny jest w stanie wykonać bezpieczny lot w określonych warunkach lub w związku z ustalonymi ograniczeniami, o których mowa we wniosku, albo zleca wnioskodawcy, o którym mowa w § 33 ust. 1, przeprowadzenie takiego sprawdzenia przez podmiot posiadający certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw.

2.    W przypadku zlecenia przez Prezesa Urzędu sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, podmiot posiadający certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw wykonujący to sprawdzenie składa oświadczenie, że statek powietrzny jest w stanie wykonać bezpieczny lot w warunkach i z ograniczeniami, o których mowa we wniosku.

3.    Zakres sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, może dotyczyć wszystkich lub niektórych elementów sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu, o których mowa w § 22.

§ 35. 1.22 Zezwolenie na loty w szczególnych okolicznościach jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż trzy miesiące, albo na określoną trasę.

2. Wzór zezwolenia na lot w szczególnych okolicznościach określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

Rozdział 8

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 36. 1. Certyfikaty typu, uzupełniające certyfikaty typu, orzeczenia zdatności, świadectwa zdatności do lotu oraz eksportowe świadectwa zdatności do lotu, wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

2. Postępowania wszczęte a niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.

§ 37. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia23.26)

22)

23)

24)

25)

26)


RZECZPOSPOLITA
POLSKA

Z ałąconiki dorozporządzeniaMinistraTransportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r.

Załącznik nr 1


WZÓR CERTYFIKATU TYPU



republic ofpoland


Prezen Urzędu Lotnictwa Cywilnego President of the Civil Aviation Authority

CERTYFIKAT TYPU TYPE CERTIFICATE

NUMER

Reference


Nn kodntnwie nrt. 53b untnwy z dTin 3 lakca 2°°2 r. -    in accordance with art. 53b of the Aviation Act

Prawo lotnicze (Dz. U.....), wydaje nię mmennzy    dated July 3rd, 2002 (JL. No ...), the President

certyfiknt typu dln: (imię, Tazwinlub Tnzwn, ndren)    of the Civil Aviation Authority has issued this

type certificate to: (name and surname, or company name, address)


a ntwierdzn, że kronekt tyku Tantękunącegd wyrobu:    and confirms, that the type design of the

following product:


wraz z warunkami jego użytkowania i ograniczeniami zawartymi w arkunzu danych technicznych do certyfikatu typu, npełnia wymagania zdatności do lotu, o których mowa w przepinach ntanowiących podntawę certyfikacji:


with the operating limitations and conditions therefore, contained in the Type Certificate Data Sheet, meets the airworthiness requirements as specified in the regulations constituting the certification basis:


Data zgłonzenia: .... Date of Application:

Data wydania:.......

Date of Issue:


Prezes

Urzędu Lotnictwa Cywilnego

President

of the Civil Aviation Authority


Termin ważności: Expiration Date:


Załącznik nr 2


WZÓR UZUPEŁNIAJĄCEGO CERTYFIKATU TYPU


RZECZPOSPOLITA
POLSKA


republic of poland


Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego President of the Civil Aviation Authority

UZUPEŁNIAJĄCY CERTYFIKAT TYPU

SUPPLEMENTAL TYPE CERTIFICATE

NUMER

Reference .......................


Na podstawie art. 53b ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. -

Prawo lotnicze (Dz. U.....), wydaje się niniejszy

uzupełniający certyfikat typu dla: (imię, nazwisko lub nazwa, adres)


In accordance with art. 53b of the Aviation Act dated July 3rd, 2002 (JL No ....), the President of the Civil Aviation Authority has issued this Supplemental Type Certificate to: (name and surname or company name, address)


i stwierdza, że poniżej określona zmiana w projekcie typu następującego wyrobu:

1)    wyrób podstawowy:

-    numer certyfikatu typu: .........................................

-    typ / wersja / wariant: ............................................

2)    tytuł zmiany:


and states, that the described modification to type design for product:

1)    Basic Product:

-    type certificate number:....................................

-    type / version / model:......................................

2)    designation of the modification:


3) dokument definiujący zmianę:


3) document identifying the modification:


spełnia wymagania zdatności do lotu wraz z warunkami jego użytkowania zawartymi w arkuszu danych technicznych do uzupełniającego certyfikatu typu, o których mowa w przepisach stanowiących podstawę certyfikacji:


with the operating limitations and conditions therefore, as specified in the Type Certificate Data Sheet to the Supplemental Type Certificate, meets the airworthiness requirements of the certification basis:


Data zgłoszenia: .............................................

Date of Application    Prezes

Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Data wydania: ..................................................................... President

Date of Issue    of the Civil Aviation Authority


Termin ważności:

Expiration Date


Załącznik nr 3


WZÓR WNIOSKU O WYDANIE ORZECZENIA ZDATNOŚCI


Prezes

Urzędu Lotnictwa Cywilnego


Nr sprawy:


WNIOSEK
o wydanie orzeczenia zdatności

(Wniosek o wydanie orzeczenia zdatności powinien być złożony wraz z załącznikami do Urzędu Lotnictwa Cywilnego) 1. Imię i nazwisko/nazwa składającego wniosek: 2. Dane kontaktowe składającego wniosek: (adres, telefon, adres e-mail)

3. Typ zatwierdzenia: zatwierdzenie organizacji projektującej    4. Numer zatwierdzenia

(DOA - Design Organization Approval) lub zatwierdzenie organizacji projektującej wg procedury alternatywnej (ADOA -

Alternative Design Organization Approval)_


6. Charakterystyka ogólna wyrobu:

7. Proponowana dokumentacja dowodowa:

8. Informacje dodatkowe:

Ja niżej podpisany oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.

dnia


Podpis

Uwagi przyjmującego wniosek:

Załącznik nr 4


WZÓR ORZECZENIA ZDATNOŚCI


RZECZPOSPOLITA

POLSKA



republic ofpoland


Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego President of the Civil Aviation Authority

ORZECZENIE ZDATNOŚCI

CERTIFICATE OF APPROVAL


1. Na podstawie art. 48 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. -

Prawo lotnicze (Dz. U.......), wydaje się niniejsze

orzeczenie zdatności dla: (imię, nazwisko lub nazwa, adres)


NUMER

Reference .......................

1. In accordance with art. 48 of the Aviation Act dated

July 3rd, 2002 (JL No.....), the President of the Civil

Aviation Authority has issued this Certificate to: (name and surname, or company name, address)


2. Typ - Nazwa:


2. Type - Name:


3. Oznaczenie:


3. Designation:


4. Charakterystyka ogólna:


4. General Characteristics:


5. Wykonawca prób:


5. Examination performed by:


7. Dokumenty dowodowe:


7. Documents usedfor substantiation of compliance:


8. Ocena końcowa:


8. Final findings:


9. Orzeczenie niniejsze stwierdza spełnienie wymagań 9. This Approval Certificate confirms compliance with the zdatności.    airworthiness requirements.


Prowadzący zagadnienie Project Manager


Prezes

Urzędu Lotnictwa Cywilnego

President

of the Civil Aviation Authority


Załącznik nr 524

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU

WNIOSEK

o wydanie świadectwa zdatności do lotu

zgodnego z Załącznikiem 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

□ wydanie świadectwa zdatności do lotu    □ odnowienie świadectwa zdatności do lotu

1.    Imię i nazwisko albo nazwa, adres właściciela statku powietrznego

2.    Imię i nazwisko albo nazwa, adres użytkownika statku powietrznego (o ile dotyczy)

3.    Dane statku powietrznego:

a. Numer certyfikatu typu / dokumentu równorzędnego (wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)*

b. Stan statku powietrznego i wymagane dokumenty - dołączyć do wniosku**

   NOWY

□    Oświadczenie o zgodności lub

□    Eksportowe świadectwo zdatności do lotu

   UŻYWANY

□    Eksportowe świadectwo zdatności do lotu

c.    Poprzedni znak przynależności państwowej i znak rejestracyjny**

d.    Znak przynależności państwowej i znak rejestracyjny

SP-

4. Informacje dotyczące masy i wyznaczanie środka ciężkości

(masapustego statku powietrznego, maksymalna masa do startu, data ważenia, kto wykonał, nr certyfikatu) — dołączyć do wniosku **

5.    Instrukcja użytkowania w locie (nr dokumentu, nr zmiany) — dołączyć do wniosku **

6.    Program obsługi technicznej (nr dokumentu, nr zmiany) — dołączyć do wniosku**

7.    Potwierdzenie wykonania obowiązujących dyrektyw zdatności

(lub dołączyć wykaz albo wyciąg z dokumentu, w którym się znajduje wykaz) ****

8. Zapisy historyczne określające standardy produkcji, modyfikacji oraz obsługi technicznej statku powietrznego

(lub dołączyć wykaz albo wyciąg z dokumentu, w którym znajduje się wykaz) ****

9. Opis statku powietrznego:

a. Typ statku powietrznego

Numer seryjny

Nazwa i adres producenta państwo produkcji

Data produkcji

Liczba godzin lotu płatowca

Od wyprodukowania

Po ostatniej Pozostaje naprawie głównej

b. Typ silnika

Numer seryjny

Liczba godzin/cykli nalotu

Od wyprodukowania

Po ostatniej naprawie głównej

Pozostaje

c. Typ śmigła ***

Numer seryjny

Liczba godzin nalotu

Od wyprodukowania

Po ostatniej naprawie głównej

Pozostaje

d. Liczba miejsc według aktualnie zatwierdzonej konfiguracji statku powietrznego


e. Zabudowane wyposażenie (lub dołączyć wykaz albo wyciąg z dokumentu, w którym znajduje się wykaz) ****

f. Wyposażenie dodatkowe (lub dołączyć wykaz albo wyciąg z dokumentu, w którym znajduje się wykaz) **** 10. Udział w przeprowadzeniu sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu zapewnia

(podać imię i nazwisko, numer i ważność licencji mechanika poświadczania obsługi technicznej albo nazwę i numer certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw)

12. Proponowana data przeprowadzenia sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu


11. Proponowane miejsce przeprowadzenia sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu

OŚWIADCZENIE

Ja niżej podpisany(-na) oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.

Imię i nazwisko


Podpis


Data


*

**

***


****


Niewłaściwe skreślić.

Dotyczy wydania świadectwa zdatności do lotu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dla śmigłowca dane wirnika(-ków) i śmigiełka ogonowego, zespołów nośnych.

Podać zmiany, które miały miejsce w okresie od wydania lub odnowienia świadectwa.

Załącznik nr 627)


WZÓR ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU


Numer rejestru: Register number:


RZECZPOSPOLITA POLSKA

REPUBLIC of POLAND

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

President of the Civil Aviation Authority


ŚWIADECTWO ZDATNOŚCI DO LOTU

Certificate of Airworthiness


Klasa statku powietrznego: Class of aircraft:


1. Znak przynależności państwowej i znak rejestracyjny:

Nationality and registration marks:


2. Producent i oznaczenie fabryczne statku powietrznego: Manufacturer and manufacturer’s designation of aircraft:


3. Numer seryjny statku powietrznego: Aircraft serial number:


4. Kategorie: Categories:


5. Stwierdza się, że świadectwo zdatności do lotu wydano zgodnie z Konwencją o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia

1944 r. (Dz.U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.) oraz art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U...............................) w odniesieniu do

określonego powyżej statku powietrznego, który został uznany za zdatny do lotu pod warunkiem, że będzie utrzymany i eksploatowany zgodnie z powyższymi przepisami, instrukcją użytkowania w locie stanowiącą załącznik do świadectwa i ograniczeniami użytkowania.

Certifies that this Certificate of Airworthiness is issuedpursuant to the Convention on International Civil Aviation signed in Chicago on the 7 December 1944 (O.J.

1959, item 212, with amendments) and Art.49(1) the Aviation Act dated July 3rd 2002 (LJ No......................) in respect of the above mentioned aircraft which is

considered to be airworthy when maintained and operated in accordance with the foregoing, with aircraft Flight Manuał which constitutes an attachment to this certificate and with pertinent operating limitations.


Podpis: Signature:

Ograniczenia / Uwagi:

Limitations /Remarks:


Data wydania: Date of issue:


6. Okres ważności świadectwa wskazany jest na stronie drugiej. Niniejsze świadectwo powinno znajdować się na pokładzie podczas wykonywania wszystkich lotów. Validity period of this Certificate is given overleaf This certificate shall be carried on board during all flights.


Data

Date

Stwierdzenie ważności świadectwa zdatności do lotu

Confirmation of the Certificate of Airworthiness validity period

Data ważności

Date of expiry

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

President of the CAA

W dniu wydania świadectwa statek powietrzny jest uznany za zdatny do lotu. The aircraft is considered to be airworthy at time of the issue.

W dniu odnowienia świadectwa statek powietrzny jest uznany za zdatny do lotu. The aircraft is considered to be airworthy at time of the renewal.

W dniu odnowienia świadectwa statek powietrzny jest uznany za zdatny do lotu. The aircraft is considered to be airworthy at time of the renewal.

W dniu odnowienia świadectwa statek powietrzny jest uznany za zdatny do lotu. The aircraft is considered to be airworthy at time of the renewal.

W dniu odnowienia świadectwa statek powietrzny jest uznany za zdatny do lotu. The aircraft is considered to be airworthy at time of the renewal.

W dniu odnowienia świadectwa statek powietrzny jest uznany za zdatny do lotu. The aircraft is considered to be airworthy at time of the renewal.


Załącznik nr 727)


WZÓR WNIOSKU O WYDANIE EKSPORTOWEGO ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU STATKU POWIETRZNEGO

WNIOSEK

o wydanie eksportowego świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego

1. Imię i nazwisko albo nazwa, adres właściciela statku powietrznego_

2. Imię i nazwisko albo nazwa, adres upoważnionego użytkownika statku powietrznego (o ile dotyczy)

3. Dane statku powietrznego:

a.    Numer certyfikatu typu, wydany przez

(nazwa Nadzoru Lotniczego)

b.    Odstępstwa od certyfikatu typu (-jeżeli występują)

c. Dotychczasowy znak    d. Numer rejestru (o ile dotyczy)    e. Świadectwo zdatności do lotu ważne*

rozpoznawczy (o ile dotyczy)    _ _ _

SP-

od

do


f. Stan statku powietrznego

Nowy | |

Po naprawie głównej | |

Używany |

4. Opis statku powietrznego:

a- Typ_

Numer seryjny

Nazwa producenta / nr POA**

Data produkcji

b. Czas pracy:

Od wyprodukowania:

Po naprawie głównej:

Pozostaje:

c. Dane silników (o ile dotyczy)

d. Czas/liczba cykli*** pracy silnika

Typ

Numer seryjny

Od wyprodukowania

Po ostatniej naprawie głównej

Pozostaje

e. Dane śmigieł (o ile dotyczy)****

f. Czas pracy śmigła

Typ

Numer seryjny

Od wyprodukowania

Po ostatniej naprawie głównej

Pozostaje

5. Załączniki do wniosku

Nr

Nazwa załącznika

Załączono

Uwagi

TAK

NIE

1

Sprawozdanie z ważenia i wyznaczania środka ciężkości

2

Oświadczenia o zgodności - dotyczy nowych statków powietrznych

3

Aktualny status obsługi technicznej

4

Odstępstwa od standardów budowy

5

Status wykonanych poważnych napraw / modyfikacji

6

Status wykonania dyrektyw zdatności dla statku powietrznego

7

Status wykonania dyrektyw zdatności dla silników

8

Status wykonania dyrektyw zdatności dla śmigieł / wirników

9

Status wykonania dyrektyw zdatności dla części i akcesoriów

10

Status wymagań obowiązkowych

11

Status wykonania biuletynów serwisowych

12

Oświadczenie władzy lotniczej państwa importu o specjalnych wymaganiach państwa importującego

6. Imię i nazwisko (nazwa), adres odbiorcy, przewidywana data przejęcia_ 7. Kraj eksportu

OŚWIADCZENIE

Ja niżej podpisany(-na) oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.

Imię i nazwisko

Podpis

Data

* Dla statków powietrznych z wydanym poświadczeniem ARC (Airworthiness Review Certificate) ważność świadectwa zdatności określa ważność poświadczenia ARC.

** Nr POA (Production Organisations Approvals) - nr certyfikatu podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria; dotyczy nowych statków powietrznych eksportowanych do USA.

*** Niewłaściwe skreślić.

**** W przypadku śmigłowców należy podać dane zespołów nośnych.

Załącznik nr 827)


WZÓR EKSPORTOWEGO ŚWIADECTWA ZDATNOŚCI DO LOTU

RZECZPOSPOLITA
POLSKA


REPUBLIC of POLAND


PREZES URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO President of the CivilAviation Authority

Eksportowe Świadectwo Zdatności do Lotu Export Certificate of Airworthiness

Nr / No......................................

Na podstawie art. 49 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U...........................) stwierdza się,

że ........................................... wymieniony poniżej, który jest opisany w arkuszu danych do certyfikatu typu /

certyfikatu uznania zdatności25 Numer:

In accordance with Art. 49(6) of the Aviation Act dated July 3rd, 2002 (JL.............................) certifies, that the..............................

identified below, and described in detail in Type Certificate / Certificate of Airworthiness Approval25 Data Sheet number: został poddany badaniu zgodnie z wymaganiami w zakresie zatwierdzania obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej oraz wymaganiami specjalnymi państwa importującego i - z wyjątkiem podanych niżej odstępstw - został uznany za zdatny do użytkowania w locie w dniu badania. Niniejsze świadectwo nie uprawnia do użytkowania

..........................................., ani też nie stanowi potwierdzenia spełnienia warunków żadnych umów ani kontraktów

pomiędzy sprzedającym i kupującym.

has been examined in accordance with the approval requirements applicable in the Republic of Poland and the special requirements of the importing state, except as noted below, and has been found airworthy as of the date of examination. This certificate does not

constitute authority to operate the..........................................., nor does it attest compliance with the or contracts between the vendor

and purchaser.

Wyrób / Product    Typ i model / Type and model

Producent / Manufacturer    Numer seryjny / Serial number

Zamontowane silniki (producent, typ i model)

Engines installed (manufacturer, type and model)

Zamontowane śmigła (producent, typ i model)

Propellers installed (manufacturer, type and model)

Całkowita liczba godzin / cykli (płatowiec, silniki, śmigła)

Total hours / Cycles (airframe, engines, propellers)

Stan / Condition of the product:    Nowy / New:    Po naprawie gł. / Newly overhauled:    Używany / Used:

Odstępstwa i uwagi / Exceptions and remarks:

z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do:


Niniejsze Świadectwo zostało wydane dla wywozu

This Certificate has been issued to export the


from the territory of the Republic of Poland to:


Miejsce i data wydania    Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Place and date of issue    President of the Civil Aviation Authority

Załącznik nr 927)

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE ZEZWOLENIA NA LOTY W SZCZEGÓLNYCH OKOLICZNOŚCIACH

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia na loty w szczególnych okolicznościach

Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonanie lotu przez statek powietrzny nieposiadający ważnego świadectwa zdatności do lotu, pozwolenia na wykonywanie lotów albo innego równoważnego dokumentu lub w warunkach nieprzewidzianych w tych dokumentach lub dokumentach z nimi związanych w celu: przeprowadzenia prób w locie, lotów próbnych, eksportu statku powietrznego, przemieszczenia statku powietrznego do miejsca, gdzie ma być naprawiony, a także w innych okolicznościach związanych ze sprawdzaniem zdatności do lotu statku powietrznego powinien być złożony wraz z załącznikami do Urzędu Lotnictwa Cywilnego

1. Imię i nazwisko albo nazwa, adres podmiotu, który będzie wykonywał lot lub na rzecz którego lot będzie wykonywany:


4. Dane statku powietrznego:

a. Producent_b. Typ_c. Numer seryjny

d. Kategorie


e. Znak przynależności państwowej i znak rejestracyjny

5. Cel lotu zgodny z art. 50 ustawy - Prawo lotnicze oraz proponowana trasa lotu:

6. Przyczyny utraty ważności świadectwa zdatności do lotu lub powód jego niewydania:

7. Proponowane warunki i ograniczenia*:

8. Wnioskowany okres ważności zezwolenia:

9. Udział w przeprowadzeniu sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu zapewnia:

(podać imię i nazwisko, numer i ważność licencji mechanika poświadczania obsługi technicznej albo nazwę i numer certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw)

11. Proponowana data przeprowadzenia sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu:


10. Proponowane miejsce przeprowadzenia sprawdzenia zdatności statku powietrznego do lotu:

OŚWIADCZENIE

Statek powietrzny nie posiada cech i charakterystyk, które czyniłyby go niebezpiecznym przy zamierzonym użytkowaniu przy podanych warunkach i ograniczeniach.

Ja niżej podpisany(-na) oświadczam, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.

Imię i nazwisko


Podpis


Data


Warunki lub ograniczenia lotu mogą obejmować:

1)    konfigurację statku powietrznego, dla której występuje się o zezwolenie na lot w szczególnych okolicznościach;

2)    ograniczenia niezbędne dla bezpiecznej eksploatacji statku powietrznego, w tym:

a)    odnoszące się do trasy przelotu, wysokości lotu lub rodzaju stref przestrzeni powietrznej,

b)    odnoszące się do kwalifikacji załogi statku powietrznego, uzupełniające wymagania określone w § 14 ust. 1 i w § 20 ust. 1 rozporządzenia,

c)    odnoszące się do obecności osób trzecich na pokładzie,

d)    eksploatacyjne, dotyczące szczególnych procedur lub warunków technicznych, które muszą być spełnione,

e)    programu prób w locie lub lotów próbnych, o ile jest wymagany,

f)    szczegółowe warunki ciągłej zdatności statku powietrznego do lotu obejmujące wytyczne w zakresie obsługi technicznej i systemu, w ramach którego obsługa techniczna będzie wykonywana;

3)    określenie metody wykorzystanej do sprawdzenia konfiguracji statku powietrznego w celu zapewnienia zgodności z ustalonymi warunkami i ograniczeniami.

Załącznik nr 1027)


WZÓR ZEZWOLENIA NA LOTY W SZCZEGÓLNYCH OKOLICZNOŚCIACH

RZECZPOSPOLITA
POLSKA


REPUBLIC of POLAND


PREZES URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO President of the CivilAviation Authority

ZEZWOLENIE NA LOT W SZCZEGÓLNYCH OKOLICZNOŚCIACH

Special Permit to Fly

Nr / No SZL -

Niniejszy dokument wydano zgodnie z art. 50 ustawy z dnia

3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U...................................).

Stwierdza on, że statek powietrzny został uznany za zdatny do wykonania lotu w szczególnych okolicznościach.

Niniejszy dokument nie jest świadectwem zdatności do lotu w znaczeniu Załącznika 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.) i nie stanowi podstawy do wykonywania lotów międzynarodowych ani lotów nad terytorium innego państwa bez pozwolenia nadzoru lotniczego tego Państwa.

Okres ważności niniejszego dokumentu podano poniżej. Niniejsze zezwolenie powinno znajdować się na pokładzie podczas wykonywania lotu.


This document has been issued in accordance with Art. 50 of the

Aviation Act dated July 3, 2002 (JL ..................................). Special

Permit to Fly states that the aircraft is airworthy to conduct special flight operations.

Special Permit to Fly is not a certificate of airworthiness in the understanding of Annex 8 of the Convention on International Civil Aviation of December 7, 1944 (Journal of Law, item 212 with amendments) and does not allow to conduct international flights over the territory of any other state without the permission of the Authority of this state.

The validity of Special Permit to Fly is stated below. Special Permit to fly shall be carried on board during flight.


1. Dane statku powietrznego / Information about the aircraft

Producent:

Typ:

Numer seryjny:

Manufacturer:

Type:

Serial Number:

Znak przynależności państwowej i znak rejestracyjny:

Kategorie:

Nationality and registration marks:

Categories:

Miej sce i data wydania    Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Place and date of issue    President of the Civil Aviation Authority

2. Zezwolenia udzielono dla:

Permission granted to:


3.    Zgoda na trasę lotu:

In order to route of flight:

4.    Okres ważności:

Validity period:

5.    Dokumentacja związana z zezwoleniem:

Documents associated with permit:

6.    Warunki / ograniczenia:

Conditions / limitations:


7. Zezwolenie na lot wydano po przeprowadzeniu sprawdzenia stanu technicznego statku powietrznego.

This permit to flight issued following the aircraft inspection.


□ tak / yes


□ nie / no


1

9 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

2

W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 25 października 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz. U. z 2018 r. poz. 157), które weszło w życie z dniem 19 lutego 2018 r.

3

   Wprowadzenie do wyliczenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

4

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

5

   Przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

6

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

7

Rozdział w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

8

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

9

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

10

   Przez § 1 pkt 8 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

11

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

12

   Dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

13

   Przez § 1 pkt 11 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

14

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

15

   Przez § 1 pkt 13 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

16

   W brzmieniu ustalonym przez    §    1    pkt 13 lit.    b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

17

   W brzmieniu ustalonym przez    §    1    pkt 13 lit.    c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

18

   W brzmieniu ustalonym przez    §    1    pkt 14 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

19

   W brzmieniu ustalonym przez    §    1    pkt 15 lit.    a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

20

   Dodany przez § 1 pkt 15 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

21

   W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

22

W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 17 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 19 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

23

Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 30 kwietnia 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz. U. poz. 1108), rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie wykonywania lotów próbnych oraz wydawania świadectwa oględzin statku powietrznego (Dz. U. poz. 1678) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 sierpnia 2003 r. w sprawie wymagań dotyczących konstrukcji statków powietrznych oraz certyfikatu typu (Dz. U. poz. 1639), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1015) utraciły moc z dniem 19 marca 2013 r.

24

22 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 20 rozpoKądzenia, o którym mowa w odnośnwu 2.

25

Niepotrzebne skreślić.

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 288, 289, 290, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 468, 470, 471, 472, 473, 475, 476, 477, 478, 479, 481, 482, 483, 484, 485, 488, 489, 490, 491, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 502, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 527, 528, 530, 532, 533, 534, 535, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 545, 546, 549, 551, 552, 553, 554, 555, 558, 559, 560, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 577, 578, 579, 580, 581, 583, 584, 585, 586, 587, 590, 591, 593, 594, 595, 596, 597, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 608, 609, 610, 611, 613, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 630, 631, 632, 633, 634, 637, 638, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 663, 666, 667, 668, 671, 672, 673, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 685, 688, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 719, 720, 721, 723, 724, 725, 726, 729, 730, 731, 732, 734, 736, 737, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 753, 754, 755, 756, 757, 759, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 780, 781, 782, 783, 784, 785, 786, 787, 789, 790, 791, 792, 793, 794, 796, 797, 798, 799, 800, 801, 802, 804, 806, 807, 809, 810, 811, 815, 816, 818, 819, 820, 822, 823, 824, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 1025, 1026, 1027, 1029, 1030, 1035, 1036, 1037, 1038, 1039, 1040, 1041, 1042, 1043, 1044, 1045, 1047, 1049, 1050, 1054, 1055, 1056, 1061, 1062, 1063, 1064, 1065, 1066, 1067, 1068, 1069, 1071, 1072, 1073, 1074, 1075, 1076, 1077, 1078, 1080, 1081, 1082, 1083, 1085, 1087, 1089, 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1096, 1097, 1100, 1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1107, 1108, 1109, 1111, 1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122, 1124, 1125, 1126, 1127, 1128, 1129, 1130, 1131, 1132, 1133, 1134, 1135, 1137, 1138, 1139, 1140, 1142, 1143, 1146, 1147, 1148, 1149, 1151, 1152, 1153, 1154, 1155, 1156, 1158, 1159, 1160, 1161, 1162, 1163, 1164, 1165, 1166, 1167, 1168, 1169, 1170, 1172, 1173, 1174, 1175, 1177, 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184, 1185, 1186, 1187, 1188, 1190, 1191, 1192, 1193, 1194, 1195, 1196, 1197, 1198, 1199, 1200, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1206, 1207, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1215, 1218, 1219, 1221, 1223, 1226, 1232, 1233, 1234, 1235, 1237, 1240, 1242, 1243, 1244, 1245, 1246, 1247, 1249, 1250, 1251, 1252, 1253, 1255, 1257, 1258, 1259, 1260, 1261, 1262, 1263, 1264, 1265, 1266, 1267, 1268, 1269, 1270, 1271, 1272, 1273, 1274, 1275, 1276, 1278, 1279, 1281, 1283, 1285, 1286, 1287, 1288, 1289, 1291, 1292, 1293, 1294, 1295, 1297, 1300, 1301, 1302, 1303, 1305, 1307, 1308, 1309, 1310, 1311, 1312, 1313, 1314, 1316, 1319, 1320, 1323, 1324, 1325, 1328, 1329, 1330, 1331, 1332, 1333, 1334, 1335, 1336, 1337, 1338, 1339, 1340, 1341, 1342, 1343, 1344, 1345, 1347, 1348, 1349, 1350, 1351, 1352, 1353, 1356, 1357, 1359, 1361, 1364, 1366, 1367, 1368, 1369, 1370, 1372, 1373, 1374, 1375, 1376, 1378, 1379, 1380, 1381, 1382, 1383, 1384, 1385, 1386, 1387, 1390, 1391, 1392, 1393, 1395, 1398, 1399, 1400, 1401, 1402, 1405, 1412, 1413, 1417, 1419, 1422, 1425, 1426, 1427, 1428, 1431, 1432, 1433, 1434, 1435, 1438, 1439, 1440, 1441, 1442, 1443, 1445, 1446, 1448, 1449, 1451, 1452, 1453, 1454, 1455, 1456, 1457, 1458, 1459, 1460, 1462, 1464, 1465, 1466, 1467, 1468, 1469, 1471, 1472, 1473, 1474, 1475, 1476, 1479, 1480, 1481, 1482, 1483, 1487, 1489, 1490, 1491, 1492, 1493, 1494, 1495, 1496, 1497, 1499, 1500, 1501, 1503, 1505, 1507, 1508, 1509, 1510, 1511, 1513, 1515, 1516

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2024
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt