Dziennik Ustaw 2002 Nr 167 poz. 1375 - Postępowanie z dokumentacją, zasady jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasady i tryb przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY

z dnia 16 września 2002 r.

w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.

(Dz. U. z dnia 9 października 2002 r.)


Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 1983 r. Nr 38, poz. 173, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 155, poz. 1016, z 2000 r. Nr 48, poz. 546 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 76, poz. 806 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:


§ 1. Dokumentacja wytwarzana i gromadzona przez organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, zwanej dalej "ustawą", dzieli się na:
  1)   materiały archiwalne - wchodzące do państwowego zasobu archiwalnego;
  2)   dokumentację niearchiwalną - inną dokumentację, niestanowiącą materiałów archiwalnych.

§ 2. Sposób oznaczania kategorii dokumentacji, o której mowa w § 1, ze względu na okresy jej przechowywania określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 3. 1. Rzeczową klasyfikację oraz kwalifikację dokumentacji ze względu na okresy jej przechowywania, wytwarzanej i gromadzonej przez organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, zawierają jednolite rzeczowe wykazy akt, zwane dalej "wykazami akt".
2. Wykazy akt w organach i jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, stanowią podstawę rejestracji i gromadzenia dokumentacji w akta spraw.
3. Wykazy akt w organach i jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, wprowadzają:
  1)   ministrowie i inne centralne organy państwowe dla urzędów ich obsługujących oraz kierownicy centralnych państwowych jednostek organizacyjnych - w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych;
  2)   niewymienione w pkt 1 organy administracji publicznej i kierownicy niewymienionych w pkt 1 jednostek organizacyjnych - w porozumieniu z dyrektorem właściwego miejscowo archiwum państwowego.
4. W uzasadnionych przypadkach podmioty, o których mowa w ust. 3 pkt 1, mogą wprowadzić wykaz akt dla nadzorowanych i podległych jednostek organizacyjnych, w trybie określonym w ust. 3 pkt 1.
5. Przykładowy wykaz akt typowych dla organów państwowych i państwowych jednostek organizacyjnych, służący za podstawę ustalenia wykazu akt, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. Jednostki organizacyjne inne niż państwowe, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, stosują przykładowy wykaz akt typowych, o których mowa w ust. 5, odpowiednio oraz wprowadzają w trybie, o którym mowa w ust. 3 i 4.

§ 4. 1. Dokumentacja niearchiwalna, o której mowa w § 1, podlega brakowaniu po upływie okresu przechowywania określonego we właściwym wykazie akt.
2. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej polega na ocenie jej przydatności do celów praktycznych, wydzieleniu dokumentacji nieprzydatnej i przekazaniu jej na makulaturę.
3. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej przez organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, następuje na podstawie zgody.

§ 5. 1. Zgoda na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, o której mowa w § 4 ust. 3, może być:
  1)   jednorazowa;
  2)   generalna - dla całej dokumentacji niearchiwalnej lub jej części.
2. Zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wyraża dyrektor miejscowo właściwego archiwum państwowego.
3. Zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wyraża Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych.
4. Generalna zgoda na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, przechowywanej przez organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, w których działają archiwa zakładowe, może być wyrażona wówczas, gdy materiały archiwalne tam przechowywane są uporządkowane zgodnie z instrukcją kancelaryjną, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy.

§ 6. 1. Wnioski o wyrażenie zgody na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej organy i kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, składają dyrektorowi miejscowo właściwego archiwum państwowego.
2. Miejscowo właściwym archiwum państwowym, o którym mowa w ust. 1, jest:
  1)   dla państwowych organów i jednostek organizacyjnych obejmujących działalnością obszar całego kraju, mających swoją siedzibę w Warszawie - właściwe archiwum państwowe o charakterze centralnym;
  2)   dla państwowych jednostek organizacyjnych oraz organów i jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego niewymienionych w pkt 1 - archiwum państwowe właściwe ze względu na ich siedzibę.

§ 7. 1. Do wniosku o zgodę jednorazową dołącza się:
  1)   protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
  2)   spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do przekazania na makulaturę lub zniszczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia, albo spis dokumentacji technicznej niearchiwalnej przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. Protokół oraz spis dokumentacji niearchiwalnej, o których mowa w ust. 1, sporządza komisja powołana przez organ lub kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, w której skład wchodzą: kierownik komórki organizacyjnej, któremu podlega archiwum zakładowe lub składnica akt, osoba kierująca lub prowadząca archiwum zakładowe albo składnicę akt oraz przedstawiciele komórek organizacyjnych, których dokumentacja niearchiwalna podlega brakowaniu.
3. W przypadku trudności w ocenie brakowanej dokumentacji niearchiwalnej, organ lub kierownik jednostki organizacyjnej, o których mowa w ust. 2, zwraca się do miejscowo właściwego archiwum państwowego o przeprowadzenie ekspertyzy.

§ 8. 1. Wniosek o wyrażenie zgody generalnej na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej powinien zawierać uzasadnienie potrzeby uzyskania takiej zgody, w szczególności stwierdzenie prawidłowego uporządkowania materiałów archiwalnych oraz określenie rodzaju dokumentacji niearchiwalnej, która podlega brakowaniu w ramach uzyskanej zgody.
2. Jednostki organizacyjne, które uzyskały zgodę generalną na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, przeprowadzają czynności brakowania w trybie określonym w § 7 ust. 2.

§ 9. Jednostki organizacyjne przechowują w archiwum zakładowym lub w składnicy akt dokumenty brakowania, o których mowa w § 7 ust. 1, wraz z dowodami przekazania nieprzydatnej dokumentacji niearchiwalnej na makulaturę bądź protokółami jej zniszczenia.

§ 10. 1. Jednostki organizacyjne przekazują materiały archiwalne do właściwego archiwum państwowego nie później niż po upływie 25 lat od ich wytworzenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Termin określony w ust. 1 nie dotyczy:
  1)   ksiąg stanu cywilnego, skorowidzów do tych ksiąg, akt i innych dokumentów stanu cywilnego, akt sądowych oraz innych materiałów archiwalnych, których okres przechowywania w archiwach zakładowych określony jest odrębnymi przepisami;
  2)   materiałów archiwalnych, których gromadzenie i przechowywanie Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych powierzył właściwym jednostkom organizacyjnym;
  3)   materiałów archiwalnych, o których mowa w art. 32 ustawy.

§ 11. 1. W przypadku ustania działalności organów i jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy:
  1)   materiały archiwalne przekazuje się do właściwego archiwum państwowego, z tym że materiały archiwalne, dla których nie upłynął 25-letni okres od ich wytworzenia, a które są niezbędne do działalności organu lub jednostki organizacyjnej przejmującej zadania i funkcje organu lub jednostki organizacyjnej, której działalność ustała, przekazuje się temu organowi lub jednostce;
  2)   dokumentację niearchiwalną przekazuje się organowi lub jednostce organizacyjnej przejmującej zadania i funkcje organu lub jednostki organizacyjnej, której działalność ustała.
2. W przypadku braku następcy prawnego, dokumentację niearchiwalną wytworzoną i zgromadzoną przez organ państwowy lub państwową jednostkę organizacyjną, której okres przechowywania nie upłynął, przekazuje się rzeczowo właściwemu organowi administracji rządowej.
3. Dokumentację niearchiwalną, wytworzoną i zgromadzoną przez pozostałe jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, przekazuje się odpłatnie na przechowywanie instytucjom zawodowo trudniącym się przechowywaniem dokumentacji lub Stowarzyszeniu Archiwistów Polskich. W takim przypadku likwidator zapewnia w planie likwidacji odpowiednie środki finansowe. Umowa przechowania powinna być zawarta do końca okresu przechowywania dokumentacji.

§ 12. 1. Archiwa państwowe o charakterze centralnym przejmują materiały archiwalne jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy.
2. Archiwa państwowe niemające charakteru centralnego przejmują materiały archiwalne jednostek organizacyjnych mających siedzibę na obszarze działania archiwum państwowego, z wyłączeniem jednostek, o których mowa w ust. 1.

§ 13. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, powiadamia o zamiarze przekazania materiałów archiwalnych dyrektora właściwego archiwum państwowego, przedstawiając wraz z wnioskiem dwa egzemplarze spisu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia, podpisanego przez kierownika jednostki organizacyjnej.
2. Przed przejęciem materiałów archiwalnych dyrektor archiwum państwowego sprawdza stan oraz prawidłowość uporządkowania materiałów archiwalnych.
3. Dyrektor archiwum państwowego może, w przypadku nieuporządkowania materiałów archiwalnych w sposób określony w § 15, odmówić ich przejęcia do czasu dokonania odpowiednich zmian i poprawek, określając termin ich wykonania.
4. Przekazanie materiałów archiwalnych odbywa się na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w ust. 1.
5. Dyrektor archiwum państwowego określa w porozumieniu z zainteresowaną jednostką organizacyjną termin i miejsce przejęcia materiałów archiwalnych.
6. Koszty związane z przygotowaniem i konserwacją materiałów archiwalnych oraz ich przekazaniem ponosi jednostka organizacyjna przekazująca materiały.

§ 14. 1. Uporządkowanie materiałów archiwalnych polega na podziale rzeczowym teczek i prawidłowym ułożeniu materiałów wewnątrz teczek, ich opisaniu, nadaniu właściwego układu, sporządzeniu ewidencji oraz technicznym zabezpieczeniu.
2. Materiały archiwalne powinny być ułożone wewnątrz teczek w kolejności spraw, a w ramach sprawy - chronologicznie, poczynając od pierwszego pisma wszczynającego sprawę. Poszczególne strony akt znajdujących się w teczce powinny być opatrzone kolejną numeracją.
3. Opisanie materiałów archiwalnych polega na umieszczeniu na wierzchniej stronie każdej teczki:
  1)   nazwy jednostki organizacyjnej i komórki organizacyjnej, w której materiały powstały;
  2)   znaku akt, to jest symbolu literowego komórki organizacyjnej oraz symbolu klasyfikacyjnego według wykazu akt, obowiązującego w jednostce organizacyjnej;
  3)   tytułu teczki, to jest nazwy hasła klasyfikacyjnego według wykazu akt, obowiązującego w danej jednostce organizacyjnej, i informacji o rodzaju materiałów archiwalnych, znajdujących się w teczce;
  4)   rocznych dat krańcowych, to jest dat najwcześniejszego i najpóźniejszego materiału archiwalnego w teczce;
  5)   sygnatury teczki, to jest numeru spisu zdawczo-odbiorczego i numeru pozycji teczki w spisie zdawczo-odbiorczym;
  6)   symbolu kwalifikacyjnego materiałów archiwalnych (kategoria A);
  7)   liczby stron w teczce.
4. Nadanie materiałom archiwalnym właściwego układu polega na ułożeniu teczek zgodnie ze strukturą organizacyjną jednostki organizacyjnej, obowiązującą w czasie, w którym materiały te powstały, w ramach poszczególnych komórek organizacyjnych według kolejności symboli klasyfikacyjnych wykazu akt jednostki organizacyjnej.
5. Sporządzenie ewidencji materiałów archiwalnych polega na umieszczeniu ich w spisie zdawczo-odbiorczym, o którym mowa w § 13 ust. 1, wypełnionym pismem maszynowym lub techniką elektroniczną, w kolejności zgodnej z nadanym im układem. W przypadku sporządzenia spisu zdawczo-odbiorczego techniką elektroniczną, jego zapis przekazuje się archiwum państwowemu w postaci wydruku i na nośniku elektronicznym w formacie określonym przez dyrektora archiwum państwowego.

§ 15. 1. Spis zdawczo-odbiorczy sporządza się w trzech egzemplarzach, z których dwa przeznaczone są dla archiwum państwowego, a jeden dla jednostki organizacyjnej przekazującej materiały archiwalne.
2. W przypadku konieczności sporządzenia dodatkowej ewidencji, dyrektor archiwum państwowego określa jej formę. W szczególności ewidencja może być sporządzona w formie inwentarza lub skorowidza i wykonana także techniką elektroniczną.
3. Do spisu zdawczo-odbiorczego materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania należy dołączyć informację zawierającą podstawowe dane dotyczące zmian organizacyjnych, jakie nastąpiły w czasie, z którego pochodzą przekazywane materiały archiwalne.
4. W przypadku przekazywania materiałów archiwalnych jednostki organizacyjnej, której działalność ustała, do spisu zdawczo-odbiorczego należy dołączyć:
  1)   podstawowe dane dotyczące organizacji i zakresu działania jednostki organizacyjnej w ujęciu chronologicznym;
  2)   spis materiałów archiwalnych, dla których nie upłynął 25-letni okres od ich wytworzenia, przekazanych jednostce organizacyjnej przejmującej zadania i funkcje jednostki organizacyjnej, której działalność ustała.

§ 16. Przekazywane materiały należy:
  1)   przesznurować w teczkach po usunięciu spinaczy i innych elementów metalowych;
  2)   umieścić w odpowiednich opakowaniach, wykonanych z materiałów chroniących przed uszkodzeniem mechanicznym, chemicznym lub biologicznym;
  3)   zapakować w pudła lub paczki w postaci ustalonej w porozumieniu z dyrektorem właściwego archiwum państwowego, w zależności od rodzaju materiałów archiwalnych, zaopatrzone w etykiety z nazwą jednostki organizacyjnej i komórki organizacyjnej oraz sygnaturami teczek lub innych materiałów archiwalnych.

§ 17. Materiały archiwalne stanowiące dokumentację techniczną, statystyczną, geologiczną, kartograficzną i geodezyjną, fonograficzną i fotograficzną oraz utrwaloną na innych nośnikach należy uporządkować i przygotować do przekazania w sposób uzgodniony z dyrektorem właściwego archiwum państwowego.

§ 18. Przepisy § 13-17 stosuje się odpowiednio przy przejmowaniu przez archiwa państwowe materiałów archiwalnych, o których mowa w art. 44 ustawy.

§ 19. Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z dnia 25 lipca 1984 r. w sprawie zasad klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych (Dz. U. z 1984 r. Nr 41, poz. 216).

§ 20. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

SPOSÓB OZNACZANIA KATEGORII ARCHIWALNYCH DOKUMENTACJI

1. Symbolem "A" oznacza się kategorię archiwalną dokumentacji stanowiącej materiały archiwalne.
2. Symbolem "B" oznacza się kategorię archiwalną dokumentacji niearchiwalnej, z tym że:
  1)   symbolem "B" z dodaniem cyfr arabskich oznacza się kategorię dokumentacji o czasowym znaczeniu praktycznym, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega brakowaniu; okres przechowywania liczy się w pełnych latach kalendarzowych, poczynając od dnia 1 stycznia roku następnego od daty jej wytworzenia po utracie przez dokumentację praktycznego znaczenia dla potrzeb danego organu lub jednostki organizacyjnej oraz dla celów kontrolnych;
  2)   symbolem "Bc" oznacza się dokumentację mającą krótkotrwałe znaczenie praktyczne, która po pełnym jej wykorzystaniu jest przekazywana na makulaturę;
  3)   symbolem "BE" z dodaniem cyfr arabskich oznacza się dokumentację, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega ekspertyzie ze względu na jej charakter, treść i znaczenie. Ekspertyzę przeprowadza archiwum państwowe, które może dokonać zmiany kategorii tej dokumentacji. Zmiana kategorii może wiązać się z uznaniem dokumentacji za materiały archiwalne.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach archiwum państwowe może dokonać zmiany kategorii dokumentacji, o której mowa w ust. 2 pkt 1, uznając ją za materiały archiwalne.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

PRZYKŁADOWY WYKAZ AKT TYPOWYCH

Tytuł klas I i II rzędu

0                              Zarządzanie

00    Organy kolegialne
01    Organizacja
02    Akty normatywne. Pomoc prawna
03    Planowanie i sprawozdawczość. Statystyka
04    Informatyka
05    Skargi i wnioski
06    Prace naukowo-badawcze, wydawnictwa, popularyzacja
07    Współpraca z krajowymi jednostkami organizacyjnymi
08    Współpraca z zagranicą
09    Kontrole

1                              Kadry

10    Ogólne zasady pracy i płac
11    Zatrudnienie
12    Ewidencja osobowa
13    Bezpieczeństwo i higiena pracy
14    Szkolenie i doskonalenie zawodowe pracowników
15    Metody pracy
16    Dyscyplina pracy
17    Sprawy socjalno-bytowe
18    Ubezpieczenia osobowe

2                              Środki rzeczowe

20    Podstawowe zasady gospodarowania środkami trwałymi
21    Typizacja i normalizacja
22    Inwestycje i remonty (kapitalne)
23    Administracja nieruchomości
24    Gospodarka materiałowa
25    Źródła zaopatrzenia
26    Transport i łączność
27    Gospodarka energetyczna
28    Ochrona zakładu pracy (mienia)
29    Ochrona środowiska

3                              Ekonomika

30    Podstawowe zasady ekonomiczno-finansowe
31    Finanse, księgowość
32    Księgowość finansowa
33    Rozliczenia płac
34    Księgowość materiałowo-towarowa
35    Koszty i ceny
36    Fundusze specjalne
37    Inwentaryzacja
 
  Kategorie dokumentacji 
  merytorycznej* w komórce organizacyjnej jednostki organizacyjnejw innych komórkach 
Symbole klasyfikacyjneHasła klasyfikacyjnetworzącej państwowy zasób archiwalnynietworzącej państwowego zasobu archiwalnego Uwagi
123456789
0   ZARZĄDZANIE    
 00  Organy kolegialne    
  000 Organy uchwałodawcze   Dla każdego organu prowadzi się odrębne teczki
   0000PosiedzeniaAB25BcSkład, porządek obrad (posiedzenia), lista uczestników, referaty1, głosy w dyskusji, inne wystąpienia2, wnioski, uchwały, protokoły, sprawozdania, stenogramy i relacje z realizacji uchwał
   0001Materiały na posiedzeniaAB25BcDo kategorii A zalicza się opracowania problemowe sporządzone specjalnie na określone posiedzenia
  001 Organy zarządzające i wykonawcze   Jak przy klasie 000
   0010PosiedzeniaAB25BcJak przy klasie 0000
   0011Materiały na posiedzeniaAB25BcJak przy klasie 0001
  002 Komisje własne (stałe i doraźne)AB25BcJak przy klasie 000 Skład, protokoły posiedzeń, referaty, opracowania, sprawozdania, wnioski i postulaty
  003 Komisje międzyresortowe i międzyzakładoweAB25Bc
Jak przy klasie 002
Do kategorii A kwalifikuje się materiały w tej jednostce organizacyjnej, przy której działa sekretariat danej komisji, w pozostałych jednostkach - tylko własne opracowania i teksty wystąpień na posiedzeniach oraz sprawozdania i relacje z przebiegu obrad
  004 Zjazdy, konferencje itp.AB25BcProgramy, referaty, wnioski, uchwały, listy uczestników, stenogramy, protokoły, sprawozdania z realizacji uchwał
  005 Udział w obcych organach kolegialnychAB25BcWłasne wystąpienia, referaty, opracowania, notatki problemowe, sprawozdania
  006 Narady pracowniczeAB25BcProtokoły, sprawozdania, wnioski
  007 Rady pracownicze i inneAB25BcJak przy klasie 006
  008 Obsługa organizacyjno-techniczna organów kolegialnychBcBcBcKorespondencja operatywna
 01  Organizacja    
  010 Podstawy prawne działania własnej jednostki organizacyjnejAB25BcPrzepisy ogólnopaństwowe, resortowe, branżowe itp. dotyczące bezpośrednio działania własnej jednostki, m.in. akty erekcyjne
  011 Podstawy prawne działania jednostek podległychAB25BcJak przy klasie 010
  012 Organizacja władz i organów nadrzędnychB5B5BcStatuty, schematy organizacyjne itp.
  013 Organizacja własnej jednostkiAB25B5Statuty, schematy i regulaminy organizacyjne, księgi służb, zakresy działania, rejestracja własnej jednostki itp.
  014 Organizacja jednostek podległychAB25BcJak przy klasie 012 oraz ewidencja jednostek podległych
  015 Organizacja innych jednostekBcBcBcJak przy klasie 012
  016 Organizacja biurowości, archiwum zakładowe, biblioteka    
   0160Przepisy kancelaryjno-archiwalneAB25B5Instrukcja kancelaryjna, wykaz akt, instrukcja o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego, instrukcja o obiegu dokumentacji technicznej, kwalifikatory dokumentacji technicznej itp.
   0161FormularzeB5B5BcOpracowanie wzorów
   0162Wzory odciskowe pieczęciAB25- 
   0163Terminarze, dowody doręczeń, opłat pocztowychBcBcBc 
   0164Ewidencja archiwum zakładowegoAB25-Spisy zdawczo-odbiorcze oraz ich wykaz (rejestr, protokoły brakowania i spisy akt wybrakowanych, spisy akt przekazanych do archiwum państwowego)
   0165Przyjmowanie dokumentacji do archiwum zakładowegoB5B5Bc 
   0166Udostępnianie aktB2B2-Zezwolenia, karty udostępnienia
   0167Gromadzenie zbioru bibliotecznegoB5B5-Korespondencja
   0168Ewidencja zbioru bibliotecznegoBE50B25-Księgi inwentarzowe, katalogi. Kwalifikacja zależna od rangi bibliotek. W bibliotekach naukowych - kategoria A
   0169Udostępnianie zbioru bibliotecznegoBcBc- 
 02  Akty normatywne    
    Pomoc prawna    
  020 Zbiór aktów normatywnych władz nadrzędnychB10B10Bc 
  021 Zbiór aktów normatywnych własnej jednostkiAB25B5Komplet podpisanych rozporządzeń, zarządzeń, instrukcji, wytycznych itp. Dla każdego rodzaju aktów normatywnych zakłada się odrębne teczki. I egz. wraz z materiałami źródłowymi rejestruje się i przechowuje w odpowiednich klasach rzeczowych
  022 Interpretacja przepisów prawnychAB25BcWykładnia (interpretacja) własnych aktów normatywnych dotyczących merytorycznej działalności
  023 Opiniowanie zewnętrznych aktów prawnychB5B5Bc 
  024 Opinie prawneBE5B5- 
  025 Sprawy cywilneB10B10BcOkres przechowywania liczy się od daty wykonania prawomocnego orzeczenia lub umorzenia sprawy
  026 Sprawy gospodarczeB3B3Bc 
  027 Sprawy karneB5B5Bc 
  028 Sprawy o wykroczeniaB3B3Bc 
  029 Sprawy sądowo-administracyjneB10B10Bc 
 03  
Planowanie i sprawozdawczość.
Statystyka
   Dotyczy określonej gałęzi gospodarki narodowej, branży lub problemu. Dla każdego rodzaju (tematu) planów i sprawozdań zakłada się odrębne teczki
  030 Metodyka i organizacja planowania i sprawozdawczości (opisowej i statystycznej)    
   0300Opracowania zewnętrzneB5B5BcZałożenia, wskaźniki, instrukcje jednostek nadrzędnych
   0301Opracowania własneAB25Bc 
  031 Prognozowanie i planowanie perspektywiczne    
   0310Projekty wstępneB5B5BcOpracowania własne
   0311Opracowania roboczeB5B5BcJak w klasie 0310
   0312Wersja ostatecznaAB25BcJak w klasie 0310 oraz decyzje zatwierdzające
   0313Oceny, opinie i uwagiAB25BcJak w klasie 0310
   0314Materiały pomocniczeAB10BcDo kategorii A kwalifikuje się te materiały, których treść nie znalazła odzwierciedlenia w wersji ostatecznej planu. Pozostałe - kategoria B10
   0315Opracowania jednostek podległychB10B10BcPodlegają brakowaniu po stwierdzeniu stanu zachowania tych materiałów u twórców aktów
   0316Opracowania innych resortów (jednostkowe)B5B5Bc 
  032 Plany i sprawozdania wieloletnie    
   0320Projekty własne planów (jednostkowe i zbiorcze)B5B5Bc 
   0321Wersje ostateczne planów własnychAB25Bc 
   0322Zmiany ustaleń planowychAB25Bc 
   0323Sprawozdania wieloletnie własneAB25Bc 
   0324Sprawozdania wieloletnie jednostek podległychB10B10BcJak przy klasie 0315
   0325Sprawozdania zbiorczeAB25BcOpracowania etapowe i wersje ostateczne. Opracowania robocze -kategoria B5
   0326Materiały pomocniczeAB10BcDo kategorii A kwalifikuje się oceny, wyjaśnienia, meldunki, korespondencję merytoryczną itp., których treść nie znalazła odzwierciedlenia w sprawozdaniach zbiorczych. Pozostałe - kategoria B10
  033 Plany i sprawozdania roczne    
   0330Projekty własne planuB5B5Bc 
   0331Wersje ostateczne planów własnych (jednostkowe i zbiorcze)AB25Bc 
   0332Zmiany ustaleń planowychAB25Bc 
   0333Plany jednostek podległychB10B10BcJak przy klasie 0315
   0334Sprawozdania własneAB25Bc 
   0335Sprawozdania jednostek podległychB10B10BcJak przy klasie 0315
   0336Sprawozdania zbiorczeAB25BcSprawozdania ostateczne i etapowe, jeżeli nie znalazły odzwierciedlenia w wersjach ostatecznych. Opracowania robocze - kategoria B5
   0337Materiały pomocniczeAB10BcJak przy klasie 0326
  034 Plany operacyjne i sprawozdania z ich realizacji   Miesięczne, kwartalne, półroczne
   0340Opracowania własneB5B5Bc 
   0341Opracowania jednostek podległychB2B2Bc 
   0342Opracowania zbiorczeBE5B5BcDo kategorii A kwalifikuje się opracowania półroczne lub kwartalne, gdy brak opracowań rocznych
  035 Plany i sprawozdania komórek organizacyjnych    
   0350Plany pracyB5B5Bc 
   0351Sprawozdania z działalnościAB25BcTylko sprawozdania komórek merytorycznych. Sprawozdania komórek usługowych (administracyjnych, budżetowych itp.) - kategoria B
  036 Statystyka    
   0360Źródłowe materiały statystyczneBE5B5BcAnkiety, karty i formularze statystyczne, sprawozdania. Okres przechowywania liczy się od daty opracowania końcowego, obejmującego całość danych źródłowych
   0361Statystyczne opracowania cząstkoweB2B2Bc 
   0362Statystyczne opracowania końcoweAB25BcWłasne i zbiorcze
   0363Publikacje statystyczne Głównego Urzędu StatystycznegoBcBcBc 
  037 Analizy (kompleksowe i problemowe)    
   0370WłasneAB25Bc 
   0371Jednostek podległychB10B10BcJak przy klasie 0315
   0372ZbiorczeAB25Bc 
   0373Materiały pomocnicze (robocze)AB10BcJak przy klasie 0326
  038 Analizy wycinkowe    
   0380WłasneAB5BcDo kategorii A kwalifikuje się te analizy wycinkowe, które nie mieszczą się w opracowaniu kompleksowym lub problemowym. Pozostałe - kategoria B5
   0381Jednostek podległychBcBcBc 
   0382ZbiorczeAB5BcJak przy klasie 0380
  039 Meldunki i raporty sytuacyjneBE5B5Bc 
 04  Informatyka    
  040 Projektowanie i koordynacja systemów i programów    
   0400Organizacja projektowania i programowaniaAB25BcKierunki, tematyka itp (opracowania własne)
   0401Spis systemów i programówAB25Bc 
   0402Ogólne schematy systemów i podsystemówAB25Bc 
   0403Oceny systemów i programówAB25Bc 
   0404Słownik terminów i pojęćAB25Bc 
   0405Koordynacja systemów resortowych i branżowychAB25Bc 
  041 Bank danychAB25- 
  042 Wdrażanie i rozpowszechnianie systemów i programów    
   0420Organizacja wdrażaniaAB25-Własne ustalenia
   0421Eksploatacja systemów i wykorzystanie opracowańAB25- 
   0422Analiza stanu wdrażania, rozpowszechniania i weryfikacji systemów i programów informatycznychAB25Bc 
   0423Informacje zewnętrzne o tematach opracowywanych lub wdrażanychB10B10Bc 
  043 Przetwarzanie danych   Okres przechowywania uzależniony jest od przydatności tych materiałów do celów praktycznych, tj. od ich całkowitego wykorzystania
   0432Wydruki maszyn elektronicznychBE10B10-Tabulogramy, wydruki statystyczne, wyniki badań - kategoria A
   0433Materiały pomocnicze do tabulogramówB10B10BcInstrukcje, wyjaśnienia itp.
 05  Skargi i wnioski    
  050 Przepisy własne i ich interpretacja w sprawach załatwiania skarg i wnioskówAB25Bc 
  051 Skargi i wnioski załatwione bezpośrednioAB25BcW razie masowości tego typu spraw, do kategorii A kwalifikuje się przykładowo 5-10%
  052 Skargi i wnioski przekazane do załatwienia według właściwościB3B3Bc 
  053 Analizy skarg i wnioskówAB25Bc 
  054 Rejestry skarg i wnioskówAB25- 
 06  Prace naukowo-badawcze, wydawnictwa, popularyzacja    
  060 Prace naukowo-badawcze i popularyzacyjne,    
    opracowania problemowe (monograficzne) własne    
   0600Metodologia pracAB25BcOpracowania własne. Opracowania zewnętrzne -kategoria B5
   0601Wstępne opracowania roboczeB5B5Bc 
   0602Opracowania etapoweAB5BcDo kategorii A kwalifikuje się te opracowania, których treść nie znajduje odzwierciedlenia w opracowaniach końcowych. Pozostałe - kategoria B5
   0603Opracowania końcoweAB25Bc 
   0604Materiały pomocnicze do opracowań własnychAB25BcAnkiety, ekspertyzy itp. Do kategorii A kwalifikuje się te informacje jednostkowe, które nie zostały wykorzystane w opracowaniach syntetycznych. Pozostałe - kategoria B5
  061 Prace naukowo-badawcze i opracowania problemowe zewnętrzne    
   0610Opracowania na zlecenie własnej jednostkiAB25Bc 
   0611Inne opracowania zewnętrzneB5B5Bc 
  062 Opiniowanie prac naukowo-badawczych (własnych i zewnętrznych)AB25BcRecenzje, koreferaty, opinie itp.
  063 Ewidencja prac naukowo-badawczych    
   0630Karty dokumentacyjneB10B10- 
   0631Serwis bibliograficznyAB25- 
  064 Wydawnictwa    
   0640Program wydawnictwAB25BcBadania potrzeb i ustalanie tematyki
   
0641
 
 
0642
0643
Materiały powstające w związku z publikowaniem pozycji wydawniczych
Wykonanie poligraficzne
Rozpowszechnianie wydawnictw
A
 
 
B2
B2
B25
 
 
B2
B2
-
 
 
-
-
Tzw. "teki wydawnicze", zawierające dokumentację każdego tytułu (książki, czasopisma itp.): karty wydawnicze, umowy, opracowanie autorskie i redakcyjne, opinie, recenzje, interwencje cenzury, projekty graficzne, opinie o wydanym tytule
  065 Informacje własne dla prasy, radia i telewizjiAB25Bc 
  066 Wycinki prasowe i zewnętrzne materiały informacyjne    
   0660O działalności własnejAB25- 
   0661O działalności jednostek podległychB2B2- 
  067 Odpowiedzi na krytykę prasową, konferencje prasowe, wywiady z kierownictwem i przedstawicielami własnej jednostki organizacyjnejAB25Bc 
  068 Kroniki i monografieAB25BcO działalności własnej
  069 Wystawy, pokazy, odczyty i inne imprezy   Obejmuje imprezy stałe i okolicznościowe
   0690Imprezy własneAB25BcProgramy, projekty plastyczne, scenariusze, teksty odczytów, własne plakaty i ulotki propagandowe, własne nagrania dźwiękowe itp.
   0691Techniczna obsługa wystaw i pokazówB2B2Bc 
   0692Udział w obcych imprezach krajowych i zagranicznychAB25BcDo kategorii A zalicza się własne opracowania lub sprawozdania z czynnego uczestnictwa w tych imprezach
 07  Współpraca z krajowymi jednostkami organizacyjnymi   Obejmuje sprawy ogólne współpracy z jednostkami krajowymi, niezwiązane bezpośrednio z aktami innych klas
  070 Z Sejmem i SenatemAB25BcKorespondencja merytoryczna, własne opracowania przygotowane dla tych organów - kategoria A. Pozostałe materiały - kategoria B5
  071 Z Kancelarią PrezydentaAB25BcJak przy klasie 070
  072 Z Kancelarią Prezesa Rady MinistrówAB25BcJak przy klasie 070
  073 Z ministerstwami i urzędami centralnymiAB25BcJak przy klasie 070
  074 Z terenową administracją rządowąAB25BcJak przy klasie 070
  075 Z organami samorządu terytorialnegoAB5BcJak przy klasie 070
  076 Z innymi urzędami i instytucjami oraz organizacjami społecznymi i partiami politycznymiB5B5BcJak przy klasie 070
  077 Koordynacja branżowaAB25BcProgramy, umowy, porozumienia i ich realizacja
  078 Między komórkami organizacyjnymi własnej jednostkiBcBcBc 
  079 ReprezentacjaB2B2BcZaproszenia, życzenia, podziękowania i inna korespondencja kierownictwa jednostki organizacyjnej
 08  Współpraca z zagranicą    
  080 Ogólne zasady i programy współpracy międzynarodowejAB25BcOpracowania własne. Opracowania zewnętrzne -kategoria B5
  081 Umowy wielostronne i dwustronne i ich realizacjaAB25Bc 
  082 Wymiana dokumentacji i informacjiAB25Bc 
  083 Współpraca wielostronna z organizacjami międzynarodowymiAB25BcProtokoły posiedzeń, analizy, opracowania problemowe. Referaty, opracowania, sprawozdania, wnioski
  084 Współpraca dwustronna   Dla każdego kraju zakłada się odrębne teczki
   0840Spotkania kierowników pokrewnych jednostek organizacyjnychAB25BcOpracowania i inne materiały do rozmów, protokoły, notatki, sprawozdania
   0841Wspólne przedsięwzięciaAB25BcOpracowania, informacje, analizy, korespondencja merytoryczna
  085 Zagraniczne wyjazdy służbowe    
   0850Sprawozdania z wyjazdówAB25BcDotyczy sprawozdań pracowników własnych. Obejmuje również indywidualne instrukcje dla delegowanych i rejestry wyjazdów
   0871Sprawy paszportowo-dewizoweB5B5Bc 
  086 Przyjazdy delegacji zagranicznych    
   0860Programy pobytu delegacji zagranicznych i sprawozdania z przebiegu rozmówAB25BcObejmuje również rejestr pobytu delegacji zagranicznych
   0861Obsługa delegacji zagranicznychBcBcBc 
 09  Kontrole    
  090 Zasady i tryb przeprowadzania inspekcji i kontroliAB25BcPrzepisy własne
  091 Kontrole zewnętrzne własnej jednostki (Najwyższa Izba Kontroli itp.)   Protokoły, sprawozdania z kontroli, wnioski, zarządzenia i wystąpienia
        pokontrolne, sprawozdania z ich realizacji. Każda kontrola stanowi odrębną sprawę
   0910KompleksoweAB25BcObejmujące całokształt działalności kontrolowanej jednostki
   0911ProblemoweAB25BcJeśli dotyczą zagadnień merytorycznych, a nie usługowych
   0912WycinkoweB5B5Bc 
   0913DoraźneBE5B5Bc 
  092 Kontrole zewnętrzne w jednostkach podległychB5B5BcJak przy klasie 091
  093 Kontrole wewnętrzneB5B5BcJak przy klasie 091
  094 Kontrole jednostek podległych i nadzorowanych   Jak przy klasie 091
   0940KompleksoweAB25BcJak przy klasie 0910
   0941ProblemoweAB25BcJak przy klasie 0911
   0942WycinkoweB5B5Bc 
   0943DoraźneBE5B5Bc 
   0944SpecjalneBE5B5Bc 
  095 Książki kontroliB5B5- 
1   KADRY    
 10  Ogólne zasady pracy i płac   Dotyczy własnej jednostki i jednostek podległych
  100 Układy zbiorowe i zakładoweAB25Bc 
  101 Taryfikatory kwalifikacyjneAB25Bc 
  102 Regulaminy pracyAB25Bc 
  103 Zasady wynagradzania i premiowaniaAB25BcSiatki płac, stawek, dodatki itp.
 11  Zatrudnienie    
  110 Zapotrzebowanie i werbunek pracownikówB2B2BcOferty kandydatów - kategoria Bc
  111 Zwalnianie pracownikówB2B2BcAkta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych (klasa 120)
  112 Opinie o pracownikachB5B5-Jak przy klasie 111
  113 Rozmieszczenie pracownikówBcBc-Przeniesienia, zastępstwa itp.
  114 Zatrudnianie specjalnych kategorii pracownikówB2B2-Kobiet, młodocianych, inwalidów, rencistów, absolwentów szkół itp.
  115 Wykazy etatówAB25-Zestawienie ilościowe, jakościowe i zbiorcze etatów własnych i jednostek podległych
  116 Prace zlecone   Umowy o prace zlecone z
        własnymi i obcymi pracownikami, wynagrodzenia z funduszu bezosobowego, ewidencja prac zleconych
   1160ze składką na ZUSB50B50- 
   1161bez składki na ZUSB5B5- 
  117 Nagrody, odznaczenia, kary    
   1170NagrodyB10B10-Kopie pism o przyznaniu nagród odkłada się do akt osobowych (klasa 120)
   1171Odznaczenia państwoweB5B5-Wnioski
   1172Odznaczenia własneBE5B5- 
   1173KaryB5B5- 
  118 Wojskowe sprawy pracownikówB5B5- 
 12  Ewidencja osobowa    
  120 Akta osoboweBE50B50-Dla każdego pracownika prowadzi się oddzielną teczkę zawierającą podanie o pracę, życiorys, ankiety, opinie, akty mianowania, umowę o pracę, jej zmianę, odpisy akt stanu cywilnego i z przebiegu pracy (awanse, odznaczenia), świadectwa nauki i podnoszenia kwalifikacji
  121 Pomoce ewidencyjne do akt osobowychB50B50-Skorowidze, karty personalne, wykazy imienne itp.
 13  Bezpieczeństwo i higiena pracy    
  130 Przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracyAB25BcWłasne
  131 Środki ochronneAB25BcProjekty własne
  132 Wypadki przy pracy    
   1320Wypadki zbiorowe, śmiertelne, powodujące inwalidztwoAB25BcDotyczy wypadków podczas pracy
   1321Inne wypadkiB10B10Bc 
   1322Analiza wypadków i chorób zawodowychAB25Bc 
 14  Szkolenie i doskonalenie zawodowe pracowników    
  140 Organizacja szkolenia i doskonalenia zawodowego    
   1400Zasady, formy, metody i treści szkolenia i wychowaniaAB25BcWłasne ustalenia
   1401Plany i programy nauczaniaAB25BcJak przy klasie 1400
  141 Rekrutacja uczestników szkoleniaB2B2Bc 
  142 Pomoce szkoleniowe i naukoweAB25BcWłasne opracowania lub na własne zlecenie oraz uwagi i opinie
  143 Dobór kadr pedagogicznychB2B2Bc 
  144 Baza szkoleniowa własnaAB25BcEwidencja ośrodków szkoleniowych, polityka nadzoru nad ośrodkami itp.
  145 Ewidencja szkolonychB50B25- 
  146 Protokoły egzaminacyjne i świadectwa naukiB50B50- 
  147 Staże zawodowe, praktyki, studia podyplomowe, specjalizacjaB5B5- 
  148 Obsługa administracyjna kursów szkoleniowychBcBc- 
 15  Metody pracy    
  150 Podstawowe zasadyAB25BcUstalenia własne dotyczące normowania pracy, współzawodnictwa, wynalazczości itp.
  151 Racjonalizacja i wynalazczość pracownicza    
   1510Polityka w zakresie wynalazczościAB25BcUstalenia własne
   1511Tematyka wynalazczościAB25BcJak przy klasie 1510
   1512Konkursy wynalazczeAB25BcProgram i podsumowanie wyników
   1513Projekty racjonalizatorskieBE10B10-Zgłoszenia projektów i ich ocena, zgłoszone i opatentowane projekty zalicza się do kategorii A
   1514Rozpowszechnianie projektów wynalazczychB3B3Bc 
   1515Postępowanie patentoweBE10B10BcWnioski do Urzędu Patentowego oraz ewidencja świadectw Urzędu Patentowego
   1516Ewidencja wynalazków i wnioskówAB25- 
   1517Wynagrodzenia za projekty wynalazczeB5B5-Wnioski, odwołania
 16  Dyscyplina pracy    
  160 Dowody obecności w pracyBcBc-Listy obecności, raporty obecności, karty zegarowe
  161 AbsencjaB3B3-Dotyczy tylko zwolnień lekarskich. Urlopy okolicznościowe, usprawiedliwienia nieobecności - kategoria Bc
  162 Urlopy pracowniczeB2B2-Listy i karty urlopowe
  163 Ewidencja delegacji służbowychBcBc-Rachunki kosztów podróży należą do dowodów księgowych - kategoria B3
  164 Zezwolenia na prace dodatkoweB3B3- 
  165 Analizy efektywnego czasu pracyAB25- 
 17  Sprawy socjalno-bytowe    
  170 Podstawowe zasadyAB25BcWłasne ustalenia jednostki
  171 Mieszkania pracowniczeB5B5BcObejmuje mieszkania zastępcze, służbowe, hotele pracownicze, spółdzielcze
  172 Ogródki działkoweB5B5-Podania, przydziały
  173 Dojazdy do pracyBcBc- 
  174 Zaopatrzenie rzeczowe pracownikówB3B3-Stołówki, bufety, deputaty, umundurowanie, posiłki regeneracyjne, zaopatrzenie reglamentowane itp.
  175 Wczasy pracowniczeB3B3- 
  176 Opieka nad pracownikamiB2B2-Opieka zdrowotna, opieka nad dziećmi, inwalidami i rencistami
  177 Oświata i kultura pracownikówB2B2-Zakładowe domy kultury, świetlice, biblioteki, imprezy kulturalne, obchody
  178 Realizacja spraw socjalno-bytowych B25-Analizy, sprawozdania, oceny itp.
 18  Ubezpieczenia osobowe    
  180 Przepisy ubezpieczenioweB5B5-Instrukcje i wyjaśnienia Zakładu Ubezpieczń Społecznych i Państwowego Zakładu Ubezpieczeń i innych instytucji ubezpieczeniowych
  181 Ubezpieczenia społeczneB5B5- 
  182 Legitymacje ubezpieczenioweB5B5-Rejestry, skorowidze wydanych legitymacji lub duplikatów
  183 Dowody uprawnienia do zasiłkówB5B5-Zasiłki chorobowe, rodzinne, pogrzebowe
  184 Emerytury i rentyB2B2-Wnioski
  185 Ubezpieczenia zbiorowe w instytucjach ubezpieczeniowychB10B10-Okres przechowywania liczy się od upływu terminu umowy ubezpieczeniowej
2   ŚRODKI RZECZOWE    
 20  Podstawowe zasady gospodarowania środkami trwałymiAB25BcWłasne ustalenia
 21  Typizacja i normalizacja    
  210 Ogólne zasady typizacji    
   2100Metodyka i programowanie typizacjiAB25Bc 
   2101Typizacja obiektów i elementówAB25Bc 
  211 Ogólne zasady normalizacjiAB25BcWłasne ustalenia i wytyczne
  212 Znak jakościAB25Bc 
  213 Zbiory norm    
   2130Normy państwowe (PN)B5B5-Kategoria A - w Polskim Komitecie Normalizacyjnym
   2131Normy resortowe (RN)AB25- 
   2132Normy branżowe (BN)AB25- 
   2133Normy zakładowe (ZN)AB25- 
   2134Normy innych resortówB3B3- 
   2135Normy zagraniczneB25B25-Dotyczące zakresu działania jednostki organizacyjnej. Inne - kategoria B5. Nie dotyczy Polskiego Komitetu Normalizacyjnego
   2136Normy międzynarodoweB25B25-Jak przy klasie 2135
   2137Ewidencja normB5B5- 
 22  Inwestycje i remonty (kapitalne)    
  220 Ogólne zasady inwestycji i kapitalnych remontówAB25BcWytyczne własne, analizy potrzeb
  221 Dokumentacja prawna i techniczna obiektów własnych   Dla każdego obiektu prowadzi się odrębną teczkę
   2210Budowle typoweBE5B5BcDokumentacja projektowa
   2211Budowle nietypowe i zabytkoweAB25Bcbiura projektów - kategoria A. Dotyczy również inwestorów zastępczych. U użytkownika okres przechowywania - cały okres eksploatacji obiektu
  222 Organizacja i programowanie prac projektowychAB25BcWłasne ustalenia
  223 Prace studialne    
   2230Tematyka i zakresy opracowań projektówAB25Bc 
   2231Ekonomika inwestycji oraz wskaźniki techniczno-ekonomiczneAB25BcWłasne ustalenia. Zewnętrzne - kategoria B5
   2232Projekty zewnętrzneBE5B5-Projekty budowli nietypowych i zabytkowych podlegają brakowaniu po stwierdzeniu stanu ich zachowania u inwestora
  224 Ewidencja inwestycjiAB25- 
  225 Wykonawstwo i odbiór inwestycjiB5B5-Umowy, harmonogramy robót, protokoły zaawansowania prac projektowych, narady autorskie itp.
  226 PrzetargiB3B3-Oferty i korespondencja merytoryczna
 23  Administracja nieruchomości    
  230 Nabywanie i zbywanie nieruchomościAB25-Dokumentacja prawna i techniczna
  231 Przydział i najem nieruchomościB5B5-Okres przechowywania liczy się od daty utraty lub wygaśnięcia umowy najmu
  232 Eksploatacja nieruchomościB2B2-Konserwacja, remonty bieżące, oświetlenie, ogrzewanie itp.
  233 Najem nieruchomości i lokali innym osobom prawnym lub fizycznymB5B5-Umowy najmu itp. Okres przechowywania liczy się od wygaśnięcia umowy najmu
  234 Podatki i opłaty publiczneB10B10-Deklaracje, wymiary podatkowe (z wyjątkiem dowodów księgowych)
 24  Gospodarka materiałowa   Obejmuje zaopatrzenie w maszyny, narzędzia, materiały, opakowania i inne ruchomości
  240 Organizacja gospodarki materiałowejAB25BcPrzepisy i ustalenia własne
  241 ZaopatrzenieB5B5BcZapotrzebowanie, zamówienia, rozdzielniki
  242 Magazynowanie i użytkowanieB5B5BcGospodarka magazynowa, dostawa do miejsc pracy, eksploatacja
  243 Gospodarka odpadami (surowcami wtórnymi)B2B2Bc 
  244 Dokumentacja techniczna maszyn i urządzeńB10B10- 
  245 Paszporty maszyn i urządzeńAB25-Nie dotyczy biur konstrukcyjnych i projektowych. Okres przechowywania liczy się od zniszczenia maszyny
  246 Konserwacja i remonty środków trwałychB3B3Bc 
 25  Źródła zaopatrzeniaB2B2BcDostawcy krajowi, zagraniczni, dostawy z
        własnej produkcji. Dotyczy również zamówień publicznych
 26  Transport i łączność    
  260 Eksploatacja własnych i obcych środków transportowychB2B2-Kolejowych, samochodowych, lotniczych, wodnych itp.
  261 Eksploatacja środków łącznościB2B2-Telefony, radiowęzły, dalekopisy, telewizja przemysłowa itp.
 27  Gospodarka energetyczna    
  270 Ogólne zasady gospodarki energetycznej, cieplnej i paliwamiAB25BcPrzepisy własne
  271 Limitowanie paliw i energiiB3B3- 
 28  Ochrona zakładu pracy (mienia)    
  280 Ochrona przeciwpożarowa, cywilna i innaB2B2- 
  281 Ubezpieczenia rzeczoweB10B10-Od ognia, kradzieży itp.
 29  Ochrona środowiska    
  290 Ochrona atmosferyAB25-Przepisy własne i analizy
  291 Gospodarka wodno-ściekowaAB25-Jak przy klasie 290
3   EKONOMIKA    
 30  Podstawowe zasady ekonomiczno-finansowe    
  300 Systemy ekonomiczno-finansoweAB25Bc 
  301 Systemy informacyjno- dewizoweAB25Bc 
  302 Systemy i metody analizAB25Bc 
  303 Metody rachunku ekonomicznegoAB25Bc 
  304 Metody analizy wartościAB25Bc 
  305 System ewidencji i plan kontAB25- 
 31  Finanse, księgowość    
  310 Obrót gotówkowyB2B2-Plany i raporty kasowe, grzbiety książeczek czekowych, kopie asygnat i kwitariuszy
  311 Finansowanie i kredytowanie    
   3110Rozliczenia z budżetemB5B5Bc 
   3111Finansowanie własnej jednostkiB5B5Bc 
   3112Finansowanie jednostek podległychB5B5Bc 
   3113Zasady kredytowania, współpraca z bankiemB5B5Bc 
   3114Finansowanie inwestycjiB5B5Bc 
 32  Księgowość finansowa   Plany, sprawozdania i analizy finansowe - klasa 03
  320 Dowody księgoweB5B5- 
  321 Dokumentacja księgowaB5B5-Księgi, rejestry, dzienniki, karty kontowe
  322 RozliczeniaB5B5-Z dostawcami, odbiorcami, pracownikami, instytucjami ubezpieczeniowymi, podatkowymi itp.
  323 Windykacja należnościB5B5-Dokumenty związane z udowodnieniem zadłużeń i należności
  324 Uzgadnianie saldBcBcBcKorespondencja
  325 Ewidencja syntetyczna lub analitycznaB5B5-Księgi lub kartoteki finansowe
 33  Rozliczenia płac    
  330 Dokumentacja płacB5B5-Materiały źródłowe do obliczania wysokości płac, premii i potrąceń z płac (podatki, składki itp.)
  331 Deklaracje podatkoweBcBc- 
  332 Listy zaliczek na płaceB3B3- 
  333 Listy płacB50B50- 
  334 Karty zbiorcze płacB50B50- 
  335 Zaświadczenia o płacachBcBc-Kopie zaświadczeń lub ich rejestry
  336 Dowody księgoweB3B3- 
  337 Dokumentacja księgowaB5B5-Jak przy klasie 321
 34  Księgowość materiałowo-towarowa    
  340 Dowody księgoweB5B5-Faktury własne i obce
  341 Dokumentacja księgowaB5B5-Karty ilościowo- wartościowe, analityczne, księgi, rejestry i inne
 35  Koszty i ceny    
  350 Kalkulacja kosztów    
   3500Ogólne zasadyAB25BcWłasne wytyczne i ustalenia
   3501Kalkulacje planowe i wynikoweAB25Bc 
   3502Analiza kosztów własnychAB25Bc 
  351 Kalkulacja cen    
   3510Polityka cenAB25BcWłasne ustalenia, zasady i opracowania
   3511Analizy cenAB25Bc 
   3512Koordynacja międzyresortowa cenBE5B5Bc 
  352 Ceny    
   3520Ceny zaopatrzenioweAB25BcUchwały, zarządzenia, decyzje
   3521Ceny zbytuAB25BcJak przy klasie 3520
   3522Ceny wyrobów importowanychAB25BcJak przy klasie 3520
   3523Wyceny eksportuAB25BcJak przy klasie 3520
   3524Katalogi cen i ich aktualizacja, cenniki pomocniczeAB25BcWłasne. Zewnętrzne -kategoria B5
   3525Ustalenia narzutówAB25BcPodstawowych, wyrównawczych i ryzyka, stosowanie wynagrodzenia ryczałtowego oraz dodatków do cen
  353 Zmiany cen    
   3530Mnożniki przeliczenioweAB25BcWłasne ustalenia
   3531Zasady elastyczności cenAB25BcJak przy klasie 3530
   3532Skutki zmian cenAB25BcWłasne analizy
 36  Fundusze specjalne    
  360 Zasady gospodarowania funduszamiAB25BcWłasne ustalenia
  361 Fundusze specjalneB5B5BcObejmuje fundusze rozwoju i rezerwy postępu technicznego, prac badawczych, zakładowy fundusz nagród, socjalny i mieszkaniowy itp.
 37  Inwentaryzacja    
  370 Ogólne zasadyAB25BcWłasne wytyczne
  371 Spisy i protokoły remanentoweB5B5- 
  372 Zestawienie resortowe (zbiorcze) wyników powszechnej inwentaryzacjiAB25- 
  373 Sprawozdania z przebiegu inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyjneB5B5- 
  374 Wycena i przecenaB10B10Bc 
 
1    Wystąpienia obcokrajowców (referaty), również w lekkie oryginalnym.
2    Głosy w dyskusji i inne wystąpienia kwalifikuje się do kategorii B w wyniku zamieszczenia ich treści w stenogramie.
*    Komórka merytoryczna oznacza komórkę organizacyjną, do której zadań należy ostateczne pod względem merytorycznym opracowanie danego rodzaju spraw i która w tym zakresie powinna posiadać całość zasadniczych materiałów (akt).

ZAŁĄCZNIK Nr 3

WZÓR

........................
(nazwa i adres jednostki
   organizacyjnej)

Protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej

  Komisja w składzie: (imiona, nazwiska i stanowiska członków
komisji)

...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
dokonała oceny i wydzielenia przeznaczonej do przekazania na
makulaturę lub zniszczenie dokumentacji niearchiwalnej w ilości
............... mb. i stwierdziła, że stanowi ona dokumentację
niearchiwalną nieprzydatną dla celów praktycznych jednostki
organizacyjnej, oraz że upłynęły terminy jej przechowywania
określone w jednolitym rzeczowym wykazie akt lub kwalifikatorze
dokumentacji technicznej.

                    Przewodniczący Komisji ...................
                    Członkowie Komisji     ...................
                       (podpisy)           ...................
                                           ...................

zał.
  .......... kart spisu
  .......... pozycji spisu

ZAŁĄCZNIK Nr 4

WZÓR

........................
(nazwa i adres jednostki
    organizacyjnej)

Spis dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie
 
Lp.Nr i lp. spisu zdawczo-odbiorczegoSymbol z wykazu akt
 
Tytuł teczki
Daty skrajneLiczba tomów
 
Uwagi
1234567
       
       
       
       
       
       
       
       
       
 

ZAŁĄCZNIK Nr 5

WZÓR

........................
(nazwa i adres jednostki
    organizacyjnej)

Spis dokumentacji niearchiwalnej (technicznej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie
 
 
Lp.
Sygn.dok. techn.Nazwa obiektu, lokalizacja i tytuły jego projektów
 
Branża
 
Stadium
 
Ilość
Nazwisko projektantaData zakończenia opracowania projektu
 
Uwagi
     teczekmatryc   
12345678910
          
          
          
          
 

ZAŁĄCZNIK Nr 6

WZÓR

...........................
 (nazwa i adres jednostki
organizacyjnej przekazującej        ............ dnia .........
   materiały archiwalne)           (miejscowość)

SPIS ZDAWCZO-ODBIORCZY NR ......

materiałów archiwalnych .......................................
                           (nazwa komórki organizacyjnej)
przekazanych do archiwum państwowego w ........................
 
Lp.Znak teczki (symbol klasyfikacyjny z wykazu akt)Tytuł teczki (hasło klasyfikacyjne z wykazu akt)
Daty skrajne
od - do
Uwagi
12345
     
     
     
     
     
 

...........................           .........................
  (podpis odbierającego)              (podpis przekazującego)

Pozycje

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372, 373, 374, 375, 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382, 383, 384, 385, 386, 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393, 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419, 420, 421, 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 470, 471, 472, 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479, 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 508, 509, 510, 511, 512, 513, 514, 515, 516, 517, 518, 519, 520, 521, 522, 523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 533, 534, 535, 536, 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548, 549, 550, 551, 552, 553, 554, 555, 556, 557, 558, 559, 560, 561, 562, 563, 564, 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571, 572, 573, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583, 584, 585, 586, 587, 588, 589, 590, 591, 592, 593, 594, 595, 596, 597, 598, 599, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626, 627, 628, 629, 630, 631, 632, 633, 634, 635, 636, 637, 638, 639, 640, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 658, 659, 660, 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667, 668, 669, 670, 671, 672, 673, 674, 675, 676, 677, 678, 679, 680, 681, 682, 683, 684, 685, 686, 687, 688, 689, 690, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 700, 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716, 717, 718, 719, 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739, 740, 741, 742, 743, 744, 745, 746, 747, 748, 749, 750, 751, 752, 753, 754, 755, 756, 757, 758, 759, 760, 761, 762, 763, 764, 765, 766, 767, 768, 769, 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776, 777, 778, 779, 780, 781, 782, 783, 784, 785, 786, 787, 788, 789, 790, 791, 792, 793, 794, 795, 796, 797, 798, 799, 800, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819, 820, 821, 822, 823, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 838, 839, 840, 841, 842, 843, 844, 845, 846, 847, 848, 849, 850, 851, 852, 853, 854, 855, 856, 857, 858, 859, 860, 861, 862, 863, 864, 865, 866, 867, 868, 869, 870, 871, 872, 873, 874, 875, 876, 877, 878, 879, 880, 881, 882, 883, 884, 885, 886, 887, 888, 889, 890, 891, 892, 893, 894, 895, 896, 897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 919, 920, 921, 922, 923, 924, 925, 926, 927, 928, 929, 930, 931, 932, 933, 934, 935, 936, 937, 938, 939, 940, 941, 942, 943, 944, 945, 946, 947, 948, 949, 950, 951, 952, 953, 954, 955, 956, 957, 958, 959, 960, 961, 962, 963, 964, 965, 966, 967, 968, 969, 970, 971, 972, 973, 974, 975, 976, 977, 978, 979, 980, 981, 982, 983, 984, 985, 986, 987, 988, 989, 990, 991, 992, 993, 994, 995, 996, 997, 998, 999, 1000, 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1006, 1007, 1008, 1009, 1010, 1011, 1012, 1013, 1014, 1015, 1016, 1017, 1018, 1019, 1020, 1021, 1022, 1023, 1024, 1025, 1026, 1027, 1028, 1029, 1030, 1031, 1032, 1033, 1034, 1035, 1036, 1037, 1038, 1039, 1040, 1041, 1042, 1043, 1044, 1045, 1046, 1047, 1048, 1049, 1050, 1051, 1052, 1053, 1054, 1055, 1056, 1057, 1058, 1059, 1060, 1061, 1062, 1063, 1064, 1065, 1066, 1067, 1068, 1069, 1070, 1071, 1072, 1073, 1074, 1075, 1076, 1077, 1078, 1079, 1080, 1081, 1082, 1083, 1084, 1085, 1086, 1087, 1088, 1089, 1090, 1091, 1092, 1093, 1094, 1095, 1096, 1097, 1098, 1099, 1100, 1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1106, 1107, 1108, 1109, 1110, 1111, 1112, 1113, 1114, 1115, 1116, 1117, 1118, 1119, 1120, 1121, 1122, 1123, 1124, 1125, 1126, 1127, 1128, 1129, 1130, 1131, 1132, 1133, 1134, 1135, 1136, 1137, 1138, 1139, 1140, 1141, 1142, 1143, 1144, 1145, 1146, 1147, 1148, 1149, 1150, 1151, 1152, 1153, 1154, 1155, 1156, 1157, 1158, 1159, 1160, 1161, 1162, 1163, 1164, 1165, 1166, 1167, 1168, 1169, 1170, 1171, 1172, 1173, 1174, 1175, 1176, 1177, 1178, 1179, 1180, 1181, 1182, 1183, 1184, 1185, 1186, 1187, 1188, 1189, 1190, 1191, 1192, 1193, 1194, 1195, 1196, 1197, 1198, 1199, 1200, 1201, 1202, 1203, 1204, 1205, 1206, 1207, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1215, 1216, 1217, 1218, 1219, 1220, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225, 1226, 1227, 1228, 1229, 1230, 1231, 1232, 1233, 1234, 1235, 1236, 1237, 1238, 1239, 1240, 1241, 1242, 1243, 1244, 1245, 1246, 1247, 1248, 1249, 1250, 1251, 1252, 1253, 1254, 1255, 1256, 1257, 1258, 1259, 1260, 1261, 1262, 1263, 1264, 1265, 1266, 1267, 1268, 1269, 1270, 1271, 1272, 1273, 1274, 1275, 1276, 1277, 1278, 1279, 1280, 1281, 1282, 1283, 1284, 1285, 1286, 1287, 1288, 1289, 1290, 1291, 1292, 1293, 1294, 1295, 1296, 1297, 1298, 1299, 1300, 1301, 1302, 1303, 1304, 1305, 1306, 1307, 1308, 1309, 1310, 1311, 1312, 1313, 1314, 1315, 1316, 1317, 1318, 1319, 1320, 1321, 1322, 1323, 1324, 1325, 1326, 1327, 1328, 1329, 1330, 1331, 1332, 1333, 1334, 1335, 1336, 1337, 1338, 1339, 1340, 1341, 1342, 1343, 1344, 1345, 1346, 1347, 1348, 1349, 1350, 1351, 1352, 1353, 1354, 1355, 1356, 1357, 1358, 1359, 1360, 1361, 1362, 1363, 1364, 1365, 1366, 1367, 1368, 1369, 1370, 1371, 1372, 1373, 1374, 1375, 1376, 1377, 1378, 1379, 1380, 1381, 1382, 1383, 1384, 1385, 1386, 1387, 1388, 1389, 1390, 1391, 1392, 1393, 1394, 1395, 1396, 1397, 1398, 1399, 1400, 1401, 1402, 1403, 1404, 1405, 1406, 1407, 1408, 1409, 1410, 1411, 1412, 1413, 1414, 1415, 1416, 1417, 1418, 1419, 1420, 1421, 1422, 1423, 1424, 1425, 1426, 1427, 1428, 1429, 1430, 1431, 1432, 1433, 1434, 1435, 1436, 1437, 1438, 1439, 1440, 1441, 1442, 1443, 1444, 1445, 1446, 1447, 1448, 1449, 1450, 1451, 1452, 1453, 1454, 1455, 1456, 1457, 1458, 1459, 1460, 1461, 1462, 1463, 1464, 1465, 1466, 1467, 1468, 1469, 1470, 1471, 1472, 1473, 1474, 1475, 1476, 1477, 1478, 1479, 1480, 1481, 1482, 1483, 1484, 1485, 1486, 1487, 1488, 1489, 1490, 1491, 1492, 1493, 1494, 1495, 1496, 1497, 1498, 1499, 1500, 1501, 1502, 1503, 1504, 1505, 1506, 1507, 1508, 1509, 1510, 1511, 1512, 1513, 1514, 1515, 1516, 1517, 1518, 1519, 1520, 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526, 1527, 1528, 1529, 1530, 1531, 1532, 1533, 1534, 1535, 1536, 1537, 1538, 1539, 1540, 1541, 1542, 1543, 1544, 1545, 1546, 1547, 1548, 1549, 1550, 1551, 1552, 1553, 1554, 1555, 1556, 1557, 1558, 1559, 1560, 1561, 1562, 1563, 1564, 1565, 1566, 1567, 1568, 1569, 1570, 1571, 1572, 1573, 1574, 1575, 1576, 1577, 1578, 1579, 1580, 1581, 1582, 1583, 1584, 1585, 1586, 1587, 1588, 1589, 1590, 1591, 1592, 1593, 1594, 1595, 1596, 1597, 1598, 1599, 1600, 1601, 1602, 1603, 1604, 1605, 1606, 1607, 1608, 1609, 1610, 1611, 1612, 1613, 1614, 1615, 1616, 1617, 1618, 1619, 1620, 1621, 1622, 1623, 1624, 1625, 1626, 1627, 1628, 1629, 1630, 1631, 1632, 1633, 1634, 1635, 1636, 1637, 1638, 1639, 1640, 1641, 1642, 1643, 1644, 1645, 1646, 1647, 1648, 1649, 1650, 1651, 1652, 1653, 1654, 1655, 1656, 1657, 1658, 1659, 1660, 1661, 1662, 1663, 1664, 1665, 1666, 1667, 1668, 1669, 1670, 1671, 1672, 1673, 1674, 1675, 1676, 1677, 1678, 1679, 1680, 1681, 1682, 1683, 1684, 1685, 1686, 1687, 1688, 1689, 1690, 1691, 1692, 1693, 1694, 1695, 1696, 1697, 1698, 1699, 1700, 1701, 1702, 1703, 1704, 1705, 1706, 1707, 1708, 1709, 1710, 1711, 1712, 1713, 1714, 1715, 1716, 1717, 1718, 1719, 1720, 1721, 1722, 1723, 1724, 1725, 1726, 1727, 1728, 1729, 1730, 1731, 1732, 1733, 1734, 1735, 1736, 1737, 1738, 1739, 1740, 1741, 1742, 1743, 1744, 1745, 1746, 1747, 1748, 1749, 1750, 1751, 1752, 1753, 1754, 1755, 1756, 1757, 1758, 1759, 1760, 1761, 1762, 1763, 1764, 1765, 1766, 1767, 1768, 1769, 1770, 1771, 1772, 1773, 1774, 1775, 1776, 1777, 1778, 1779, 1780, 1781, 1782, 1783, 1784, 1785, 1786, 1787, 1788, 1789, 1790, 1791, 1792, 1793, 1794, 1795, 1796, 1797, 1798, 1799, 1800, 1801, 1802, 1803, 1804, 1805, 1806, 1807, 1808, 1809, 1810, 1811, 1812, 1813, 1814, 1815, 1816, 1817, 1818, 1819, 1820, 1821, 1822, 1823, 1824, 1825, 1826, 1827, 1828, 1829, 1830, 1831, 1832, 1833, 1834, 1835, 1836, 1837, 1838, 1839, 1840, 1841, 1842, 1843, 1844, 1845, 1846, 1847, 1848, 1849, 1850, 1851, 1852, 1853, 1854, 1855, 1856, 1857, 1858, 1859, 1860, 1861, 1862, 1863, 1864, 1865, 1866, 1867, 1868, 1869, 1870, 1871, 1872, 1873, 1874, 1875, 1876, 1877, 1878, 1879, 1880, 1881, 1882, 1883, 1884, 1885, 1886, 1887, 1888, 1889, 1890, 1891, 1892, 1893, 1894, 1895, 1896, 1897, 1898, 1899, 1900, 1901, 1902, 1903, 1904, 1905, 1906, 1907, 1908, 1909, 1910, 1911, 1912, 1913, 1914, 1915, 1916, 1917, 1918, 1919, 1920, 1921, 1922, 1923, 1924, 1925, 1926, 1927, 1928, 1929, 1930, 1931, 1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938, 1939, 1940, 1941, 1942, 1943, 1944, 1945, 1946, 1947, 1948, 1949, 1950, 1951, 1952, 1953, 1954, 1955, 1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1964, 1965, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1971, 1972, 1973, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029, 2030, 2031, 2032, 2033, 2034, 2035, 2036, 2037, 2038, 2039, 2040, 2041, 2042, 2043, 2044, 2045, 2046, 2047, 2048, 2049, 2050, 2051, 2052, 2053, 2054, 2055, 2056, 2057, 2058, 2059, 2060, 2061, 2062, 2063, 2064, 2065, 2066, 2067, 2068, 2069, 2070, 2071, 2072, 2073, 2074, 2075, 2076, 2077, 2078, 2079, 2080, 2081, 2082, 2083, 2084, 2085, 2086, 2087, 2088, 2089, 2090, 2091, 2092, 2093, 2094, 2095, 2096, 2097, 2098

Polecamy

Poszukując najlepszego prawnika na dolnym śląsku pamiętajmy że tylko prawnik Wrocław oferuje najtańsze usługi prawnicze w tej części kraju. Planujesz remont? Poszukujesz projektanta domu? Najlepsi fachowcy pomogą Ci w każdej pracy budowlanej – kwiaty na telefon Wrocław – najtaniej zakupisz w kwiaciarni Margarita we Wrocławiu przy ul. Orląt Lwowskich. Kiedy zdaży Ci się stłuczka lub kiedy Twój samochód odmówi Ci posłuszeństwa - znajdź najlepszą firmę holowniczą dzięki serwisowi o tematyce "pomoc drogowa". Polecamy równierz.
Wszelkie prawa zastrzeżone, © ZnanyPrawnik 2024
Dodaj do ulubionych Mapa strony Polityka prywatności Regulamin Reklama Współpraca Kontakt