Dziennik Ustaw 2003 Nr 98 poz. 895 - Polska Klasyfikacja Edukacji


ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia 6 maja 2003 r.

w sprawie Polskiej Klasyfikacji Edukacji

(Dz. U. z dnia 3 czerwca 2003 r.)


Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:


§ 1. Wprowadza się Polską Klasyfikację Edukacji (PKE), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

________
1)   Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080.

ZAŁĄCZNIK

POLSKA KLASYFIKACJA EDUKACJI (PKE)

Spis treści

Przedmowa
Rozdział 1 -   KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE
Część 1.       Charakterystyka kształcenia
1.1     Poziom kształcenia
1.2     Rodzaj kształcenia
1.3     Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia
Część 2.       System kodowy
2.1     Ogólna charakterystyka systemu kodowego
2.1.1   Kod poziomu kształcenia
2.1.2   Kod rodzaju kształcenia
2.1.3   Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia
2.1.4   Jednolity kod kształcenia
Część 3.       Sposób klasyfikowania jednostek edukacyjnych
3.1     Zasady ogólne
3.2     Opcje szczegółowe
Część 4.       Aktualizacja PKE
Część 5.       Powiązania ze standardem międzynarodowym
Rozdział 2 -   KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE
Część 1.       Charakterystyka wykształcenia
Część 2.       System kodowy
2.1        Ogólna charakterystyka systemu kodowego
2.1.1      Kod poziomu wykształcenia
2.1.2      Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki)
2.1.3      Jednolity kod wykształcenia
Część 3.       Sposób posługiwania się systemem kodowym

TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA I WYKSZTAŁCENIA
Tablica nr 1   - Kody poziomów kształcenia (typy szkół)
Tablica nr 1A  - Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania
Tablica nr 2   - Kody identyfikacji systemu szkolnego
Tablica nr 3   - Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się
Tablica nr 4   - Kody podstawowych rodzajów kształcenia
Tablica nr 5   - Kody szczegółowych rodzajów kształcenia
Tablica nr 6   - Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych
Tablica nr 7A  - Kody profili kształcenia
Tablica nr 7B  - Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki)
Tablica nr 8   - Kody poziomów wykształcenia
Tablica nr 9   - Przykłady kodowania kształcenia
Tablica nr 10  - Przykłady kodowania wykształcenia

PRZEDMOWA

Polska Klasyfikacja Edukacji (PKE) stanowi odzwierciedlenie wdrażanego obecnie systemu edukacji w Polsce, uwzględniając jednocześnie elementy systemu dotychczasowego. Składa się ona z dwóch części: pierwsza dotyczy obszaru kształcenia, a druga obszaru wykształcenia.
W zakresie kształcenia ma ona służyć:
-    krajowej sprawozdawczości,
-    badaniom w dziedzinie kształcenia,
-    potrzebom zarządzania kształceniem,
-    międzynarodowej wymianie informacji dotyczących kształcenia.
Polska Klasyfikacja Edukacji umożliwia klasyfikowanie danych o kształceniu, a przyjęty system kodowy pozwala na zewidencjonowanie każdej jednostki edukacyjnej, realizującej proces kształcenia w dowolnym okresie sprawozdawczym.
Polska Klasyfikacja Edukacji opiera się na obowiązujących aktach prawnych i dotyczy kształcenia w szkołach objętych systemem oświaty (przed reformą, w trakcie jej trwania i po wdrożeniu) oraz szkolnictwa wyższego, a także nadawanych stopni naukowych. Klasyfikacja nie obejmuje pozostałych form edukacyjnych.
Kształcenie zostało scharakteryzowane przez:
-    poziomy kształcenia,
-    rodzaje kształcenia,
-    profile kształcenia lub dziedziny kształcenia (obejmujące kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe).
Podziałowi temu odpowiada zastosowany system kodowy, umożliwiający przypisanie jednostkom realizującym proces kształcenia określonych symboli cyfrowych i znakowych zawartych w tablicach kodów.
Klasyfikacja w zakresie poziomów i dziedzin kształcenia nawiązuje do standardu międzynarodowego, jakim jest Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97 zaaprobowana w listopadzie 1997 r. przez 29. Konferencję UNESCO, z uwzględnieniem aktualnych rozwiązań krajowych.
Polska Klasyfikacja Edukacji może być również wykorzystywana w badaniach dotyczących wykształcenia, a w szczególności w:
-    badaniach demograficznych (spisy powszechne, mikrospisy),
-    badaniach rynku pracy (aktywności ekonomicznej, zatrudnienia i wynagrodzeń),
-    badaniach gospodarstw domowych
i we wszelkiego rodzaju badaniach edukacyjnych, gdzie przedmiotem badania jest wykształcenie ludności.

Rozdział 1 - KLASYFIKACJA KSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część 1. CHARAKTERYSTYKA KSZTAŁCENIA

1. Kształcenie charakteryzowane jest na podstawie:
  1)   poziomu kształcenia - odpowiadającego etapowi edukacyjnemu (etapom edukacyjnym) o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną: w szkole podstawowej, gimnazjum, w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, jak również w kolegiach nauczycielskich, odpowiednio do systemu szkolnego. Dotyczy również kształcenia na studiach prowadzonych przez szkoły wyższe oraz przez wyższe szkoły zawodowe, a także na studiach doktoranckich prowadzonych przez jednostki organizacyjne do tego uprawnione;
  2)   rodzaju kształcenia - wynikającego z podziału szkolnictwa (objętego systemem oświaty) ze względu na:
a)  wiek uczących się (dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych),
b)  typ szkolnictwa:
–  specjalne - przeznaczone dla osób z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,
–  ogólnodostępne - pozostałe szkolnictwo poza specjalnym (w szkołach bez oddziałów integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych).
Dalsze uszczegółowienie wynika z potrzeb szkolnictwa:
–  specjalnego - podział ze względu na specyfikę potrzeb edukacyjnych,
–  ogólnodostępnego - podział na ogólne, ogólnozawodowe, rolnicze, leśne, artystyczne, medyczne i pozostałe zawodowe;
  3)   profilu kształcenia - charakteryzowanego przez:
-   rozszerzony program grup przedmiotów ogólnokształcących lub
-   przedmioty i zajęcia określone w podstawach programowych profili kształcenia ogólnozawodowego, lub
-   podstawę programową kształcenia w zawodzie/zawodach
lub
  4)   dziedziny kształcenia - obejmującej kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzone przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich dyscypliny naukowe.
2. Kształcenie prowadzone jest przez jednostki edukacyjne, tj. jednostki organizacyjne realizujące poszczególne etapy procesu kształcenia.

1.1.  Poziom kształcenia

1.   Wyróżnia się 9 głównych poziomów kształcenia odpowiadających systemowi oświaty i systemowi szkolnictwa wyższego oznaczonych kodami:
1)   wychowanie przedszkolne - poziom 0, obejmujące wychowanie w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych;
2)   kształcenie podstawowe - poziom 1, obejmujące kształcenie w 8-letnich szkołach podstawowych, 6-letnich szkołach podstawowych, szkołach artystycznych niedających uprawnień zawodowych;
3)   kształcenie gimnazjalne - poziom 2, obejmujące kształcenie w gimnazjach;
4)   kształcenie ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne dające uprawnienia zawodowe - poziom 3:
a)   kształcenie ponadpodstawowe - obejmujące kształcenie w szkołach zasadniczych, w szkołach średnich ogólnokształcących, tj. liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, w szkołach średnich ogólnokształcących o profilu zawodowym, tj. w liceach technicznych, w szkołach średnich zawodowych: liceach zawodowych, technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej 8-letniej szkoły podstawowej lub na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkołach policealnych i pomaturalnych,
b)   kształcenie ponadgimnazjalne - obejmujące kształcenie w zasadniczych szkołach zawodowych, trzyletnich liceach ogólnokształcących, trzyletnich liceach profilowanych, czteroletnich technikach, dwuletnich uzupełniających liceach ogólnokształcących, trzyletnich technikach uzupełniających, szkołach policealnych,
c)   kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe;
5)   kształcenie w kolegiach - poziom 4, obejmujące kształcenie w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych;
6)   kształcenie na wyższych studiach zawodowych - poziom 5, obejmujące studia w wyższej szkole zawodowej lub w szkole wyższej, kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera;
7)   kształcenie na studiach magisterskich - poziom 6, obejmujące studia w szkole wyższej kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego;
8)   kształcenie na studiach podyplomowych - poziom 7, obejmujące studia w szkole wyższej lub w innych jednostkach organizacyjnych posiadających uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych, przeznaczone dla osób, które ukończyły studia - prowadzone przez szkoły wyższe, a także przez wyższe szkoły zawodowe;
9)   kształcenie na studiach doktoranckich - poziom 8, obejmujące studia umożliwiające uzyskanie stopnia naukowego doktora.
Kody główne poziomów kształcenia i ich uszczegółowienie zawiera tablica nr 1.
2.   Poziomy kształcenia scharakteryzowane są za pomocą poniższych kryteriów:
1)   obowiązku nauki, tj. powinności dzieci do kontynuowania nauki do czasu osiągnięcia określonego wieku (obecnie 18 lat) oraz obowiązku szkolnego, tj. prawnie uregulowanej powinności dzieci dotyczącej nauki szkolnej lub ukończenia szkoły danego typu (w aktualnym systemie oświaty obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwado ukończenia gimnazjum, ale nie dłużej niż do 18 roku życia),
2)   okresu kształcenia, wynikającego z wieku rozpoczynania nauki oraz normatywnego czasu nauczania na danym poziomie;
3)   podstawowych jednostek edukacyjnych (szkół wg typów);
4)   odpowiedniej podstawy programowej (rozumianej zgodnie z tekstem ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65);
5)   orientacji programowej, tj. stopnia, w jakim program kształcenia jest zorientowany na potrzeby gospodarki narodowej, poszczególne zawody i stanowiska pracy;
6)   wymagań wstępnych, tj. świadectw lub dyplomów ukończenia szkół stanowiących podbudowę programową danej szkoły, sprawdzianów lub egzaminów wstępnych itp.;
7)   wymagań końcowych, tj. sprawdzianów, egzaminów, prac dyplomowych;
8)   uzyskiwanych tytułów zawodowych lub stopni naukowych.
3.   Opisy poziomów kształcenia i reprezentujących je typów szkół z kryteriami ich wyodrębniania, zawiera tablica nr 1A "Poziomy kształcenia (typy szkół) i kryteria ich wyodrębniania".

1.2.  Rodzaj kształcenia
1.   Wyodrębnia się dwa podstawowe rodzaje kształcenia:
1)   kształcenie ogólnodostępne - w tym w szkołach integracyjnych i szkołach z oddziałami integracyjnymi, które dzieli się na:
a)   ogólne - tzn. kształcenie mające zapewnić rozumienie przedmiotów lub grup przedmiotów obejmujące programy z orientacją ogólną, nieskupiające się na określonej specjalizacji,
b)   ogólnozawodowe,
c)   zawodowe, w tym artystyczne,
d)   pozostałe;
2)   kształcenie specjalne w szkołach specjalnych i szkołach z oddziałami specjalnymi.
2.   Rodzaje kształcenia określane są także w zależności od wieku uczących się i z tego względu wyróżnia się dwa rodzaje kształcenia:
1)   kształcenie dzieci lub młodzieży;
2)   kształcenie dorosłych.

1.3.  Profil kształcenia lub dziedzina kształcenia
Profil kształcenia lub dziedzinę kształcenia określa się na podstawie:
1)   profilu szkoły (ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej i artystycznej dającej uprawnienia zawodowe) realizującej proces kształcenia, na który składa się w przeważającej części kształcenie ogólne, a także kształcenie specjalistyczne, w szczególności odpowiadające określonej dziedzinie gospodarki, zwane "kształceniem według profilu ogólnozawodowego";
2)   dziedziny kształcenia, którą objęte są kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, oraz dyscypliny naukowe na studiach doktoranckich.

Część 2. SYSTEM KODOWY

2.1.  Ogólna charakterystyka systemu kodowego
1.   Do klasyfikowania podmiotów realizujących proces kształcenia stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:
1)   poziomowi kształcenia,
2)   rodzajowi kształcenia,
3)   profilowi lub dziedzinie kształcenia,
traktowany jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropkami:
 
PoziomRodzajProfil lub dziedzina
XXX[X].XXXX.XXX[.X]
 
2.   Kody poszczególnych członów zawarte są w tablicach nr od 1 do 7 B.

2.1.1.  Kod poziomu kształcenia
Kod poziomu kształcenia jest kodem 4-cyfrowym: XXX[X], gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:
1)   pierwsza cyfra jest kodem głównego poziomu kształcenia (tablica nr 1);
2)   cyfry druga i trzecia stanowią uszczegółowienie kodu głównego (tablica nr 1);
3)   czwarta cyfra jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim odbywa się kształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, po reformie systemu edukacji, co dotyczy poziomów 1-4 (tablica nr 2); w przypadku poziomów 5-9 cyfra czwarta jest zerem lub spacją.

2.1.2.  Kod rodzaju kształcenia
1.   Kod rodzaju kształcenia jest kodem czterocyfrowym: XXXX, gdzie poszczególne cyfry kodu oznaczają:
1)   pierwsza cyfra jest kodem rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się (tablica nr 3);
2)   druga cyfra jest wyróżnikiem (kodem) podstawowego rodzaju kształcenia (tablica nr 4).
2.   Gdy wyróżnikiem podstawowego rodzaju kształcenia:
1)   są cyfry od 1 do 3 - pozostałe dwie cyfry kodu rodzaju kształcenia (trzecia i czwarta) odpowiadają szczegółowemu rodzajowi kształcenia (tablica nr 5),
2)   są cyfry 4 lub 5 - cyfry trzecia i czwarta odpowiadają rodzajowi specjalnych potrzeb edukacyjnych (tablica nr 6),
3)   jest cyfra 6 - cyfry trzecia i czwarta są dwoma zerami (lub spacjami).

2.1.3.  Kod profilu kształcenia lub dziedziny kształcenia
(kierunku lub kierunku i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, a dla studiów doktoranckich - dyscypliny naukowej).
1.   Kod profilu kształcenia jest kodem 3-znakowym: (XXX), gdzie kolejne znaki kodu oznaczają:
1)   pierwszy znak jest literą P - będącą skrótem od nazwy "Profil";
2)   pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile ogólnozawodowe. Kod profilu kształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych.
2.   Kod dziedziny kształcenia jest kodem 3- lub 4-znakowym (XXX[.X]), reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które oznaczają kierunki studiów określone w odrębnych przepisach lub dyscyplinę nauki na studiach doktoranckich określoną w odrębnych przepisach, gdzie:
1)   jednocyfrowy kod dziedziny - oznacza grupę ogólną kształcenia (składającą się na ogół z kilku obszarów kształcenia);
2)   dwucyfrowy kod dziedziny - oznacza obszar kształcenia (składający się na ogół z kilku dziedzin);
3)   czwarty znak kodu (litera) - jeśli występuje - jest wyróżnikiem wybranego kierunku (specjalności, dyscypliny).
3.   Jednocyfrowe (grupy ogólne kształcenia) i dwucyfrowe (obszary kształcenia) kody dziedzin stosuje się głównie przy syntetyzowaniu wyników badań edukacyjnych.

2.1.4.  Jednolity kod kształcenia
Jednolity kod odpowiada pełnej charakterystyce kształcenia i powstaje z trzech elementów określających:
1)   poziom kształcenia - 3- lub 4-cyfrowy,
2)   rodzaj kształcenia - 4-cyfrowy,
3)   profil kształcenia - 3-znakowy lub dziedzinę kształcenia 3-cyfrową,
które oddzielone kropkami - tworzą jednolity kod kształcenia:

XXX[X].XXXX.XXX[.X]

Część 3. SPOSÓB KLASYFIKOWANIA JEDNOSTEK EDUKACYJNYCH

3.1.  Zasady ogólne
1.   Przedmiotem klasyfikowania kształcenia jest jednostka edukacyjna realizująca dany etap procesu kształcenia, zwana "jednostką klasyfikacyjną". Określając jednolity kod kształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:
1)   kod poziomu kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 1 odszukać właściwy kod poziomu kształcenia, uzupełniając go (dla szkół objętych systemem oświaty) o kod identyfikacyjny systemu szkolnego z tablicy nr 2;
2)   kod rodzaju kształcenia. W tym celu należy w tablicy nr 3 odszukać właściwy kod rodzaju kształcenia ze względu na wiek uczących się, a w tablicy nr 4 właściwy kod podstawowego rodzaju kształcenia. W przypadku kodu podstawowego rodzaju kształcenia od 1 do 3 - pozostałą część kodu rodzaju kształcenia należy uzupełnić szczegółowym kodem rodzaju kształcenia z tablicy nr 5, a dla kodu podstawowego rodzaju kształcenia 4 uzupełnić kodem rodzaju specjalnej potrzeby edukacyjnej z tablicy nr 6;
3)   kod profilu lub dziedziny kształcenia:
-   w przypadku szkół objętych systemem oświaty odszukuje się w tablicy nr 7A kod profilu poprzedzony literą P,
-   w przypadku szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych lub studiów doktoranckich w tablicy nr 7B, kod dziedziny odpowiadający kierunkowi lub kierunkowi i specjalności studiów prowadzonym przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe lub dyscyplinie nauki dla studiów doktoranckich.
2.   Kod profilu dotyczy przede wszystkim szkolnictwa ponadpodstawowego i ponadgimnazjalnego (ogólnego, ogólnozawodowego i zawodowego); dla przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów należy użyć kodu "P00".

3.2   Opcje szczegółowe
1.   Przy tworzeniu jednolitego kodu kształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.
2.   W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer, np. pełny jednolity kod kształcenia 1000.2500.P00 można zastąpić kodem skróconym 10.25.P.

Część 4. AKTUALIZACJA PKE

1.   Aktualizacja PKE, tj. dokonywanie zmian i uzupełnień, może dotyczyć:
1)   zasad metodycznych PKE;
2)   kodów i nazw składowych kodów poziomów kształcenia, rodzajów szkolnictwa;
3)   profili kształcenia lub dziedzin kształcenia.
2.   Wszelkie zmiany i uzupełnienia Polskiej Klasyfikacji Edukacji dokonywane będą na podstawie ustawowych zmian w systemie oświaty i aktów prawnych dotyczących tej dziedziny, w trybie przewidzianym w art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080) oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 103, poz. 1129, Nr 111, poz. 1193 i 1194 i Nr 126, poz. 1383, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i 34, Nr 150, poz. 1239, Nr 153, poz.1271 i Nr 200, poz.1683 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595) i ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 111, poz. 1194, z 2002 r. Nr 4, poz. 33 i Nr 150, poz. 1239 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 595).

Część 5. POWIĄZANIA ZE STANDARDEM MIĘDZYNARODOWYM

  1.   Polska Klasyfikacja Edukacji jest powiązana z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Edukacji (International Standard Classification of Education) ISCED'97. Dotyczy to zarówno dziedzin, jak i poziomów kształcenia. Pomimo zbieżności, dla celów międzynarodowej wymiany informacji, niezbędne jest stosowanie klucza powiązań.
  2.   Kody dziedzin występujące w tablicy nr 7B są w poważnej mierze wzorowane na symbolice dziedzin (obszarów, grup) kształcenia stosowanych w ISCED'97, uwzględniając jednocześnie, w maksymalnym stopniu, podporządkowane im zakresowo nazwy kierunków lub kierunków i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe oraz dyscyplin naukowych, występujących w odrębnych przepisach.

Rozdział 2 - KLASYFIKACJA WYKSZTAŁCENIA. ZASADY METODYCZNE

Część 1. CHARAKTERYSTYKA WYKSZTAŁCENIA

Wykształcenie rozumiane jako rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowane jest na podstawie:
  1)   poziomu wykształcenia - odpowiadającego poziomowi ukończonej szkoły (w przypadku szkoły podstawowej także nieukończonej). Ogólna struktura poziomów wykształcenia odpowiada strukturze występujących w klasyfikacji poziomów kształcenia, a kody poziomów wykształcenia odróżniane są literą W;
  2)   profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia odpowiadającym w przypadku:
a)  profili - profilowi wykształcenia ukończonej szkoły (dotyczy to także nieukończonej szkoły podstawowej),
b)  dziedzin wykształcenia - kierunkowi lub kierunkowi i specjalności ukończonej szkoły wyższej lub wyższej szkoły zawodowej lub dyscyplinie nauki, w zakresie której uzyskany został stopień doktora.

Część 2. SYSTEM KODOWY

2.1.  Ogólna charakterystyka systemu kodowego
Do klasyfikowania wykształcenia badanych osób stosuje się system kodowy odpowiadający kolejno:
1)   poziomowi wykształcenia;
2)   profilowi wykształcenia lub dziedzinie wykształcenia (specjalności, kierunkowi ukończonych studiów) traktowanych jako poszczególne i zarazem sprzężone człony oddzielone kropką:

Poziom                         Profil lub dziedzina wykształcenia
XXXX[X] .                                XXX[.X]

2.1.1.  Kod poziomu wykształcenia
Kod poziomu wykształcenia jest kodem 5-znakowym: XXXX[X], gdzie:
  1)   pierwszy znak jest literą W, odróżniającą kod poziomu wykształcenia od kodu poziomu kształcenia;
  2)   znaki w kodzie od 2 do 5 są cyframi:
a)  pierwsza cyfra - oznacza kod głównego poziomu wykształcenia (tablica nr 8),
b)  cyfry druga i trzecia - stanowią rozwinięcie kodu głównego (tablica nr 8),
c)  czwarta cyfra - jest kodem identyfikacyjnym systemu szkolnego, w jakim uzyskane zostało wykształcenie, np. przed reformą, w okresie wdrażania reformy, a w przyszłości po reformie systemu edukacji (tablica nr 2) - dotyczy kodów głównych od W0 do W4, występujących w tablicy nr 8.

2.1.2.  Kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki)
1.   Kod profilu wykształcenia jest kodem 3-znakowym: XXX, przy którego stosowaniu należy korzystać z tablicy kształcenia nr 7A.
2.   Kolejne znaki kodu oznaczają:
1)   pierwszy znak jest literą P - będącą skrótem od nazwy "Profil";
2)   pozostałe dwa znaki są cyframi, które wraz z literą P stanowią jedną z pozycji tablicy kodów profili kształcenia (tablica nr 7A) specyfikującej szczegółowo wyłącznie profile kształcenia ogólnozawodowego. Kod profilu wykształcenia stosuje się dla wszystkich szkół, z wyjątkiem szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych.
3.   Kod dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) jest kodem 3- lub 4-znakowym: XXX[X] reprezentującym jedną z pozycji tablicy kodów dziedzin (tablica nr 7B), które odpowiadają ukończonym specjalnościom i kierunkom studiów wyższych lub dyscyplinom nauki na studiach doktoranckich określonym w odrębnych przepisach.

2.1.3.  Jednolity kod wykształcenia
Jednolity kod wykształcenia składa się z dwóch elementów określających:
  1)   poziom wykształcenia - 5-znakowy;
  2)   profil wykształcenia - 3-znakowy lub dziedzinę wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki) - 3-cyfrową.
Segmenty te oddzielone kropką tworzą jednolity kod wykształcenia:

XXXX[X].XXX[.X]

Część 3. SPOSÓB POSŁUGIWANIA SIĘ SYSTEMEM KODOWYM

Przedmiotem klasyfikowania wykształcenia jest osoba badana, stanowiąca jednostkę klasyfikacyjną. Ustalając jednolity kod wykształcenia dla jednostki klasyfikacyjnej, należy ustalić:
  1)   kod poziomu wykształcenia, korzystając z tablicy nr 8, oraz kod identyfikacyjny systemu szkolnego, zamieszczony w tablicy nr 2;
  2)   kod profilu wykształcenia lub dziedziny wykształcenia (specjalności, kierunku studiów, dyscypliny nauki), odpowiadający profilowi kształcenia szkoły, mieszczący się w tablicy nr 7A (w przypadku absolwentów szkół ponadgimnazjalnych) lub dziedzinie kształcenia mieszczącej się w tablicy nr 7B (w przypadku absolwentów szkół wyższych i wyższych szkół zawodowych, a także osób posiadających stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego).

Uwagi dodatkowe:
  1.   Przy tworzeniu jednolitego kodu wykształcenia, jeśli kody poszczególnych jego członów nie są kodami pełnymi, to uzupełnia się je zerami do kodu pełnego.
  2.   W uzasadnionych przypadkach można również posługiwać się kodami skróconymi (niepełnymi) powstającymi z kodów pełnych przez pomijanie zer (por. rozdz.1, cz. 3, pkt 3.2).

TABLICE KODÓW KLASYFIKACJI KSZTAŁCENIA I WYKSZTAŁCENIA

Tablica nr 1
Kody poziomów kształcenia (typy szkół)
 
KodWyszczególnienie
0Wychowanie przedszkolne
1Szkoły podstawowe
11Szkoły podstawowe 6-klasowe
12Szkoły podstawowe 8-klasowe
13Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych:
131- bez kształcenia ogólnego
132- z kształceniem ogólnym
19Pozostałe szkoły poziomu podstawowego
2Gimnazja
3Szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe)
31Szkoły ponadpodstawowe
311Szkoły zasadnicze - ponadpodstawowe
312Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
313Szkoły średnie ogólnokształcące - licea ogólnokształcące na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
314Szkoły średnie ogólnokształcące o profilu zawodowym - licea techniczne
315Szkoły średnie zawodowe - licea zawodowe
316Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej
317Szkoły średnie zawodowe - technika, licea i szkoły równorzędne na podbudowie programowej szkoły zasadniczej
318Szkoły średnie zawodowe - szkoły policealne (bez artystycznych)
319Szkoły średnie zawodowe - szkoły pomaturalne (z wyjątkiem kolegiów)
32Szkoły ponadgimnazjalne
321Zasadnicze szkoły zawodowe
322Trzyletnie licea ogólnokształcące
323Trzyletnie licea profilowane
324Czteroletnie technika
325Dwuletnie licea ogólnokształcące uzupełniające
326Trzyletnie technika uzupełniające
327Szkoły policealne ponadgimnazjalne (bez artystycznych)
328Szkoły policealne artystyczne
329Szkoły pomaturalne artystyczne
33Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe
331Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego
332Szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym
39Pozostałe szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne i artystyczne (dające uprawnienia zawodowe)
4Kolegia
41Kolegia nauczycielskie
42Nauczycielskie kolegia języków obcych
5Wyższe studia zawodowe lub studia wyższe kończące się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera:
51  w wyższej szkole zawodowej
52  w szkole wyższej
6Studia magisterskie w szkole wyższej:
61  jednolite studia magisterskie (równorzędne)
62  uzupełniające studia magisterskie
7Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów podyplomowych
8Szkoły wyższe lub inne jednostki organizacyjne posiadające uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich
 
Tablica nr 1A
POZIOMY KSZTAŁCENIA (TYPY SZKÓŁ) I KRYTERIA ICH WYODRĘBNIANIA
 
Kod Kryteria
poziomu kształcenia
Nazwa poziomu kształcenia
(typu szkoły)
wiek początku kształceniaczas naukiwymagania wstępnewymagania końcoweuzyskiwany tytuł/stopieńorientacja programowainne
123456789
0Wychowanie przedszkolne3-61-4- - Pedagogiczne kwalifikacje personelu
1Kształcenie w szkole podstawowej lub szkole artystycznej niedającej uprawnień zawodowych
11Szkoły podstawowe 6-klasowe76 Sprawdzian-OgólnaPoczątek obowiązku szkolnego
131Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych, bez kształcenia ogólnego6-166Badanie przydatności -Zawodowa 
132Szkoły artystyczne niedające uprawnień zawodowych, z kształceniem ogólnym6-76Badanie przydatnościSprawdzian-Ogólna i zawodowa 
2Kształcenie w gimnazjum133Wykształcenie podstawowe, sprawdzianEgzamin-OgólnaKoniec obowiązku szkolnego
3Kształcenie w szkołach ponadpodstawowych, ponadgimnazjalnych lub artystycznych, dających uprawnienia zawodowe
311Kształcenie w szkołach zasadniczych ponadpodstawowych153Wykształcenie podstawowe 8-klasoweEgzamin z nauki zawodu (lub ukończenie ostatniej klasy)Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzieZawodowa 
312Kształcenie w liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej154Wykształcenie podstawowe 8-klasoweEgzamin dojrzałości (lub ukończenie ostatniej klasy)-Ogólna 
313Kształcenie w liceach ogólnokształcących na podbudowie programowej szkoły zasadniczej183Wykształcenie zasadnicze zawodoweEgzamin dojrzałości (lub ukończenie ostatniej klasy)-Ogólna 
314Kształcenie w szkołach średnich ogólnokształcących o profilu zawodowym - liceach technicznych154Wykształcenie podstawowe 8-klasoweEgzamin dojrzałości (lub ukończenie ostatniej klasy)-Ogólna i zawodowa 
315Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - liceach zawodowych154Wykształcenie podstawowe 8-klasoweEgzamin dojrzałości, egzamin z nauki zawodu (lub ukończenie ostatniej klasy)Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzieZawodowa 
316Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej154-5Wykształcenie podstawowe 8-klasoweEgzamin dojrzałości, egzamin z przygotowania zawodowego (lub ukończenie ostatniej klasy)Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzieZawodowa 
317Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - technikach, liceach i szkołach równorzędnych na podbudowie programowej szkoły zasadniczej182-3Wykształcenie zasadnicze zawodoweEgzamin dojrzałości, egzamin z przygotowania zawodowego (lub ukończenie ostatniej klasy)Tytuł zawodowy w wyuczonym zawodzieZawodowa 
318Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - szkołach policealnych (bez artystycznych)191-3Wykształcenie średnieEgzaminTytuł zawodowy w wyuczonym zawodzieZawodowa 
319Kształcenie w szkołach średnich zawodowych - szkołach pomaturalnych (z wyjątkiem kolegiów)192-3Świadectwo dojrzałościEgzamin z przygotowania zawodowegoTytuł zawodowy w wyuczonym zawodzieZawodowa 
321Kształcenie w zasadniczych szkołach zawodowych162-3Wykształcenie gimnazjalne, egzaminEgzamin potwierdzający kwalifikacje zawodoweDyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzieZawodowa 
322Kształcenie w trzyletnich liceach ogólnokształcących163Wykształcenie gimnazjalne, egzaminEgzamin maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy)-Ogólna 
323Kształcenie w trzyletnich liceach profilowanych163Wykształcenie gimnazjalne, egzaminEgzamin maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy)-Ogólnozawodowa 
324Kształcenie w czteroletnich technikach164Wykształcenie gimnazjalne, egzaminEgzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe (lub ukończenie ostatniej klasy)Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzieZawodowa 
325Kształcenie w dwuletnich liceach ogólnokształcących uzupełniających182Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowejEgzamin maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy)-Ogólna 
326Kształcenie w trzyletnich technikach uzupełniających183Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowejEgzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe (lub ukończenie ostatniej klasy)Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzieZawodowa 
327Kształcenie w szkołach policealnych ponadgimnazjalnych (bez artystycznych)19do 2,5Ukończenie szkoły ponadgimnazjalnej (z wyłączeniem zasadniczej szkoły zawodowej)EgzaminDyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w danym zawodzieZawodowa 
328Kształcenie w szkołach policealnych artystycznych18-232-4Ukończenie szkoły ponadgimnazjalnej (z wyłączeniem zasadniczej szkoły zawodowej), egzamin wstępnyEgzamin dyplomowyMuzyk, plastyk, aktor scen muzycznychZawodowa 
329Kształcenie w szkołach pomaturalnych artystycznych18-232Świadectwo dojrzałości, egzamin wstępnyEgzamin dyplomowyBibliotekarz, animator kulturyZawodowa 
331Kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego10-214,6Egzamin wstępnyEgzamin dyplomowyMuzyk, aktor cyrkowyZawodowa 
332Kształcenie w szkołach artystycznych dających uprawnienia zawodowe, z kształceniem ogólnym9-174,6,9Egzamin wstępny lub badanie przydatnościEgzamin dojrzałości, maturalny (lub ukończenie ostatniej klasy), egzamin dyplomowyMuzyk, plastyk, tancerzOgólna i zawodowa 
41Kształcenie w kolegiach nauczycielskich193Świadectwo dojrzałości, uzyskanie pozytywnego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnymEgzamin dyplomowyNauczyciel przedmiotów ogólnokształcącychZawodowa 
42Kształcenie w nauczycielskich kolegiach języków obcych193Świadectwo dojrzałości, uzyskanie pozytywnego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnymEgzamin dyplomowyNauczyciel języków obcychZawodowa 
5Kształcenie w wyższych szkołach zawodowych lub w innych szkołach wyższych prowadzące do uzyskania tytułu zawodowego licencjata lub inżyniera193-3,5Świadectwo dojrzałości (egzamin maturalny zwykły lub rozszerzony)*)Praca dyplomowa i/lub egzamin dyplomowyLicencjat lub inżynierZawodowa 
61Jednolite studia magisterskie195-6Świadectwo dojrzałości (egzamin maturalny zwykły lub rozszerzony), egzamin wstępny*)Praca magisterska i egzamin magisterskiMagister lub równorzędnyZawodowa 
62Uzupełniające studia magisterskie221,5-2Dyplom licencjata, inżyniera lub równorzędnyPraca magisterska i egzamin magisterskiMagister lub równorzędnyZawodowa 
7Kształcenie w szkołach wyższych lub innych jednostkach organizacyjnych uprawnionych do prowadzenia studiów podyplomowych24 (22)0,5-2Studia wyższePraca dyplomowa*)-Zawodowa 
8Studia doktoranckie-4Postępowanie kwalifikacyjne*), studia magisterskie**)Dysertacja i obronaDoktor naukTeoretycznaPrzygotowanie do prac badawczych
 
*)   W zależności od wymagań danej jednostki edukacyjnej.
**)   W wyjątkowych przypadkach bez tytułu zawodowego magistra.

Tablica nr 2
Kody identyfikacji systemu szkolnego
 
KodWyszczególnienie
0Gdy system szkolny jest nieistotny *)
1System szkolny po wdrożeniu reformy
2System szkolny w trakcie dokonywania zmian związanych z reformą
3System szkolny bezpośrednio przed wdrożeniem reformy (obowiązujący do 1998 r.)
4Systemy szkolne poprzedzające system obowiązujący bezpośrednio przed reformą
 
*)   Dotyczy w szczególności systemu szkolnictwa wyższego oraz wychowania przedszkolnego.

Tablica nr 3
Kody rodzajów kształcenia ze względu na wiek uczących się
 
KodWyszczególnienie
1Dzieci lub młodzież
2Dorośli
 
Tablica nr 4
Kody podstawowych rodzajów kształcenia
 
KodWyszczególnienie
1Kształcenie w szkołach bez oddziałów integracyjnych lub specjalnych
2Kształcenie w szkołach z oddziałami integracyjnymi
3Kształcenie w szkołach integracyjnych
4Kształcenie w szkołach z oddziałami specjalnymi
5Kształcenie w szkołach specjalnych
6Kształcenie w szkołach wyższych i wyższych szkołach zawodowych
 
Tablica nr 5
Kody szczegółowych rodzajów kształcenia
 
KodWyszczególnienie
10Kształcenie ogólne
20Kształcenie ogólnozawodowe
31Kształcenie artystyczne bez kształcenia ogólnego
32Kształcenie artystyczne z kształceniem ogólnym
33Kształcenie sportowe
34Kształcenie medyczne
35Kształcenie rolnicze
36Kształcenie leśne
37Kształcenie lotnicze
38Kształcenie morskie i śródlądowe
39Kształcenie kolejowe
41Kształcenie drogowe
42Kształcenie budowlane
43Kształcenie geodezyjne
44Kształcenie telekomunikacyjne
49Kształcenie zawodowe pozostałe
90Szczegółowy rodzaj kształcenia, gdzie indziej nieuwzględniony
 
Tablica nr 6
Kody rodzajów specjalnych potrzeb edukacyjnych
 
KodWyszczególnienie
00Kształcenie specjalne uczniów:
02- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
03- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
04- z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
05- z zaburzeniami psychicznymi
06- niesłyszących
07- słabo słyszących
08- niewidomych
09- słabo widzących
10- przewlekle chorych
11- z niepełnosprawnością ruchową
12- zagrożonych niedostosowaniem społecznym
13- z rozpoznanym autyzmem
14- z zaburzeniami sprzężonymi
23- z zaburzeniami zachowania
24- z zagrożeniem uzależnieniami
29- z innymi niewymienionymi upośledzeniami
30Kształcenie uczniów o innych specjalnych potrzebach edukacyjnych
31- zdolnych, realizujących indywidualny program lub tok nauki
39Kształcenie osób o pozostałych specjalnych potrzebach edukacyjnych
 
Tablica nr 7A
Kody profili kształcenia
 
KodWyszczególnienie
P00Bez określania profilu
 Profile ogólnozawodowe lub zawodowe
P01Chemiczne badanie środowiska
P02Chemiczny
P03Ekonomiczno-administracyjny
P04Elektryczno-energetyczny
P05Elektroniczny
P06Elektrotechniczny
P07Kreowanie ubiorów
P08Kształtowanie środowiska
P09Leśnictwo i technologia drewna
P10Mechaniczny
P11Mechaniczne techniki wytwarzania
P12Mechatroniczny
P13Rolniczo-spożywczy
P14Socjalny
P15Społeczno-socjalny
P16Tekstylny
P17Transportowy
P18Transportowo-spedycyjny
P19Usługowo-gospodarczy
P20Zarządzania informacją
P30Inne profile ogólnozawodowe lub zawodowe
 Profile w szkołach artystycznych
P41Muzyczny
P42Aktorstwa scen muzycznych
P43Plastyczny
P44Taneczny
P45Aktorstwa cyrkowego
P46Animacji kultury
P47Bibliotekarstwa
P49Inne profile w szkołach artystycznych
P90Pozostałe profile
 
Tablica nr 7B
Kody dziedzin kształcenia (specjalności, kierunków studiów, dyscyplin nauki)*)
 
KodWyszczególnienie
1Kształcenie
14Pedagogika
141Wychowanie specjalistyczne
141.AWychowanie fizyczne
141.BWychowanie techniczne
142Nauka o kształceniu
142.ADydaktyka
142.BPedagogika ogólna
142.CPedagogika specjalna
145Kształcenie nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących
146Kształcenie nauczycieli przedmiotów zawodowych
147Kształcenie nauczycieli języków obcych
148Kształcenie w zakresie sztuki
149Pozostałe dziedziny związane z kształceniem
2Nauki humanistyczne i sztuka
21Sztuka
211Sztuki piękne
211.AGrafika
211.BHistoria sztuki
211.CMalarstwo (artystyczne)
211.DRzeźba
211.ETeoria sztuki
211.FEdukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych
211.GKonserwacja i restauracja dzieł sztuki
211.HOchrona dóbr kultury
212Muzyka i sztuki sceniczne
212.AAktorstwo
212.BChoreografia
212.CDyrygentura
212.DInstrumentalistyka
212.EHistoria filmu i teatru
212.FHistoria muzyki
212.GJazz i muzyka estradowa
212.HKompozycja i teoria muzyki
212.IMuzykologia
212.JReżyseria (film)
212.KReżyseria (teatr)
212.LTaniec
212.MWiedza o teatrze
212.NWokalistyka
212.OEdukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
213Techniki audiowizualne i produkcja medialna
213.AFotografia
213.BGrafika komputerowa
213.CKinematografia
213.DOrganizacja produkcji filmowej
213.EOrganizacja produkcji telewizyjnej
213.FProjektowanie graficzne
213.GRealizacja obrazu filmowego (sztuka filmowa)
213.HRealizacja obrazu telewizyjnego
213.IReżyseria dźwięku
214Projektowanie i wzornictwo
214.AArchitektura wnętrz
214.BScenografia
214.CWzornictwo
215Rzemiosło
215.ACeramika (artystyczna)
215.BDziewiarstwo
215.CKonserwacja dóbr kultury
215.DRzemiosło artystyczne
22Nauki humanistyczne
221Religia
221.APrawo kanoniczne
221.BReligioznawstwo
221.CTeologia
222Języki obce
222.AFilologia
222.BJęzykoznawstwo (języki obce)
223Język ojczysty
223.AFilologia polska
223.BJęzykoznawstwo (język polski)
225Historia i archeologia
225.AArcheologia
225.BHistoria
225.CLiteraturoznawstwo
225.DMuzeologia
226Nauki filozoficzne
226.AEstetyka
226.BEtyka
226.CFilozofia
226.DLogika
3Nauki społeczne, gospodarka i prawo
31Nauki społeczne
311Psychologia
312Socjologia i badania kulturoznawcze
312.ADemografia
312.BEtnologia
312.CKulturoznawstwo
312.DSocjologia
313Nauki polityczne oraz nauka o prawach i obowiązkach obywatela
313.APolitologia
313.BStosunki międzynarodowe
314Ekonomia
314.AEkonometria
314.BHistoria ekonomii
314.CMakroekonomia
314.DMikroekonomia
32Dziennikarstwo i informacja
321Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
321.ADziennikarstwo
321.BKomunikacja społeczna
322Bibliotekarstwo, informacja, archiwistyka
322.AArchiwistyka
322.BBibliologia
322.CBibliotekoznawstwo
322.DInformacja naukowo-techniczna
34Gospodarka i administracja
340Zarządzanie i marketing
341Handel hurtowy i detaliczny
342Marketing i reklama
343Finanse, bankowość, ubezpieczenia
343.ABankowość i finanse
343.BTeoria finansów
343.CUbezpieczenia
343.DZarządzanie finansami
344Rachunkowość i podatki
344.AAudyt
344.BKsięgowość
344.CRachunkowość
344.DRachunkowość podatkowa
345Nauki o zarządzaniu i administracji
345.AAdministracja
345.BZarządzanie
346Obsługa sekretarska i biurowa
38Prawo
380.AHistoria prawa
380.BKryminologia
380.CPrawo administracyjne
380.DPrawo handlowe
380.EPrawo pracy
4Nauka
42Nauki biologiczne
421Biologia
421.ABiochemia (w naukach biologicznych)
421.BBiofizyka
421.CBiologia
421.DEntomologia
421.EMikrobiologia
421.FToksykologia
421.GWirusologia
421.HZoologia
422Nauki o środowisku
422.AEkologia
44Nauki fizyczne
441Fizyka
441.AAstrofizyka
441.BAstronomia
441.CFizyka molekularna
441.DFizyka techniczna
441.EGeofizyka (w naukach fizycznych)
441.FOptyka
442Nauki chemiczne
442.ABiochemia (w naukach chemicznych)
442.BChemia
443Nauki o ziemi
443.AGeodezja
443.BGeografia
443.CGeologia
443.DGeofizyka (w naukach o ziemi)
443.EKartografia (w naukach o ziemi)
443.FOceanografia
443.GOceanologia
46Matematyka i statystyka
461Matematyka
462Statystyka
48Komputeryzacja
481Informatyka
481.AAdministracja sieci
481.BAnaliza systemów komputerowych
481.CProjektowanie systemów komputerowych
481.DSystemy operacyjne
482Zastosowanie komputerów
482.ABazy danych
482.BProgramy do obsługi Internetu
5Nauki techniczne (technika, przemysł, budownictwo)
52Inżynieria i technika
520Inżynieria
520.AInżynieria materiałowa
520.BInżynieria obsługowa
520.CMechanika i budowa maszyn
520.DTechnologia materiałowa
521Przemysł maszynowy i metalurgiczny
521.AInżynieria mechaniczna
521.BMikromechanika
521.CMechanika
521.DMetalurgia
522Elektryczność i energetyka
522.AElektrotechnika
522.BStudia dotyczące energii
523Elektronika i automatyzacja
523.AAutomatyka
523.BBiocybernetyka
523.CCybernetyka
523.DInżynieria biomedyczna
523.EProjektowanie elektroniki
523.FRobotyka
523.GTechnologia przetwarzania danych
523.HTelekomunikacja
524Procesy chemiczne
524.ABiotechnologia
524.BInżynieria chemiczna
524.CInżynieria procesowa
524.DTechnologia biochemiczna
524.ETechnologia chemiczna
525Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
525.ABudowa i eksploatacja maszyn
525.BBudowa pojazdów
525.CBudowa statków
525.DMechanika urządzeń rolniczych
54Produkcja i przetwórstwo
540Produkcja i przetwórstwo (programy ogólne)
540.AInżynieria materiałowa
540.BInżynieria produkcji
540.CInżynieria rolnicza
540.DTowaroznawstwo
541Przetwórstwo spożywcze
541.APrzemysł przetwórstwa spożywczego
541.BTechnologia żywności i żywienie człowieka
542Tekstylia, odzież, obuwie, skóry
542.AProdukcja wyrobów skórzanych
542.BWłókiennictwo
543Wyroby (drewno, papier, plastik, szkło)
543.ACeramika (przemysłowa)
543.BPapiernictwo i poligrafia
543.CTechnologia drewna
544Górnictwo i kopalnictwo
544.AInżynieria górnicza
544.BOceanotechnika
544.CWydobycie kopalin
58Architektura i budownictwo
581Architektura i urbanistyka
581.AArchitektura
581.BArchitektura krajobrazu
581.CGospodarka przestrzenna
581.DKartografia (w naukach architektoniczno-urbanistycznych)
581.EUrbanistyka
582Budownictwo i budownictwo lądowe
582.ABudownictwo lądowe
582.BInżynieria budowlana
6Rolnictwo
62Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo
621Produkcja roślinna i zwierzęca
621.AAgronomia
621.BGleboznawstwo
621.CTechnika rolnicza
621.DZootechnika
622Ogrodnictwo
623Leśnictwo (nauki leśne)
623.ADrzewnictwo
623.BTechnika leśna
623.CTechniki leśnictwa
624Rybołówstwo
624.ANauka i technologia rybołówstwa
624.BRybactwo
64Weterynaria
7Nauki medyczne
71Zdrowie publiczne
72Ochrona zdrowia
721Medycyna
721.AAnestezjologia
721.BBakteriologia
721.CBiologia medyczna
721.DChirurgia
721.EEpidemiologia
721.FGinekologia
721.GKierunek lekarski
721.HMedycyna sądowa
721.IPatologia
721.JPediatria
721.KPołożnictwo
721.LPsychiatria
722Fizjoterapia
723Pielęgniarstwo
724Stomatologia
725Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
725.AAnalityka medyczna
725.BRadiografia
726Terapia i rehabilitacja
727Farmacja
76Opieka społeczna
761Opieka nad dziećmi i młodzieżą
762Pomoc społeczna i poradnictwo
8Usługi
81Usługi dla ludności
810Usługi indywidualne
811Hotele, restauracje i zbiorowe żywienie
812Podróże, turystyka i wczasy
812.AAgroturystyka
812.BRekreacja
812.CTurystyka
813Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
813.ANauki o sporcie
813.BNauki o kulturze fizycznej
814Usługi domowe (lokalne)
840Usługi transportowe
840.AKomunikacja (kolejowa, drogowa, powietrzna)
840.BNawigacja
840.CTransport
85Ochrona środowiska
850Badania dotyczące środowiska
850.AKształtowanie środowiska
850.BOchrona zasobów naturalnych
851Kontrola środowiska i technologia ochrony środowiska
851.AInżynieria środowiska
851.BKontrola środowiska
851.CRecykling
851.DTechnologia ochrony środowiska
852Środowisko naturalne i zwierzęta w stanie naturalnym
852.AOchrona natury
852.BZarządzanie środowiskiem
853Usługi sanitarne komunalne
86Ochrona
861Ochrona osób i mienia
861.ABezpieczeństwo publiczne
861.BOchrona osób
861.CUsługi zabezpieczeniowe
862Bezpieczeństwo i higiena pracy
862.ABezpieczeństwo miejsca pracy
862.BHigiena pracy
9Siły zbrojne i obrona kraju
900.ABezpieczeństwo narodowe
900.BNauki wojskowe
 
*)   Symbole 3-cyfrowe o wytłuszczonym druku reprezentują dziedziny kształcenia, natomiast symbole o zwykłym druku wybrane kierunki lub kierunki i specjalności studiów prowadzonych przez szkoły wyższe i wyższe szkoły zawodowe, względnie dyscypliny naukowe, zaklasyfikowane do dziedzin o podanym symbolu cyfrowym.

Tablica nr 8
Kody poziomów wykształcenia
 
KodWyszczególnienie
W0Bez wykształcenia
W01Bez wykształcenia szkolnego
W02Wykształcenie podstawowe nieukończone
W1Wykształcenie podstawowe
W11Ukończenie szkoły podstawowej
W12Ukończenie podstawowego studium zawodowego
W13Wykształcenie podstawowe artystyczne
W2Wykształcenie gimnazjalne
W3Wykształcenie zasadnicze zawodowe lub średnie (ponadpodstawowe lub ponadgimnazjalne)
W31Wykształcenie zasadnicze zawodowe
W311Ukończenie zasadniczej szkoły zawodowej (ponadgimnazjalnej)
W312Ukończenie szkoły zasadniczej (lub równorzędnej)
W313Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, bez kształcenia ogólnego
W32Wykształcenie średnie, bez matury (świadectwa dojrzałości, świadectwa maturalnego)
W321Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, bez matury
W322Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, bez matury
W323Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, bez matury
W324Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, bez matury
W325Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z kształceniem ogólnym
W329Ukończenie innej szkoły średniej, bez matury
W33Wykształcenie średnie, z maturą (świadectwem dojrzałości, świadectwem maturalnym)
W331Ukończenie liceum ogólnokształcącego lub innej średniej szkoły ogólnokształcącej, z maturą
W332Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, z maturą
W333Ukończenie technikum lub innej średniej szkoły technicznej, z maturą
W334Ukończenie liceum profilowanego lub innej średniej szkoły ogólnozawodowej, z maturą
W335Ukończenie szkoły artystycznej dającej uprawnienia zawodowe, z maturą
W339Ukończenie innej szkoły średniej, z maturą
W34Wykształcenie średnie, policealne
W341Ukończenie szkoły policealnej, bez świadectwa dojrzałości
W342Ukończenie szkoły policealnej (pomaturalnej), ze świadectwem dojrzałości
W4Wykształcenie kolegialne
W5Wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem inżyniera, licencjata lub równorzędnym
W6Wykształcenie wyższe magisterskie z tytułem magistra, lekarza lub równorzędnym
W8Posiadanie stopnia naukowego doktora
W9Posiadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego
 
Tablica nr 9

PRZYKŁADY KODOWANIA KSZTAŁCENIA
 
Kod i nazwa poziomu kształcenia (typu szkoły)KISSKod i nazwa rodzaju kształceniaKod i nazwa profilu lub dziedziny kształcenia (specjalności lub kierunku studiów, dyscypliny naukowej)Jednolity kod kształcenia
L
N
Wymagania wstępne (kod poziomu wykształcenia)*)
1234567
  Opis dowolnego przykładu kształcenia
Kod i wyszczególnienie z tablicy nr 1Kod z tablicy nr 2Zestawienie kodów z tablic nr 3, 4, 5, a dla kształcenia specjalnego także nr 6Kod z tablicy nr 7A dla profilu lub kod dziedziny kształcenia z tablicy nr 7B (dla specjalności i kierunku studiów lub dla dyscypliny naukowej)Zestawienie kodów z kolumn od 1 do 4 danego wiersza Z tablicy nr 8
  Przykłady konkretne
Kształcenie przedszkolne dzieci
000
Przedszkole
0
1110
Dzieci
P00
(Bez określania profilu)
0000.1110.P001-
Kształcenie podstawowe dzieci
120 Szkoła podstawowa
   8-klasowa
3
1110
Dzieci
P00
(Bez określania profilu)
1203.1110.P008-
Kształcenie w szkole podstawowej dla niesłyszących
110 Szkoła podstawowa
   6-klasowa
1
1413
Niesłyszący
P00
(Bez określania profilu)
1101.1413.P006-
Kształcenie dorosłych w gimnazjum (w trakcie reformy)
200
Gimnazjum
2
2110
Dla dorosłych
P00
(Bez określania profilu)
2002.2110.P003W11
Kształcenie w zasadniczej szkole zawodowej ze specjalizacją elektroniczną
321 Zasadnicza szkoła
   zawodowa
41120 Dzieci/młodzież
P05
Profil elektroniczny
3214.1120.P053W1
Kształcenie licealne młodzieży o profilu mechatronicznym
323 Trzyletnie liceum profilowane1
1110
Młodzież
P12
Profil mechatroniczny
3231.1110.P123W2
Kształcenie w szkole muzycznej dające uprawnienia zawodowe, bez wykształcenia ogólnego
331 Szkoła artystyczna dająca uprawnienia zawodowe, bez wykształcenia ogólnego21140 Dzieci/młodzież
P41
Profil muzyczny
3312.1140.P416W1
Kształcenie w szkole plastycznej dające uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym
332 Szkoła artystyczna dająca uprawnienia zawodowe, z wykształceniem ogólnym21140 Dzieci/młodzież
P43
Profil plastyczny
3322.1140.P434W1
Kształcenie w technikum ekonomicznym
314 Technika i szkoły równorzędne2
1190
Młodzież
P03
Profil ekonomiczno-administracyjny
3142.1190.P035W11
Kształcenie nauczycieli języków obcych
420 Nauczycielskie kolegium języków obcych1
2190
Dorośli
P30
Inne profile ogólnozawodowe lub zawodowe
4201.2190.P303W33, W342
Kształcenie na studiach medycznych w zakresie farmacji
610
Studia medyczne
0
2500
Dorośli
727
Farmacja
6100.2500.7276jw.
Kształcenie na studiach podyplomowych dla osób z tytułem licencjata w zakresie ekologii
700
Studia podyplomowe
0
2500
Dorośli
422.A
Ekologia
7000.2500.422.A2W5, W6
Kształcenie na studiach doktoranckich w zakresie fizyki
800
Studia doktoranckie
0
2500
Dorośli
441
Fizyka
8000.2500.4414W6
 
*)   Z tablicy nr 8.

Znaczenie zastosowanych skrótów: KISS - kod identyfikacyjny systemu szkolnego; LN - lata nauki w danym rodzaju kształcenia.
Przytoczone przykłady dotyczą przede wszystkim kształcenia po reformie. Występują także przykłady rodzajów kształcenia zanikających po wdrożeniu reformy lub takich, których reforma nie dotyczyła. W jednolitym kodzie kształcenia występują kody pełne. Dopuszczalne jest posługiwanie się kodami skróconymi zgodnie z zasadami omówionymi w części I pkt 3.2 Opcje szczegółowe.

Tablica nr 10
PRZYKŁADY KODOWANIA WYKSZTAŁCENIA
 
Kod i nazwa poziomu wykształceniaKISS x)Kod i nazwa profilu lub dziedziny wykształceniaJednolity kod wykształcenia
1234
 Opis dowolnego przykładu wykształcenia
Kod i wyszczególnienie z tablicy nr 8Kod z tablicy nr 2Kod i nazwa profilu z tablicy nr 7A lub kod dziedziny kształcenia z tablicy nr 7B (dla specjalności i kierunku studiów lub dla dyscypliny naukowej)Zestawienie kodów z kolumn od 1 do 3 danego wiersza
Przykłady konkretne
Wykształcenie podstawowe (uzyskane przed reformą) 
W100 Wykształcenie podstawowe3P00 (Bez określania profilu)W1003.P00
Ukończenie gimnazjum   
W200 Wykształcenie gimnazjalne1P00 (Bez określania profilu)W2001.P00
Ukończenie liceum ekonomicznego z maturą
W332 Ukończenie liceum zawodowego lub innej średniej szkoły zawodowej, z maturą1
P03
Profil ekonomiczno-administracyjny
W3321.P03
Wykształcenie wyższe - inżynier elektronik
W500 Wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem inżyniera, licencjata lub równorzędnym0
523
Elektronika i automatyzacja
W5000.523
Wykształcenie wyższe - farmaceuta   
W600 Wykształcenie wyższe magisterskie z tytułem magistra, lekarza lub równorzędnym0
727
Farmacja
W6000.727
Doktorat z zakresu nauk leśnych   
800 Posiadanie stopnia naukowego doktora0
623
Leśnictwo (nauki leśne)
W8000.623
 
x)   Kod identyfikacyjny systemu szkolnego.

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 684, 685, 686, 687, 688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782, 783, 784, 785, 786, 787, 788, 789, 790, 791, 792, 793, 794, 795, 796, 797, 798, 799, 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 838, 839, 840, 841, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850, 851, 852, 853, 854, 855, 856, 857, 858, 859, 860, 861, 862, 863, 864, 865, 866, 867, 868, 869, 870, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 877, 878, 879, 880, 881, 882, 883, 884, 885, 886, 887, 888, 889, 890, 891, 892, 893, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2024
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt